-
Per Marina Tovar
Publicat el 31 de gener 2024
Què fa que Barcelona sigui Barcelona? Les rajoles amb la flor de quatre pètals, el metro aclaparador de les 8.00 hores del matí, el modernisme, els coloms de Plaça Catalunya... hi ha moltes coses que podríem incloure en la llista, però segurament no mencionaríem noms de grans supermercats, cadenes de restaurants o botigues de fast fashion. Avui, però, per sort o per desgràcia, Barcelona també és això.

D’aquí ve que molts petits comerços de tota la vida hagin hagut de tancar i que només en quedin un grapat. Lluiten per resistir pujades de lloguer, pèrdues de clients i pressions externes, per continuar essent un trosset de Barcelona. Són els resistents. 

Abans d'obrir la porta de la botiga, desenes d'articles pel cuidat de la llar et donen la benvinguda. Escombres, raspalls amb mànigues de fusta, cubells, coberteria, cera per les sabates i netejadors de metalls. Quan entres, les desenes es transformen en milers. Qualsevol producte que necessitis, per netejar superfícies, per tenir cura del cabell o de la roba, ho podràs trobar en el caos ordenat que és la centenària Drogueria Rovira. 

Situada en el número 127 del carrer dels Madrazo, atén cada dia a més d'una desena de veïns de Sarrià-Sant Gervasi i tota Barcelona. En Ramon Segarra Rovira, de 63 anys, en porta 40 darrere de l'aparador. Com ell, així ho han fet tres generacions més de la seva família.

Va ser el besavi d'en Ramon, el senyor Jaume Rovira, qui va obrir la drogueria l'any 1914, primer al carrer de la República Argentina. El seu fill, que comparteix nom amb l'actual propietari de la botiga, va traslladar dos cops l'establiment, fins a situar-lo al seu emplaçament definitiu en el 1940.

Gairebé 30.000 productes

“La botiga no ha canviat gaire des de llavors”, explica el propietari. “Només el tipus de gènere que es ven. Abans es venia molta cosa a granel, hi havia molts barrils, líquids i sòlids, i ara quasi tot ve envasat”. És impossible comptar en una sola tarda tots el que es ven, des de líquids per netejar superfícies, per la cuina o per la roba. “Tenim gairebé 30.000 productes

“El que tenim aquí és una drogueria tècnica especialitzada”, explica en Ramon. Tècnica pel tipus de producte que tenen, des de productes químics específics per netejar metalls, a diferents materials pel tractament de sòls, roba o pells. I especialitzada per la quantitat de marques amb les que treballen i la proximitat amb el client, al qual aconsellen i orienten entre el seu oceà d'articles. Fins i tot tenen una línia pròpia de productes, fabricats a partir de fórmules que va fer el seu avi: cremes corporals i facials, diferents olis i ceres per diferents tipus de sòls, entre d’altres.


 

Botiga única a Espanya

“Drogueries com aquesta ja no n'hi ha”, comenta. “Podríem dir que és única a Espanya”. El secret per aguantar tants anys? En Ramón ho té clar: “Esforç”. “A mi em van inculcar que les coses s’havien de guanyar”, explica.

En Ramon treballa a la botiga des que tenia poc més de 20 anys. Abans, però, solia quedar-se a la drogueria mentre els seus pares treballaven. “El meu pare va ser un gran impulsor perquè jo continués el negoci”, relata. Destaca que el contacte amb el client és dels aspectes que més li agrada de la botiga. “Tenim una clientela estable, fidel, i de molts anys”, comenta. “Aquí hi ha hagut famílies que hi hem conegut quatre generacions”.

Tots els clients coincideixen: la drogueria no pot tancar. “Ens ho diuen cada dia, les 7,8 o 10 persones que passen per aquí". La voluntat d’en Ramon és que la botiga continuï durant molts més anys. Després de la seva jubilació, que encara no preveu en un futur pròxim, haurà de buscar un relleu fora de la seva família. 

Premi Nacional de Comerç

Diverses entitats han reconegut el mèrit d’aquest negoci, que ja acumula vuit premis. El 1999 va rebre la Medalla Sarrià- Sant Gervasi, que reconeixia la Drogueria Rovira com a establiment emblemàtic del barri i del districte. Des de llavors ha obtingut mencions d’honor i altres guardons per ser una botiga centenària. 

El novembre de 2022 va rebre el Premi al Comerç de proximitat de Barcelona, per la seva especialització dels productes i la qualitat de l’assessorament personalitzat. A principis d’aquest 2024, la Drogueria va rebre el Premi Nacional de Comerç 2022, dotat amb 6.000 euros. 


 

Cuidar el comerç

En Ramon agraeix tots aquests reconeixements, però li agradaria poder anar una mica més enllà. “Voldria parlar amb gent de l’Ajuntament o de la Generalitat per posar el meu granet de sorra en com s’ha de cuidar el comerç, de quina manera, i fins a on podem arribar”.

Per al propietari de la Drogueria Rovira, el comerç “és el cor i l’ànima de Barcelona, i s’ha de cuidar”. Troba que es podria fer més per fomentar les botigues i els negocis de la ciutat comtal. Posa d’exemple Londres, on els comerços emblemàtics no han de pagar l’IVI. 

A la seva edat, en Ramon continua ficat en moviments per promoure el comerç. “Soc soci de la PIME i membre de la Cambra de Comerç Americana”, explica. “Sempre he tingut una inquietud com a defensor del comerç, i de Barcelona”.

La Drogueria online

La Drogueria Rovira també és un referent en el món digital. En Ramon va impulsar la primera pàgina web del món de la drogueria, a principis del mil·lenni. El lloc web ha anat millorant des de llavors. En ella, es pot trobar la història completa de la drogueria, així com les diferents marques que tenen i diversos productes que es poden comprar online. 

Amb el motiu del centenari de la drogueria, es va editar un llibre commemoratiu, que també es pot adquirir a través de la web. També hi ha un recull de les mencions en els mitjans de comunicació, així com dels premis i reconeixements que ha obtingut. A més, tenen un compte d'Instagram, on pengen vídeos sobre els seus articles i diferents consells de com utilitzar-los. 

 

 

Cent anys d'història

La presència online de la Drogueria té un gran impacte a nivell internacional. En Ramon visita diferents fires, on reparteix targetes amb el seu lloc web, instagram i correu, per facilitar el contacte i la difusió del seu negoci. En aquesta línia, la botiga aposta per la modernització, sense deixar de banda la seva autenticitat. Junt amb la constància i el treball dur, és el que els ha permès mantenir-se vius durant tot aquest temps.

Abans de marxar, el botiguer comparteix una reflexió sobre els més de 100 anys que porta oberta la drogueria. "Han passat guerres, postguerres, crisis econòmiques, i ara també la pandèmia", relata. "Amb tants anys, sempre passen coses. El més important és que de totes ens n'hem sortit". 

 

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —