Estudiants a la mercè de les inundacions per la falta de comunicació durant els aiguats - Diari de Barcelona
CATÀSTROFE AL PAÍS VALENCIÀ
Estudiants a la mercè de les inundacions per la falta de comunicació durant els aiguats
A València, el comunicat de tancament d'escoles no es va emetre fins a les 21.19h d'ahir
El recent pas de la dana (depressió aïllada en nivells alts) que ha afectat el País Valencià ha deixat al descobert una falta preocupant de previsió i responsabilitat per part de les autoritats, especialment en què respecte a la seguretat dels alumnes. Malgrat les alertes d'inundacions i les condicions climàtiques adverses, algunes escoles i instituts de la ciutat van mantenir ahir les classes, fet que va generar una situació de risc per a molts i a moltes estudiants.
Rubén Pacheco, president de FAMPA València, ha expressat la seva preocupació al Diari de Barcelona per la tardança en la comunicació del tancament de les aules: “Les alertes en la majoria dels casos van arribar molt tard. A València, el comunicat de tancament no es va emetre fins a les 21.19h. A aquella hora, ja no quedava ni el torn de nit dins les escoles”.
Pacheco subratlla que aquesta situació és una “greu irresponsabilitat” per part de les autoritats, que van esperar a fer la declaració quan ja es coneixia la gravetat de la situació. “La ciutat va rebre el missatge d'alarma de protecció civil al cap de 20 minuts, però l'Ajuntament no va actuar fins passades les 21h”, afegeix. Aquesta situació no només va afectar la ciutat, ja que “també hi ha altres municipis que van llançar les alarmes passades les 22h”.
\u26A0\uFE0FAnte la situación meteorológica, que mantiene la alerta\uD83D\uDD34por lluvias, y nivel 2 del Plan Especial de Inundaciones en toda la toda la provincia de #València, mañana día 30 se\uD83D\uDEABsuspenden las clases, así como todas las actividades deportivas. Los parques y jardines siguen cerrados pic.twitter.com/JZdqgn4BKq
— Ajuntament València (@AjuntamentVLC) October 29, 2024
A més, el director de FAMPA València destaca que la falta de comunicació ha generat confusió entre les famílies i els centres educatius. Pacheco ressalta que el sistema d’alertes sempre ha funcionat molt bé quan s’ha avisat amb antelació, però aquest cop “hi ha municipis que a primera hora del matí ja havien decretat el tancament de les aules; mentre que a València, el comunicat es va fer esperar”. Això va fer que molts alumnes, que provenien de municipis veïns, es trobessin en situacions compromeses.
Instagram de l'Ajuntament de Manises ahir a la nit, a les 22.12h. Captura de pantalla cedida per Rubén Pacheco.
Comunicat de l'Ajuntament de Burjassot ahir a la nit a les 22.46h. Captura de pantalla cedida de Rubén Pacheco
Les conseqüències d'aquesta falta de coordinació són greus. Pacheco explica: “Molts alumnes i professors es van trobar en una situació de perill quan sortien del centre. Hi havia xiquets i xiquetes que, al final de les classes, no podien anar-se'n a casa perquè no tenien un lloc segur on arribar. Hauria estat perillós que ho intentessin, ja que les condicions eren extremes”.
Aquesta situació és especialment preocupant en els centres d'FP, que sovint acullen alumnes d'altres municipis. Pacheco ha comentat que “en els centres d'FP, aquesta problemàtica s'ha notat molt”. Lali Villanueva, professora del Centre Integrat Públic de Formació Professional Misericòrdia explica com una de les seves alumnes ahir no va poder tornar a casa: “Les classes acaben a les 22h, però vora les 19h la directora ens va dir que marxéssim abans”. Quan va trucar a les alumnes per saber si havien arribat bé, va descobrir que una d’elles no va poder tornar a Massanassa, on viu, perquè el metro ja estava tallat. “És a casa d’una companya de classe i està patint molt perquè ha sabut que la seva casa s’ha inundat”, afegeix la professora.
“No pot ser que l’Ajuntament hagi trigat tant a cancel·lar les classes quan les universitats ja ho havien fet, no han tingut en compte les FP que tenen classe de vesprada”, es queixa la docent. “Per precaució, haurien d’haver decretat l’alarma molt abans”, conclou.
Isabel Moreno, presidenta de l’Associació de Directores i Directors de primària, també comparteix la seva preocupació: “Els ajuntaments tanquen les escoles quan hi ha una alerta taronja o roja, però la falta de previsió ha afectat greument els pobles que han patit inundacions per desbordament”. Moreno apunta que, en el cas de Picanya, un dels pobles més afectats, no es va decretar el tancament de les escoles malgrat la gravetat de les pluges que s’havien produït en zones veïnes.
Afegeix que “tota aquesta aigua que va descarregar Utiel ha anat baixant per rius i per barrancades, desbordant-ho tot”. Segons ella, “la falta de previsió ha estat que, en aquests pobles del voltant de València, que tenien classes, no es va decretar el tancament de les escoles”.
Moreno destaca que el problema no només és el tancament de les escoles, sinó que “hi ha una gran desconnexió entre la informació que es genera i les decisions que es prenen. No es pot esperar a l'últim moment per tancar les escoles quan la situació ja és crítica”.
Alerta de protecció civil al País Valencià aquest matí a les 07.07h. Captura de pantalla cedida per Isabel Moreno
Qui ordena tancar un centre escolar?
El president de l’ADIESPV i del FEDADI, Toni González Picornell, ha subratllat que els instituts tenen l'autoritat de tancar si observen qualsevol perill, afirmant que "en cada cas, ja sigui per infraestructures, desplaçaments, etc., les direccions han de sol·licitar autorització a les administracions locals, autonòmiques o estatals per poder anul·lar les classes".
Moreno, però, afegeix que “si es cancel·len les classes des dels centres educatius i no des dels ajuntaments, la responsabilitat total del que succeeix durant l’horari escolar recau en el director o la directora”. És a dir, si una directora ahir hagués cancel·lat les classes per decisió pròpia i un dels alumnes hagués acabat ofegat a casa seva, hauria estat responsabilitat total de la directora.
A part d’això, González també ha parlat sobre les dificultats que van tenir molts docents per arribar a les seves cases després de l’horari escolar, ja que molts d’ells viuen a distàncies significatives dels centres. Exemplifica la situació d’un professor que "fins a la una de la matinada no va poder arribar al seu domicili i passant grans perills", ja que les vies d'accés estaven tallades. Aquest cas, segons ell, exemplifica la necessitat d'establir protocols més robusts per a situacions d'emergència, ja que "en la província d'Alacant, el seu centre de treball no va rebre cap avís".
Les fonts consultades posen de manifest la necessitat urgent d'un protocol unificat per a la gestió de situacions d'emergència en centres educatius. Pacheco afirma que, tot i que “en teoria aquest protocol existeix, no s'ha aplicat o no s'ha valorat la situació de manera prudent”. Les conseqüències de la falta de coordinació entre els ajuntaments i els centres educatius han estat evidents, que ha deixat els alumnes i les seves famílies en una situació de vulnerabilitat i incertesa.