[#if caratula??]
    [#if caratula?is_hash]
        [#if caratula.alt??]
            ${caratula.alt}
        [/#if]
    [/#if]
[/#if]
Publicat el 25 de maig 2020
Temps de lectura 3 minuts

Durant uns dies, les reclames de les pancartes que omplen els balcons del carrer de la Independència de Barcelona s'han complert. I sí. Ha estat gràcies al coronavirus i al confinament que tants estralls ha provat en el nostre dia a dia i que en aquest cas ha tingut un efecte positiu: S'ha reduït el trànsit i, per tant, també, el soroll i la contaminació que omplia dia rere a dia aquesta via de la ciutat.

La vida al carrer Independència era tranquil·la. Tot i tenir l'estructura del Pla Cerdà no forma part de l'Eixample, sinó dels barris del Clot i del Camp de l'Arpa, començant a la plaça de les Glòries. Va ser quan van començar les obres a aquesta plaça que es va esfumar la pau: el carrer es va convertir en una de les vies d'entrada de la ciutat.

Una transformació sobtada
Així, en poc temps, va passar de tenir dos carrils d'aparcaments i dos de trànsit a tenir-ne quatre per on passaven els cotxes. "Va ser d'un moment a l'altre, ningú no ens va avisar de què de sobte ens convertiríem en un nou carrer Aragó, en una autopista", explica Paula de Benito, una de les veïnes afectades i membre de la plataforma Prou Trànsit. Segons ella mateixa explica, el tros de carrer afectat és curt: des de l'avinguda Meridiana fins al carrer Aragó, cap al que un 90% dels cotxes gira, però en ell s'hi donen uns nivells molt alts de contaminació, tant acústica com atmosfèrica. De fet, de Benito explica que a alguns veïns se'ls hi ha trencat els vidres per culpa del soroll dels cotxes.

Més pancartes al carrer de la Independència Foto: Paula de Benito

En ser un carrer tan transitat, les pancartes amb consignes com "Prou Soroll", "Menys cotxes, més persones, prou trànsit", "Volem aire net" tenen molta visibilitat. "Per aquí passa el bus turístic que va cap a la Sagrada Família i ens veu molta gent. També com hi ha tants embussos la gent es fixa amb els cartells", explica Paula de Benito.

Les solucions
"El nostre somni era que el carrer fos per als vianants, però sabem que això, per desgràcia, és impossible", assegura de Benito, qui alhora considera la tornada als dos carrils de trànsit una gran passa per la pacificació d'aquest carrer: "Volem que ens tornin el que un dia ens van prendre".

"Després de batallar molt, vam aconseguir que un carril de cotxes es convertís en un aparcament per motos", explica la veïna, que confessa que al principi no els semblava una bona idea però que ha acabat resultant un èxit, ja que així no hi ha motos aparcades a la vorera: "Devem ser l'únic carrer de Barcelona que ho ha aocnseguit". L'ideal seria, explica, que un carril de cotxes es convertís en carril bus, i que se n'hi afegís un per a bicicletes.

La tornada a una normalitat poc desitjada 
Durant els dies de confinament total, el carrer es va tornar a convertir en un oasi de pau i tranquil·litat: "Hem tornat a veure insectes que havien desaparegut, sentim els ocells i els grills, cosa que feia anys que no passava! Fins i tot hem descobert que les flors que han plantat a les Glòries fan bona olor! Hem pogut tornar a obrir les finestres, hem dinat a les terrasses... i als xats hi ha deixat d'haver queixes." Ara, però, el carrer ja gairebé ha recuperat per desgràcia els nivells de contaminació previs a l'estat d'alarma. "I això que encara hi ha molta gent que no va a treballar; però aquell que utilitzava el transport públic ara té por d'agafar-lo i empra el seu vehicle privat", es lamenta de Benito.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —