[#if caratula??]
    [#if caratula?is_hash]
        [#if caratula.alt??]
            ${caratula.alt}
        [/#if]
    [/#if]
[/#if]
Publicat el 09 de febrer 2021

Jugar amb els sons, els sorolls i el silenci. Experimentar amb els instruments convencionals, amb els no tan convencionals, i amb els objectes quotidians... Qui no ho ha provat alguna vegada? Agafar una copa o un got de vidre i produir un so agut fent girar els dits en la seva embocadura o, fins i tot, crear cançons o melodies utilitzant el soroll que fa el pip del microones, la porta del forn en tancar-se, o la cadira de la cuina en arrossegar-se. Durant el primer confinament van sorgir moltes d'aquestes creacions que es van compartir veloçment per les xarxes socials. Però, certament, aquesta tendència no s'ha inventat pas ara.

Out of the [Cage], del grup FRAMES Percussion, recull en un mateix concert diverses peces del segle XXI que han permès als integrants del grup d'experimentar amb les diferents possibilitats que ofereix la creació contemporània per percussió. L'espectacle és una producció de L'Auditori de Barcelona amb direcció escènica d'Iban Beltran i Ana Pérez. Tots dos directors han treballat junts en altres projectes, com Pornografia de Simons Stephens (Parking Shakespeare, 2018) o La mort i la primavera (direcció Joan Ollé, TNC 2019). El concert, a més, compta amb la col·laboració d'Arrels Fundació, la qual ha dissenyat i creat el mobiliari que s'utilitza a l'espectacle: taules, tauletes, tamborets, cadires, etc.

Ferran Carceller Amorós, Rubén Orio, Feliu Ribera Riera, Miquel Vich Vila i Pablo Carrascosa són els cinc percussionistes —l'últim d'ells també expert en electrònica en viu— que experimenten, amb passió i intensitat, a través de les 14 peces que conformen el repertori de l'espectacle. Composicions contemporànies com Ceci n'est pas une balle de cie. Kahlua, inspirades en l'imaginari artístic de John Cage (1912-1992), el cognom del qual dona nom a l'espectacle. Cage era un músic estatunidenc pioner de la música electrònica i aleatòria, performer, poeta i pensador que va esdevenir una de les principals figures de l'avantguarda.

El títol, Out of the [Cage], fa referència al conegut artista a la vegada que apel·la els espectadors a sortir de la gàbia ('cage' en anglès) del que s'entén per música convencional. L'espectacle ens convida a endinsar-nos en les maneres més increïbles de fer percussió. Una caixa de sorpreses que t'atrapa des del primer instant i no et deixa anar fins a l'última de les peces: el To-ca-ti-co-to-ca-ta de Carles Santos.

El repertori va des de la composició Retrouvailles I i Retrouvailles VI de Georges Aperghis, una performance en què dos músics fan percussió amb el cos de l'altre mentre es fan una abraçada, a la vegada que juguen amb la caixa de ressonància que és el cos, dient síl·labes aleatòries; passant pel Born to be wild de Steppenwolf (arr. David Lang) en format electrònic; i també per Nocturne, de Mátyás Wettl: una peça que juga amb la llum de diverses làmpades i les imatges visuals que crea, juntament amb els sons i els ritmes dels interruptors en encendre'ls i apagar-los.

Fast, de Quartet (1938), és l'únic tema de l'espectacle que pertany a l'artista John Cage, el protagonista del concert. Aquesta peça la va dissenyar perquè es pogués tocar amb qualsevol objecte o instrument que es vulgui, tal com ho fa FRAMES Percussion. Pinyes, maraques, olles, plats i, fins i tot, un desodorant són els objectes que utilitzen per donar vida a la interessant composició. Un espectacle on la varietat i la gran quantitat de material que s'utilitza crea una expectació en el públic que no decau. Sorpresa rere sorpresa, fosa de llums rere fosa, coneixem nous temes i noves maneres de fer percussió, en què fàcilment podem ser-ne els protagonistes.

 

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —