-
Publicat el 27 de novembre 2024

"La Vanguardia deixa de publicar tuits de forma directa a la xarxa social X, convertida en una xarxa de desinformació des de l'arribada de Musk." Aquest tuit el va publicar el compte oficial del diari La Vanguardia. Ho va fer el 14 de novembre i paral·lelament obria un compte del diari a Bluesky, una aplicació alternativa a X. El diari britànic The Guardian va fer el mateix el dia abans. Aquella setmana, BlueSky, va guanyar un milió d’usuaris al dia. Ara sobrepassa els vint milions. Usuaris anònims, personalitats de tota mena i empreses, sobretot mitjans de comunicació, han fet el canvi.

Durant els últims mesos, el desengany general cap a X ha augmentat exponencialment, sobretot des que Elon Musk n’és el propietari. Ara bé, Sara Antúnez, advocada especialitzada en ciberdelinqüència, té clar que el creixement sobtat de Bluesky és conseqüència de la victòria de Donald Trump a les eleccions i la seva gran relació amb Musk. “A la gent li fa por que un líder polític tingui poder i avui dia el poder el donen les dades”.

Amb Trump al Govern, les dades que controla X, i per tant Musk, poden acabar en mans del nou president. Per fer-li front, Bluesky ofereix una opció sense manipulació política i amb control dels usuaris sobre les seves dades. Xan López, expert en xarxes socials, opina que és “l’alternativa més ben posicionada”.

Una còpia diferent

BlueSky va ser creada el 2019 per Jack Dorsey, copropietari de Twitter. “Els desenvolupadors conscientment van voler fer un clon d'X”, explica López. Bluesky i X comparteixen gran part de les seves característiques. Són dues plataformes on es poden publicar missatges als quals la resta dels usuaris poden reaccionar. Però fins i tot l’estètica de la interfície de BlueSky és molt similar a la de X. “Buscaven fer una aplicació semblant perquè fos fàcil d’utilitzar”, analitza López.

Malgrat les similituds, BlueSky pretenia posar solució a la manipulació d’algoritmes i la falta de transparència en la moderació de continguts d'X. A la xarxa de Musk existeix la funcionalitat del “per a tu”. Una pestanya que mostra continguts a l’usuari en funció d’un algoritme que selecciona allò que li pot resultar interessant. A la pràctica, això s’ha traduït en contingut violent, polititzat o pornogràfic. “Hi havia manipulació política, t’apareixien posts de gent amb qui no tenies res en comú”, assegura Antúnez.

“A BlueSky pots crear el teu propi feed", detalla López. “Selecciones uns usuaris determinats i els agrupes de manera que t’apareguin sempre seguits”. Es poden tenir diversos feeds de temàtiques diferents i ordenar-los de la manera que es prefereixi”, detalla l’expert. Antúnez posa èmfasi en la diferència: “Soc jo qui selecciona allò que m’agrada i no un algoritme, a priori no hi ha manipulació amb el contingut”.

Una imatge de l'aspecte de Bluesky. Amb moltes similituds amb X. EFE/Bluesky

Control de dades i odi

Una de les principals queixes dels usuaris d'X és la moderació dels continguts. Els insults i les faltes de respecte no tenen conseqüències encara que es reportin. "A X denunciaves un comentari i no rebies resposta de l'equip de moderació", lamenta López. Un dels cavalls de batalla de BlueSky és fer una xarxa social més pacífica. “A banda de l’equip de moderació de la mateixa aplicació, cada usuari pot crear el seu sistema de moderació”, ressalta l'expert. L’aplicació també ofereix altres opcions com llistes d’usuaris bloquejats o esborrar tuits propis quan els cita un altre usuari.

L'altre gran argument de Bluesky per distingir-se del seu competidor és el control de les dades dels usuaris. X té un model centralitzat, per tant, controla totes les dades dels usuaris i les fa servir per personalitzar el contingut i els anuncis publicitaris. Per contra, Bluesky ofereix un model de "xarxa social no tancada", introdueix López. "Si vols esborrar-te l'aplicació, també s'esborraran les teves dades, això no passa a X". La intenció a futur de Bluesky, segons l'expert, és que "sigui el mateix usuari qui controli les seves dades i no una empresa externa".

La por de fer-se gran

“Quan creixi l’aplicació a veure com s’ho munten”. Antúnez és prudent respecte a l’èxit a llarg termini de Bluesky. “No existeix cap programari que pugui analitzar tuits segon a segon. És genial que ara el sistema de moderació funcioni, però caldrà veure quan creixi l'aplicació”. López coincideix: “Han d’escalar el sistema de moderació”. Ara bé, creu que ha de guanyar molta importància "el sistema modular". A banda del sistema de BlueSky, els usuaris tenen la capacitat de "crear els seus propis sistemes i utilitzar-los". Poden anar des de llistes d'usuaris bloquejats, a missatges distingits amb etiquetes de discriminació.


"No és la xarxa social, sinó l’ús que en fa la gent"


L'advocada remarca que BlueSky no té cap seu a Espanya, la qual cosa dificulta qualsevol procés judicial envers un delicte d'odi a la xarxa social. A més a més, lamenta que "tampoc hi ha cap protocol d'ús de les xarxes socials firmat amb cap estat. De manera que es poden seguir creant perfils falsos". L'altra cara de la moneda, segons López, és que "l'equip de moderació de Bluesky és actualment més ràpid i més efectiu que el de X".

Antúnez canvia el focus del problema: “No és la xarxa social, sinó l’ús que en fa la gent; i encara no hi ha consciència que certes conductes a xarxes són constitutives de delicte”. Adverteix que “si l’aplicació creix i arriben els usuaris tòxics d'X, la dinàmica pot ser la mateixa”. En canvi, López visualitza l’escenari des d'un punt de vista més positiu: “Musk està sabotejant X, de manera que la gent vol alternatives i BlueSky és la que està millor posicionada”. El temps dirà si l’èxit matarà les bones intencions.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —