Els espectadors del Nou Sardenya van gaudir amb un gran partit de futbol.
Els espectadors del Nou Sardenya van gaudir amb un gran partit de futbol.
Els espectadors del Nou Sardenya van gaudir amb un gran partit de futbol.
Per Jaume Archiles i Manel Lamadrid Coll
Publicat el 18 de setembre 2023

Arrencava una tarda de derbi a la vila de Gràcia i des d’abans del partit ja es podia sentir en l’ambient la càrrega emocional i diferencial d’aquest partit. Al voltant de 600 aficionats visitants es reunien a la plaça de les Palmeres per anar cap al carrer de les Camèlies. Les quatre barres i el groc van omplir la grada visitant.

Els aficionats de l’Europa anaven arribant a l’estadi. Moltes cares d’il·lusió, des dels més joves fins als avis i socis de tota la vida. La samarreta i la bufanda escapolada eren un element imprescindible per animar el club gracienc. Molts turistes i locals despitats preguntaven per poder comprar entrades als del control de seguretat, però, per sorpresa seva, hora i mitja abans ja s’havia col·locat el cartell de sold out. Els altaveus de l’estadi feien sonar Coti x Coti, Living on a prayer i La platja mentre el públic esperava veure sortir els jugadors a escalfar.

Un Europa - Sant Andreu és sinònim d’èxit d'assistència i, aquest cop, no va ser menys. El Club Esportiu Europa anunciava a través de les seves xarxes socials que havien aconseguit un rècord històric, 3.840 espectadors. Una xifra que no es veia des que es va inaugurar el Nou Sardenya el 1995.

 Les dues aficions van estar endollades des del moment que s’apropaven al camp fins al final del partit. Els santandreuencs, liderats pels Desperdicis, entonaven el seu repertori de càntics per animar als seus. Des del ja famós Dale UESA a una versió de la cançó Sarà perché ti amo. Els Eskapulats també s’han fet una versió de la cançó italiana i han animat els seus amb càntics com Eskapulats som i serem. Faltaven pocs minuts per les sis i els jugadors sortien al terreny de joc. Ambdós clubs van desplegar els tifós que tenien preparats. Els locals, amb el lema Europeïsme, apostaven per una bandera gegant antifeixista amb el color blau del club. Els visitants amb una senyera i una falç, ocupaven bona part  del tifó amb el lema Per tu segaria tota cadena per veure’t jugar.

Inici del partit

El partit va començar amb un Sant Andreu dominant i més connectat, amb Josu i Pochito penetrant com ganivets les bandes dels defenses de l’Europa. La primera acció de perill, un remat d’Albertito després d’un centre lateral de Juanan, quan no feia més de cinc minuts des que l’àrbitre havia xiulat l’inici. Al seu torn, els quadribarrats es van poder avançar al marcador en una doble ocasió després dels primers 20 minuts amb un xut escorat d’Albertito davant de Vito gràcies a una passada aèria de Casti entre centrals. Posteriorment, Forgas no aconseguia enganxar el rebot enviant la pilota fora. Els visitants apretaven, però l’Europa va poder capgirar la situació. Els atacs per la banda esquerra de Mario i les passades filtrades d’Àlex Pla van ser un mal de cap constant per la defensa santandreuenca. 

Quan passava l’equador de la primera part, Àlex Pla la picava amb subtilesa i molta elegància per Aliaga, qui buscava la vaselina de cap, però Jaime evitava el gol amb una gran aturada. No obstant això, el rebot queia als peus de Mario Domingo i el lateral obria el marcador pels escapolats amb un xut potent amb el porter visitant ja venut. A partir del gol, l’Europa va créixer i Pla, un dels millors jugadors del partit, va intentar sense èxit marcar el segon gol en dues ocasions quasi consecutives. Al mal resultat i joc del Sant Andreu s'hi sumava el canvi obligat per lesió de Pau Darbra a cinc minuts per marxar als vestuaris. 

 

Segona part

La segona part del partit va començar amb uns 15 primers minuts de ritme frenètic. Ja al primer minut la UESA intentava empatar amb un xut des de la frontal de l'àrea que s'anava fora, i veia com li anul·laven un gol, per clar fora de joc de Méndez, en el 52. L'Europa, en canvi, va buscar ampliar distàncies amb diferents jugades, com un xut des de la llarga distància de Mario en el 48 o a partir de les bandes, amb bones jugades individuals que no aconseguien trobar rematadors dins de l'àrea.

Però tot va canviar en el minut 61, quan després d'una gran jugada individual d'Àlex Pla per la banda esquerra, anant-se'n de dos rivals iniciant un contraatac, i filtrant una passada a l'espai deliciosa que no va desaprofitar Adri Gené per transformar el 2 a 0. A partir del segon gol escapolat, el Sant Andreu es va esborrar del partit i es va enfonsar, mentre que els locals buscaven fer sang. 

No va poder ampliar la distància l'equip europeista en un gran llançament de córner en el minut 69, però sí que ho va fer en la següent jugada. Després de recuperar una bona pilota al mig del camp, els de Gràcia van anar combinant fins a arribar a línia de fons, on Eslava posava una gran passada dins de l'àrea petita on Servetti rematava sol. El Nou Sardenya es tornava boig i la grada cridava "Uruguayo" a l'uníson, mentre els aficionats quadribarrats es feien creus del que veien en el camp, però no deixaven d’animar en cap moment.


Poca cosa més va passar després del tercer gol, tot i que en alguns moments semblava que el partit es podia escalfar. Els dos equips arribaven molt cansats als minuts finals del derbi, i tot i que els quadribarrats intentaven mostrar una mica d'orgull, les cames, i el joc, no van donar mes de si. El més destacat va ser el llançament de dues ampolles buides i un got de plàstic, sense malferir el porter. A banda de l’enganxada entre el capità de l’Europa, Àlex Cano i el davanter del Sant Andreu Ernest Forgas.

A pensar en el futur

Bon resultat pels locals, que tornaven a guanyar després de la derrota de la jornada anterior, i a més sumant un triomf en un derbi, molt important mentalment per l'equip. El Sant Andreu, per altra banda, patia una derrota dolorosa, caient contra el seu màxim rival per un resultat contundent, com ja va passar la temporada passada. I sumant la segona desfeta de la temporada. Però cap dels dos clubs no es pot confiar perquè la competició no para. Els de Gràcia viatjaran fins a Mallorca, a l'estadi de l'Andratx, mentre que els de Sant Andreu rebran l'històric Hèrcules al Narcís Sala. El derbi ens va deixar un gran partit, però sobretot ens va servir per demostrar que el futbol popular barceloní no està mort. El contrari, està més viu que mai.

FITXA TÈCNICA

CE EUROPA: Marc Vito, Mario, Cano (C), Campeny, Servetti, Aliaga, Àlex Pla, Pau López, Castell, Adri Gené i Noel. També han jugat Bermu (57’), Vales (68’), Eslava (68’), Manel (78’) i  Albert Martí (78’)

UE SANT ANDREU: Jaime, Casti, Guzmán, Dabra. Albertito (C), Forgas, Pochito, Juanan, Méndez, Pelegrín i Josu. També han jugat Iker Garcia (41’), Alexis (45’), Serrano (61’), Paredes (61’) i Genís (81’)

Targetes: Per part del CE Europa: Campeny (11’), Noel (36’) i Manel (86’). De la UE Sant Andreu: Forgas (80’), Pelegrín (80’) i Guzmán (86’). Cap expulsió.

Gols:  Mario (29’), Adri Gené (62’) i Servetti (70’)

Àrbitre: Aleksandar Angelov Borisov (Col·legi Balear)

Assistents: Luís Miguel Díaz Soto i Jordi Verdera Escandell (Col·legi Balear)
Estadi: Nou Sardenya (3.840 espectadors)

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —