Reposabraços
Publicat el 23 de desembre 2022

Nou alumnes d’Elisava han creat reposabraços amb materials reciclats per tal de fer més accessibles els bancs de les andanes de les estacions de metro de la xarxa del Transport Metropolità de Barcelona (TMB). Aquest projecte pilot ha estat impulsat per TMB conjuntament amb el Barcelona Centre de Disseny i Elisava. 

Així doncs, el resultat és millorar l’accessibilitat de les andanes del metro de Barcelona per persones amb diversitat funcional i mobilitat reduïda. Els reposabraços s’han modelat a partir de tubs d’acer inoxidable dels autobusos retirats, i de moment, estan instal·lats a les estacions d’Universitat (L1) i la Sagrera (L1). 



Mitjançant un codi QR i enquestes en línia, els usuaris podran valorar la facilitat de l'ús que proporcionen els reposabraços, perquè la instal·lació s'estengui a la resta d'andanes del metro de Barcelona i permeti l'accessibilitat en totes les estacions.

La iniciativa parteix de l'àrea d'innovació de TMB, TMBinnova i del servei d'Accessibilitat. Es tracta d'una oportunitat per donar resposta al Reial decret estatal i nou decret d'accessibilitat de Catalunya (pendent de publicació), on es fixa l'obligatorietat d'instal·lació d'aquesta tipologia d'elements.

L'equip humà

En Pau Redó, un estudiant de 21 anys d'Enginyeria de Disseny Industrial, i l'Ander Antelo, antic estudiant de 22 anys del grau en Disseny amb especialització en experiències interactives, ambdós d'Elisava, han estat dos dels nou alumnes que han treballat en el projecte.

"En el procés de disseny vam fer moltes entrevistes perquè ens expliquessin la seva experiència utilitzant el metro, què era el que trobaven a faltar...", comenta Redó. El feedback que rebien es va tenir molt en compte a l'hora de fer el disseny. Un cop tenien els prototips, "ens deien què opinaven i fèiem redissenys i adaptacions de les maquetes".

"TMB ens va proporcionar contactes de persones amb mobilitat reduïda que són usuàries del metro", declara Antelo. És important remarcar que, actualment, l'accessibilitat del metro de Barcelona no és total; per exemple, "hi ha persones que pugen al metro a Sants Estació, i arriben a Fontana i no poden baixar perquè hi ha un esglaó", relata un dels participants del projecte.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by TMB (@tmb_bcn)


No obstant això, projectes com els reposabraços "els dona esperança perquè a poc a poc, s'estan fent projectes en els quals tothom en forma part i té un lloc a la ciutat", assenyala Antelo. Cada cop més, doncs, "es treballa perquè les persones amb mobilitat reduïda vegin que s'està fent alguna cosa per comptar amb ells i per ajudar-los", i això crea una societat més inclusiva.

A títol personal, segons Antelo, "ha estat un projecte reconfortant", ja que diu molt d'un dissenyador que col·labori en projectes com aquest. "No és el mateix treballar per una entitat privada que fer feina per a l'espai i l'entorn públic; parla molt sobre qui ets", reafirma.

Economia circular

Després de la visita als magatzems de TMB, els alumnes van considerar les propietats de cada material i van acabar escollint els tubs d'acer inoxidable dels autobusos retirats, i només ha calgut remodelar-los. Aquest fet remarca els objectius de TMB en matèria de sostenibilitat. En el procés de fabricació s'ha garantit la mínima petjada ecològica.

"El que interessa és no desaprofitar les propietats mecàniques del material. Com aquest tub d'acer ja estava pensat per aquesta finalitat, simplement l'hem corbat un altre cop per adaptar-lo al nou funcionament que li volem donar", explica Pau Redó sobre el material amb el qual han treballat.

"Des d'un primer moment volíem que fos un projecte cradle to cradle (del bressol al bressol), que fes servir materials 100% reciclats i 100% reutilitzats. No volíem formar part d'un projecte que, reutilitzant, deixéssim una empremta ecològica major de la qual s'hagués fet produint-ho amb materials nous", reflexiona Antelo.

Comunicació visual

El projecte està pensat per persones amb mobilitat reduïda, i això era una de les dificultats per dissenyar el producte: que sigui evident l'ús que se'ls hi ha de donar als reposabraços. Segons Redó, les persones amb mobilitat reduïda han d'entendre que aquell espai està reservat per ells, i les persones que no els cal utilitzar aquest element de suport han d'entendre que ells no l'han de fer servir si no els cal.

Per Antelo, que es respecti l'ús d'aquests reposabraços és essencial, ja que "avui en dia, la gent que viatja dins dels vagons no respecta els seients reservats per persones amb mobilitat reduïda". Aleshores, un dels reptes del disseny del projecte era la fàcil identificació d'aquelles persones que el poden fer servir i d'aquelles que no.



A banda, la posició d'aquests prototips respecte a l'andana és essencial. Els reposabraços estan situats justament en els bancs que queden alineats a les portes dels vagons corresponents per a usuaris de mobilitat reduïda. A cada banc s'instal·laran dos reposabraços a una distància de 50 centímetres entre ells, permetent que l'usuari s'arrepengi i s'ajudi a seure o a aixecar-se.

A l'estació d'Universitat, els elements s'ubicaran a la zona de capçalera i cua del tren. A la Sagrera els elements s'ubicaran als seients situats als extrems de l'andana i en els espais disponibles pròxims a la capçalera del tren, on es troba senyalitzada la zona accessible. Addicionalment, i donat que es tracta d'una estació amb andana central, es col·locarà un conjunt de reposabraços a un banc situat en aquesta àrea.

Superació de reptes

Per un costat, el terme “persones amb mobilitat reduïda” és molt ampli, i “atendre les circumstàncies de tothom pot ser complicat”. De fet, en alguns aspectes, quan provaven els prototips, es contradeien: “una persona deia que preferia que el perfil d’acer fos quadrat, i una altra deia que així li feia mal a la mà i preferia que fos rodó i que rellisqués més”, segons Redó. Finalment, els reposabraços són universal i ergonòmics. 

Per altra banda, les restriccions de TMB per adaptar el disseny a tots els bancs de totes les andanes del metro de Barcelona va ser complicat, ja que “s’han anat fabricant al llarg dels anys sense cap norma ni cap estandardització”, exposa Redó. 

El tipus de tub escollit farà front a actes vandàlics, perquè no és un material porós, evitarà el deteriorament i tampoc transmetrà els corrents erràtics. Després de múltiples redissenys, el perfil que s’ha instal·lat és rodó i la superfície és rugosa per afavorir la subjecció. Un altre dels reptes superats és que sigui fàcil d’identificar a l’andana, però es necessitava “que no creés massa soroll visual, ja que l’andana ja està molt carregada” d’elements, explica Redó.

Prova pilot i futura instal·lació

La prova pilot durarà 6 mesos, per revalidar els prototips desenvolupats, abans de la seva industrialització i implementació a tota la xarxa de metro de Barcelona. Tot i això, “la idea és que sigui una cosa progressiva, no està pensat per ser una instal·lació massiva i a totes les estacions alhora”. A mesura que es vagin desballestant autobusos i s’aconsegueixi material, “s’anirà instal·lant en més i més andanes, fins que, en un temps, totes tinguin els reposabraços”, explica Redó. 

Mitjançant enquestes en línia, codis QR situats propers als elements instal·lats i enquestadors de camp, s’examinarà la rebuda dels reposabraços als usuaris. 

Seients isquiàtics

A banda del procés de cocreació amb Elisava i el Barcelona Centre de Disseny, TMB també ha instal·lat seients isquiàtics a les estacions, que permeten el repòs lumbar. També estan realitzats a partir de barres i xapes de l’interior d’autobusos en desús. Tenen dos dissenys diferents, que corresponen a dos models amb alçades diferenciades. 



Exposició itinerant

Per donar a conèixer el projecte al públic i per explicar el procés, les conclusions i el resultat d'aquest, Barcelona Centre de Disseny i Elisava han preparat una exposició itinerant. Des del 20 de desembre i fins al 29 de gener del 2023 es podrà veure al Disseny Hub Barcelona (DHUB), seu de Barcelona Centre de Disseny. Posteriorment, es mourà a l'Espai Mercè Sala de TMB, on romandrà del 6 de febrer al 6 d'abril del 2023. A partir del 13 d'abril i fins al 12 de maig, la mostra es podrà veure a l'Espai Atri de l'Escola Universitària de Disseny i Enginyeria, Elisava.

 

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —