MB92
Publicat el 16 d’octubre 2021

A finals de setembre es publicava la notícia que el multimilionari Amancio Ortega, amo d'Inditex, havia muntat tres societats a l'illa de Malta a fi de poder pagar menys impostos per un nou iot. La raó és que registrar el iot en aquest país suposa uns costos fiscals molt més lleugers que no pas registrar-lo sota bandera espanyola. Encuriosits per aquesta revelació, hem decidit visitar els diversos molls de Barcelona per veure quants dels iots que amarrem al port ho fan sota la bandera d'algun paradís fiscal.

El primer que s'observa és que les fortunes mundials tiren l’àncora al port de Barcelona. Els superiots més luxosos pertanyen a magnats empresarials russos, polítics d’Orient Mitjà i celebritats estatunidenques. Quines naus descansen a la capital? Des de petits velers fins a superiots, el port de la capital catalana és casa de gran varietat d’embarcacions.

No obstant això, no estan amarrades al mateix lloc. Mentre que al Moll de la Fusta s'hi troben els velers i bots més petits, Marina Port Vell és la destinació per excel·lència dels iots de dimensions més grans que passen per Barcelona.

Una marina de luxe

“Marina Port Vell Barcelona és un port especialitzat en oferir serveis per a embarcacions superiors que arriben a la costa catalana des de tot el món”, explica l’organització al Diari de Barcelona. Les instal·lacions compten amb uns molls de gran extensió, motiu pel qual ofereixen els serveis a les embarcacions més grans del mercat, que poden arribar als gairebé 200 metres d’eslora (la llargada del vaixell).

L'organització assegura que el tràfic del port és proporcional als vaixells que hi amarren. “La marina acull cada any centenars de superiots propietat de membres de la reialesa, directors i CEO de les principals empreses del món, així com empresaris d’èxit i renom”, es vanaglorien.

L'empresa va anunciar fa uns mesos un nou pla d'inversió de 20 milions d'euros per fer el salt del Mediterrani arreu del món. La remodelació inclou 23 nous amarratges per a iots de fins a 70 metres, que elevarà el número total fins a les 55 embarcacions. La implantació d'un nou sistema de subministrament de combustible també és un dels pilars de la transformació.

Malauradament, més enllà de la informació tècnica prèviament esmentada, Marina Port Vell no ha compartit cap informació respecte al funcionament de les instal·lacions ni sobre els seus clients.

La 'reparadora del Mediterrani'

On ja no és pràcticament notícia la presència d’aquest tipus d’embarcacions és a la seu de Marina Barcelona 92 (MB92), unes drassanes especialitzades en el manteniment i reparació de iots de grans dimensions. Les instal·lacions de l’empresa han experimentat durant quasi 30 anys l’evolució del mercat. En un inici acollien vaixells de fins a 40 metres. No obstant això, any rere any, el llistat dels iots més grans del món que hi arriben augmenta amb l’entrada de nous noms i rècords d’eslora.


Tasques de manteniment del casc | MB92.

Des de fa setmanes està amarrat a la drassana barcelonina l’Eclipse, el vaixell que fins a l’abril del 2013 ocupava la primera posició de la llista esmentada. Client habitual de MB92 i situat en un espai quasi invisible a ulls de qui passeja pel port, està rebent tasques de manteniment a les zones exteriors. Amb 163 metres d’eslora, dos heliports, tres llanxes i un petit submarí, l'Eclipse és la nau més gran de la flota de Roman Abramovich. Una tripulació de 70 persones al servei d’una vintena de passatgers culmina les xifres d’un iot d’ensomni.

Malgrat la informació pública, poc se sap del que passa a l’Eclipse mentre roman a les instal·lacions de MB92. Els directius de l’empresa prefereixen mantenir un perfil baix com a valor afegit de la proposta de negoci i fruit d’acords de confidencialitat que els mateixos clients sol·liciten. En paraules de Xènia Escolar, membre del departament de comunicació de MB92, l’empresa intenta mantenir “l’anonimat de l’embarcació” i evita “mencionar el nom del iot” a tot cost. Fer fotografies està prohibit.


Però, quant costa mantenir les embarcacions? Segons dades de Forbes, cada any, les despeses de manteniment suposen una despesa del 10 % del cost inicial del iot cada any. L’Eclipse, que va costar 340 milions d’euros, té unes despeses de manteniment anuals de fins a 30 milions d’euros.

Posseir un superiot no implica només comprar-lo i gaudir d’escapades amb una copa de xampany en mà. Més enllà dels controls rutinaris i les reparacions extraordinàries, les principals fonts de despesa dels propietaris són els preus de la gasolina, els impostos, les assegurances i el salari de la tripulació.

Banderes de conveniència

Un altre requeriment indispensable és el registre de les embarcacions. Com qualsevol vehicle comú, en comprar un iot és necessari registrar-lo. Escollir la bandera i el país d’origen condiciona la responsabilitat i el compliment normatiu dels propietaris de les naus. En matricular la nau, aquesta queda sotmesa a la jurisdicció d’aquell país. Els experts tracten el tema amb un terme força nou: la bandera de conveniència (BDC). És quan l’empresa propietària del vaixell resideix en un país, però navega amb la bandera d’un altre diferent.

Una regulació mínima, unes taxes de matriculació barates i uns impostos baixos o inexistents són Ies raons que justifiquen aquests registres en massa. A més, segons informa la Federació Internacional de Treballadors del Transport (ITF), un cop registrat sota una BDC, els propietaris també poden contractar mà d’obra molt barata per reduir costos, disminuint així la qualitat de vida i les condicions laborals de la tripulació. Aquests beneficis han provocat que les BDC siguin un fenomen en auge des del 2008.

Segons dades de l'ITF, les banderes de Panamà, Libèria i les Illes Marshall representen quasi el 40 % de la flota mundial; estats amb sistemes de registre obert i controls mínims. Per tant, no és casualitat que la gran majoria dels iots del Port de Barcelona comparteixin les mateixes banderes.


L’Eclipse porta la bandera de les illes Bermudes, un país amb una estructura impositiva molt atractiva que facilita especialment passar temps en aigües europees. Els vaixells residents a la Unió Europea estan subjectes a un impost sobre el valor afegit. Però, a diferència d’aquests iots, l’Eclipse i les embarcacions amb la bandera de Bermudes poden operar sota una “estructura d’importació temporal”, la qual els allibera del pagament d’aquesta taxa durant 18 mesos. L’aspecte més atractiu d’aquesta figura és que, un cop finalitzat el termini, el propietari pot tornar a sol·licitar-la.

El monopoli dels paradisos fiscals

La importació temporal és un privilegi que comparteixen les Bermudes, l’illa de Man, les illes del Canal i les Illes Caiman. És per aquesta raó que aquests indrets són els preferits dels propietaris a l’hora de registrar les embarcacions. La bandera de les Illes Caiman s’exhibeix en més d’un 50% dels superiots que amarren a la ciutat.

Si bé l’Eclipse és el iot de dimensions més grans que hi ha amarrat actualment al port barceloní, no es tracta de l’única embarcació que crida l’atenció. Entre el Port Vell de Barcelona i la drassana s'hi troben diversos iots de grans dimensions: més d’una trentena superen els 45 metres de llargada.

A continuació, us deixem un petit llistat d’alguns dels superiots que actualment amarren al port:

 

Supervisió policial

Pel que fa a la cobertura legal de la situació, la Policia Portuària té un camp d’operacions molt estret. Elena García, cap de Premsa i Mitjans del Port de Barcelona, assegura al DdB que el Port Vell no és competència de la Policia Portuària. “En el cas de l’entrada i sortida de iots, Operacions Marítimes de l’Autoritat Portuària només fa el control quan es tracta  d’embarcacions grans a través de Barcelona Port Control. En el supòsit de les embarcacions petites, els controls corresponen a les marines on atraquen”, assegura.

“Pel que fa als controls, hi ha controls d’estrangeria que exerceix la Policia Nacional, mentre que els de compliment de la normativa marítima els duu a terme la Capitania Marítima”, conclou la cap de Premsa.

El que està clar és que el Port de Barcelona està en auge i, tant en reparació de naus com en serveis de marina, ja és un referent arreu del món. El mercat del superiots també creix exponencialment i, de la mà, també ho fan els registres i les banderes de conveniència. Queda preguntar-se: quins són els límits i els controls d'aquestes estratègies fiscals d'ultramar?

— El més vist —
— Hi té a veure —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —