[#if caratula??]
    [#if caratula?is_hash]
        [#if caratula.alt??]
            ${caratula.alt}
        [/#if]
    [/#if]
[/#if]
Per Julen Chavarrías , Pol Aguilar i Marc Segués
Publicat el 26 de maig 2020

El dilluns 25 de maig se celebra el Dia Mundial de l’Àfrica i des del Diari de Barcelona volem fer un homenatge apropant la música africana a les nostres llars. Una tria de 10 cançons amb el seu corresponent significat que volen mostrar l’esperit del continent africà, característic pel respecte a les tradicions, la llarga història de reivindicacions i la intenció de transmetre vida i alegria.

1. Mr Follow Follow - Fela Kuti

El 25 de maig de 1963 trenta-dos líders d'estats africans es van reunir a Addis Abeba (Etiòpia) i van fundar la Unió Africana. Aquella data va ser tan simbòlica que va donar origen al Dia Mundial de l'Àfrica. Els músics africans han desenvolupat un paper clau en la cultura i la societat del continent. Coneixedors de la seva influència a la dinàmica social, les cançons, malgrat les àmplies represàlies, s'han convertit en himnes de revoltes polítiques i de proclames a favor dels valors culturals panafricans.

Fela Kuti és un dels músics més importants de la història del continent. El nigerià fou un dels creadors de l'afrobeat i un ferm activista. Aquesta cançó és un clar exemple de la faceta política de Kuti. La lletra evoca els perills d'adoptar i perseguir idees per considerar-les estrangeres, advertint que aquest enfocament només pot portar a caure en un forat negre.

 

2. Luta Continua - Miriam Makeba

Miriam Makeba, també coneguda com a Mama Àfrica, fou una cantant i activista sud-africana. Va ser una de les cares visibles de la lluita contra l'apartheid, fet que va comportar que hagués fugir a l'exili per salvar la seva vida. Després de l'excarceració de Mandela va poder retornar a viure al seu país natal.

Mama Àfrica també fou coneguda per portar a dalt dels escenaris les tradicions i els vestits típics de les diverses cultures africanes, alhora que la seva veu era sovint acompanyada d'una gran varietat d'instruments propis del continent.

La lletra de Luta Continua és un recordatori constant de l'imperatiu de la lluita per l'alliberament dels diferents pobles del continent: "La meva gent, obriu els ulls. La lluita continua".

 

3. Selma to Soweto - Orlando Julius

Pocs artistes han estat tan crucials per la popularització i el desenvolupament de l'afro-pop com Orlando Julius. La seva irrupció als anys 60 fusionant sons tradicionals africans amb el soul, el pop i el Rythm and Blues nord-americà van ser revolucionaris. El seu disc Super Afro Soul de 1966 el va convertir en una celebritat al seu país natal, Nigèria. El disc conté unes interpretacions melòdiques avançades al seu temps i que van influenciar el moviment funk que va sorgir als Estats Units els anys següents.

Malgrat la innovació i a l'èxit internacional, el nigerià no va ser aliè a les realitats socials i econòmiques del continent i de la seva gent. La cançó Selma to Soweto posa en relleu la solidaritat continental i transcontinental, així com els esforços necessaris per fer front a la injustícia social, el racisme i l'opressió latent.

 

4. New Africa - Youssou N'Dour

El senegalès Youssou N'Dour és un clar exemple d'èxit de la música africana. Amb només dotze anys va iniciar la seva carrera musical. El seu punt de partida fou el mbalax, la música popular del país, una mescla dels ritmes afrocubans i dels narradors de contes de la regió. L'estil va prendre volada als anys 70 amb la inclusió d'instruments com els saxòfons i guitarres. El seu gran èxit va arribar amb la cançó 7 seconds, de la qual parlarem més endavant. Amb el pas dels anys s'ha convertit en un dels músics africans més conegut a escala mundial, amb col·laboracions amb artistes com Bruce Springsteen.

El seu compromís polític i social és clar. El 1985 va organitzar un concert per l'alliberament del líder sud-africà Nelson Mandela i el 1988 va impulsar una gira mundial amb Amnistia Internacional en favor dels drets humans. Alhora, ha treballat amb l'ONU i UNICEF i ha participat en múltiples campanyes per millorar el nivell de vida dels habitants del Senegal. La cançó New Africa és un himne a favor de l'orgull i el patrimoni africans i de la necessitat d'unitat d'una Àfrica sense fronteres.

 

5. Meravellós regal - Txarango amb El Cor Safari

Uganda, situat al cor de l’Àfrica, és un país que batega vida. Dins les fronteres es troben les fonts del naixement del riu Nil, en el llac Victòria. On hi ha aigua hi ha vida i Uganda no és una excepció. El somni del Cor Safari, un projecte musical orientat sobretot cap als ugandesos més joves, va néixer amb la intenció de transmetre un missatge de pau, vitalitat i alegria a través de la seva arma més potent: la veu. Safari, paraula que significa viatge, representa la intenció dels joves membres del cor d’arribar a totes les llars i famílies.

En El Cor de la Terra, l’àlbum més recent de Txarango, el grup català va comptar amb la col·laboració del Cor Safari en la cançó "Meravellós regal". Durant tot el tema, el característic ritme de la rumba de Txarango es combina amb un cor de veus dolces i infantils que transmeten una melodia harmònica, moguda i amb molt bon rotllo. Són molts els grups o artistes africans que han col·laborat amb altres artistes europeus o llatinoamericans i han gaudit d’un gran èxit.

 

6. Waka Waka - Shakira amb Freshlyground

"This time for Africa", canta la colombiana Shakira durant la cançó oficial del Mundial de Futbol de Sud-àfrica 2010, on Espanya es va coronar com la campiona del món. Va ser la primera ocasió en què un Mundial es disputava en el continent africà i l'eventualitat va provocar que el grup sud-africà Freshlyground, originari de Ciutat del Cap, col·laborés amb l'artista de Barranquilla.

Freshlyground es caracteritza per ser un grup d'afro-fusió, consistent en la combinació del tradicional folk africà amb ritmes del blues o el jazz. Al llarg de la cançó, el pop llatinoamericà de Shakira incorpora ritmes del folk pop i de la soca, un gènere musical originat a Trinitat i Tobago, proper al dancehall jamaicà. Gràcies a Waka Waka, Freshlyground es va fer un nom en el panorama internacional i la seva música va arribar arreu del món.

 

7. Arcoiris - J Balvin amb Mr Eazi

Fela Kuti, cantautor nigerià anteriorment mencionat, va destacar per la seva immensa influència en la música africana en les dècades dels 70 i 90, deixant un llegat imperible: l'afrobeat. Aquest gènere musical, que es va originar a Nigèria als anys 70, combina la música yoruba amb el jazz, el highlife i el funk. Actualment, és un dels ritmes africans que més s'han adaptat als ritmes comercials de l'època, com per exemple el reggaeton i la música urbana. El màxim exponent d'aquest gènere és el nigerià Mr Eazi, pioner de la música banku, que consisteix en una varietat de l'afrobeat que combina sons del highlife ganès.

En aquest context, J Balvin, un dels màxims referents del hip hop i el reggaeton, a més de ser guanyador de múltiples premis Grammy, va comptar amb Mr Eazi en una de les cançons del seu àlbum Colores. La cançó, titulada Arcoiris, barreja ritmes propis del reggaeton amb sorolls africans i la característica veu de Mr Eazi, marcada pel seu accent nigerià.

 

8. 7 Seconds - Yossou N'Dour & Neneh Cherry

L'èxit de la música del continent africà no es basa únicament en la col·laboració amb artistes occidentals. En aquest cas és exactament al contrari: una cantant europea, la sueca Neneh Cherry, participa en una cançó amb el compositor, cantant i productor senegalès Youssou N'Dour, un dels músics més coneguts de l'Àfrica. "La guerra no s'ha acabat ni tan sols quan l'has guanyat", les dues veus donen molta serenor a la melodia pop de la cançó, de l'àlbum The Guide (Wommat).

D'altra banda, compta amb una gran riquesa musical, ja que està cantada en tres idiomes, el wòlof, la llengua més parlada al Senegal, el francès i l'anglès, A més, ha estat premiada a Europa, amb l'MTV Europe Music Award a millor cançó l'any 1994. Amb 40 milions de reproduccions a Spotify, és la peça més exitosa de Youssou N'Dour, guanyador d'un Grammy al millor àlbum de música contemporània l'any 2005 per l'àlbum Egypt.

 

9. Papaoutai - Stromae

Paul Van Haver, més conegut com a Stromae, és un compositor i cantant de mare belga i pare ruandès. Papaoutai evoca l'absència de la figura paterna, que el mateix Stromae ha viscut des de petit, ja que el seu pare va ser assassinat durant el genocidi de Ruanda l'any 1994. A ritme electrònic, el músic francòfon es pregunta on és el seu pare, amb un joc de paraules que utilitza de manera freqüent. El mateix nom artístic del compositor és un anagrama de la paraula en castellà "maestro".

"Tothom sap com es fan els bebès però ningú sap com es fan els pares", el cantant reflexiona sobre tot el que comporta la paternitat i es pregunta si ell mateix podria ser un bon pare sense haver tingut una figura paterna en la qual fixar-se. El videoclip musical original de la cançó, on Stromae demostra ser un artista polifacètic, és el més vist d'un tema en francès, amb 700 milions de visualitzacions a YouTube.

 

10. Africa - Toto

El tema del grup nord-americà Toto és un homenatge al continent africà vist des de fora, per algú que mai hi ha estat. Inclosa en el seu àlbum d'estudi Toto IV, és la seva cançó més escoltada, amb 785 milions de reproduccions a Spotify. L'èxit va arribar des del primer moment de la seva publicació, l'any 1982. Va arribar a ser el senzill més escoltat als Estats Units, Canadà i Regne Unit. La tornada de la cançó és una de les més cèlebres dels anys 80.

La composició es basa en la fascinació pel continent que tenia de petit el component del grup David Paich, a causa de les imatges que veia a la televisió i a les pel·lícules. "Beneeixo les pluges allà a l'Àfrica", la lletra fa referència a quan els professors de Paich, que havien fet de missioners a l'Àfrica, li explicaven que beneïen la pluja sempre que queia.

 

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —