Ciclomotors circulant per la Ronda del Litoral, la nova malifeta dels turistes - Diari de Barcelona
CONDUIR PER BARCELONA
Ciclomotors circulant per la Ronda del Litoral, la nova malifeta dels turistes
Les autoritats sovint han d’escortar els escúters fins a les sortides
Anar en cotxe per Barcelona pot ser tot un malson per als locals, fins i tot en plena temporada d’estiu. Els turistes, però, també pateixen el trànsit i el caos de la capital, i per això opten per alternatives més econòmiques i, aparentment, més senzilles. És per aquest motiu que el lloguer dels escúters d’empreses com Yego o Cooltra és cada cop més habitual, sovint per la seva comoditat i varietat d’opcions d’aparcament.
El problema es dona quan se’n fa un mal ús d’aquests vehicles, bé per falta d’atenció, desconeixement o ignorància. La Ronda del Litoral, una de les vies ràpides de circumval·lació més importants de la ciutat i que recorre el sud de Barcelona, s’ha omplert darrerament d'escúters turqueses de Yego, que circulen erròniament pel voral. Aquest fet no només suposa un perill per als usuaris d’aquests ciclomotors de lloguer, degut a la seva falta de protecció i fragilitat, sinó també per la resta d’usuaris de la via.
La gran majoria de turistes s’incorporen a la carretera a la Barceloneta o a l’altura del Fòrum, ignorant o descuidant els senyals que adverteixen que està prohibit entrar-hi. A més, els mapes en línia i navegadors com Google Maps no indiquen cap prohibició, així que és ben probable que la principal causa d’aquest fet sigui el desconeixement de la mateixa prohibició, del senyal o del significat de la paraula ronda.
Entrada 13 a la Ronda del Litoral amb el senyal de prohibició de ciclomotors.
Segons indica la Direcció General de Trànsit, aquests ciclomotors no poden circular per cap autopista, autovia ni via senyalitzada amb la prohibició dels ciclomotors, com és el cas de la Ronda del Litoral. A més, alguns d'aquests escúters només arriben als 50 km/h.
L'empresa Yego assegura al Diari de Barcelona que són “molt proactius en les comunicacions pel que fa a les restriccions i a casos concrets de circulació" i expliquen que tant al seu web com a l'aplicació es facilita un mapa interactiu que destaca les zones en les quals els usuaris poden circular. Com es pot veure a continuació, la zona de la Ronda del Litoral no està destacada, cosa que obre un debat sobre les raons que motiven als estrangers que visiten la ciutat i utilitzen aquest servei a fer-ne un mal ús.
Mapa interactiu de la pàgina web de Yego.
I és que, sovint, les autoritats han d’escortar aquests vehicles fins a la sortida més propera per evitar el risc d’accidents a la carretera. Fonts dels Mossos d’Esquadra han explicat al Diari de Barcelona que aquestes accions només es realitzen en cas que una patrulla s’ho trobi, però que solucionar-ho és tasca de la Guàrdia Urbana.
Des de l'Ajuntament de Barcelona, no han precisat si s’estan realitzant accions concretes, però adverteixen de la necessitat de respectar les normes de trànsit per evitar posar en perill la vida dels usuaris de la carretera. Un fet que no sempre es té en compte.
Per una altra banda, l’empresa Yego assegura que són “molt proactius en les comunicacions” pel que fa a les restriccions de circulació: “Informem de forma explícita de la prohibició de circular per les rondes als usuaris que volen reservar un vehicle a Barcelona”, reiteren des de l’empresa. De fet, qualsevol usuari que es disposi a iniciar un trajecte per la ciutat amb un escúter de Yego rep un missatge de l’aplicació que torna a recordar la restricció abans de poder circular.
Captura de pantalla de la notificació de l'aplicació Yego.
L’Aoife, una turista de Dublín que visita la ciutat amb la parella, confessa al Diari de Barcelona que no para gaire atenció al mapa que ofereix l'aplicació i que tan sols "segueix les indicacions del navegador". De fet, se sincera i reconeix que desconeixia el significat del senyal de prohibició de ciclomotors. L’André, en canvi, comenta que només ha fet servir l'escúter per moure’s entre els barris de la ciutat i per anar a la platja, així que no s’ha vist afectat per la prohibició.
Basant-se en les dades que Yego ha facilitat, el nombre d’infraccions notificades a l’empresa per circulació per zones no autoritzades durant el primer semestre de 2024 només representa el 0,003% del total de 370.000 trajectes que els seus escúters han fet a la capital catalana.
Model de ciclomotor Yego aparcat al passeig de Gràcia.
En general, aquests episodis acostumen a tenir lloc durant les temporades altes de turisme i de bon temps com l’estiu. A mesura que ens acostem a la tornada a la rutina, la freqüència d’aquests fets és menor i la Ronda del Litoral torna a veure només cotxes i motocicletes aturades pel trànsit.