-
Per Redacció i Ariadna Mata Ordi
Publicat el 23 de gener 2023

A mesura que augmenta la demanda de vehicles elèctrics, es busquen materials més sostenibles per fabricar-ne les bateries. La lignina, el component que fa que els arbres siguin rígids, s’està convertint en una opció rendible. Segons s'explica en un article de la BBC.

En el cas de Stora Enso, una empresa forestal finlandesa, va ser en veure el declivi constant del paper —una de les seves produccions principals— que es van embarcar en la fabricació de bateries. Després d'estudiar la possibilitat d’extreure aquest polímer de la polpa residual dels arbres i processar-lo, ara ja el produeixen en algunes de les seves instal·lacions. L’empresa s’ha associat amb Northvolt i tenen previst fabricar bateries basades en la lignina d’Enso a partir del 2025.

 

 

La lignina, un material que podria estar a l'altura del grafit
S’espera que els pròxims anys la demanda de bateries creixi bruscament, però hi ha un problema: la seva producció depèn de processos industrials i de mineria, que són molt perjudicials per al medi ambient (tòxics i difícils de reciclar). Per exemple, per a fabricar grafit sintètic —conegut com l’or de les bateries— és necessari escalfar carboni a temperatures de fins a 3.000 °C i, l’energia per a aconseguir-ho, sovint prové de centrals elèctriques de carbó a la Xina, segons explica la consultora Wood Mackenzie. A més, la forma més habitual d’utilitzar carboni als ànodes de les bateries és a partir del grafit. Un material que, segons Pestana, és “espectacular perquè les reaccions electroquímiques tinguin lloc”, però ara té una possible competidora, i la lignina ha de demostrar estar a l’altura.

Com funciona una bateria amb lignina? Al voltant d’un 30% d’un arbre és lignina i la resta, en gran part, és cel·lulosa. La lignina és un polímer i conté carboni; aquest últim material permet fabricar un dels components essencials de les bateries: els ànodes. En general, totes les bateries necessiten un càtode i un ànode, els elèctrodes positius i negatius, respectivament, entre els quals circulen partícules carregades que es diuen ions. Quan es carrega una bateria, els ions es van transferint entre el càtode i l’ànode i cal que la propietat principal del material per on es mouen “els pugui agafar fàcilment i deixar-los marxar sense esmicolar-los”, explica la científica i enginyera de bateries, Jill Pestana.

Una investigació sobre els ànodes de carboni derivats de la lignina suggereix que les “estores conductores” que es poden fabricar a partir d’aquest material “són fantàstiques per a les bateries”. Per la seva part, un altre estudi va descobrir que la lignina era molt “autosuficient”, però mostrava cert escepticisme en tant que la competència amb els ànodes de grafit.

La necessitat d’una producció sostenible
Stora Enso, que ha batejat el seu material com Lingode, no ha revelat exactament com és el procés que utilitza per a convertir en carboni el material vegetal, però un portaveu de l’empresa afirma que és totalment sostenible, ja que utilitza “un corrent secundari de despolpació” i no augmenta el nombre d’arbres talats ni el volum de fusta utilitzat en la fabricació. Tot i això, Pestana avisa que cal que tothom qui fabriqui ànodes a partir de lignina s’asseguri que la silvicultura de la qual s’obté també sigui sostenible.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —