"Hi ha molta gent que es creu ballarina per fer tiktoks" - Diari de Barcelona
Frikitok
"Hi ha molta gent que es creu ballarina per fer tiktoks"
Parlem amb el ballarí i tiktoker @marsh.xll, conegut pels seus 'trends' virals a les xarxes
El seu nom artístic és Marshall, però es diu Marçal Font i és de Lleida. S’ha mudat a Madrid perquè la indústria d'aquesta mena de dansa a l’estat espanyol se situa allà, però els seus inicis artístics van ser a la capital del Segrià. Allò que va començar com un hobby ha acabat sent un projecte de vida. El seu constant canvi de color de cabell el fa reconeixible, però abans d’aquesta moda ja havia col·laborat amb artistes de la talla de J Quiles, Becky G, Nicky Jam. La seva última fita professional ha estat formar part del team d’Aitana durant el tour 11 Razones.
@marsh.xll esta noche ultimo show del tour estoy triste #11RazonesMasTour ♬ + (MÁS) - Aitana & Cali Y El Dandee
Quan decideixes que et vols dedicar a la dansa de forma professional?
A partir dels 17 em vaig posar més seriosament a formar-me. Vaig estar un any i mig estudiant Nutrició Humana i Dietètica fins que es va obrir un càsting per Fama! A Bailar. Quan vaig sortir del programa, tot va continuar igual, és a dir, no em va proporcionar el trampolí que tothom s’imaginava. Vaig tornar a Lleida a treballar per poder estalviar i mudar-me a Madrid, que és el que sentia que havia de fer per seguir amb la meva carrera.
Vas rebre moltes crítiques per aquesta decisió?
Jo soc una persona que sempre m’ha estat igual el que pensin o comentin de mi. Això també m’ha ajudat molt a l'hora d'anar a la meva i a què res em fes enfonsar-me. Queda una mica poètic o de comèdia romàntica, però jo tenia molt clar el que volia des de petit, el que jo era, el que no era i mai no vaig tenir problemes en aquest tema perquè vaig passar de les opinions dels altres.
Quan t’adones que t’agrada compartir el teu contingut a les xarxes socials?
A partir de la quarentena vaig començar a fer servir TikTok per doblar tonteries per als meus amics, fins que un dia vaig penjar un vídeo ballant, i va fer un boom. Aleshores, vaig pensar que seria bona idea penjar més vídeos ballant; no em suposava un inconvenient fer-los, perquè és a què em dedico. Fins i tot vídeos que no gravava al moment, que tenia a la galeria, els penjava. De mica en mica els seguidors i els likes anaven pujant i vaig decidir continuar publicant el meu contingut basat en la dansa.
@marsh.xll Coreo de @juulsperi✨ #tocame #parati #fyp ♬ sonido original - Marshall👽
Et consideres influencer?
Això jo també m’ho he preguntat algun cop. Sí que es podria dir que soc influencer perquè tinc una influència sobre moltes persones, almenys en el tema de la dansa o artístic. El meu contingut, el que jo pugui dir, o ballar, del que em pugui queixar, pot influir en un sector de la població. Abans era una comunitat de ballarins, i ara més gent m’està descobrint i s’està ampliant la petita societat a la qual puc arribar a influenciar. Tot i això, no em considero com un INFLUENCER en majúscules.
Hi ha hagut cops que he muntat alguna coreografia i he pensat: “això es fa viral”
Quins són els elements imprescindibles per a què una de les teves coreografies es faci viral?
No és tan important que la cançó estigui de moda ara mateix, perquè el que fa que estigui de moda una cançó és TikTok. Jo, per exemple, he agafat cançons antigues, potser de fa vint anys, i he creat un trend amb aquesta cançó. De sobte han pogut estar a les més escoltades a les llistes dels Estats Units gràcies a la coreografia que s’ha fet viral a TikTok. Quan creo els trends, han de tenir alguna cosa diferent, òbviament alguns passos són els que s’anomenen “passos de TikTok”, però intento donar-li una volta. Per als ballarins és més fàcil d’entendre, però incorporo alguna energia o algun canvi de dinàmica.
Quan penses en les coreografies, penses en si es es faran virals a TikTok?
Sempre que faig un trend per a TikTok l’objectiu és fer-me viral i que el faci molta gent. Moltes coreografies que creo per a TikTok no les he pensat perquè es facin virals perquè són més difícils, o amb un moviment més de ballarí. Sí que és cert que a vegades he fet alguna coreografia i he pensat: això es fa viral, com va passar amb Loco o Criminal, i al final no m'equivocava, però també podria haver passat que no hagués funcionat.
@marsh.xll LOCO @jquilesofficial (dc: @aritzaren y yo) #locochallenge ♬ Loco - Justin Quiles & Chimbala & Zion & Lennox
@marsh.xll GRACIAS A TODxS POR BAILAR EL TREND OS QUIERO
♬ Ptazeta: Bzrp Music Sessions, Vol. 45 - Bizarrap & Ptazeta
Creus que a TikTok es diferencia un ballarí d’una persona que està copiant una coreografia?
Això ho veus en el moment en què comença a sonar la música i quan encara no ha començat la coreo. Ja saps qui és ballarí i qui no, ho distingeixes. Òbviament, quan es posa a ballar ho verifiques: aquesta persona és ballarina o aquesta persona no és ballarina però li agrada ballar i és tiktoker. S’ha d’anar amb compte perquè hi ha molta gent que es creu ballarina per fer tiktoks, i això no és així. La dansa és un art, i t’has de formar en aquest art i aprendre'n moltíssim. Molta gent es permet el gust d’autoanomenar-se ballarina quan és alguna cosa totalment diferent, amb una altra base, un altre fons, uns altres objectius… Amb això cal anar amb compte perquè en un moment hi va haver molt rebuig per part de la comunitat de la dansa cap a TikTok arran del fet que s'hi barrejava molt la gent que era ballarina i la gent que no ho era, però que es feia dir així…
@marlucas18 Bby🌸 @victoriacarotudela ♬ Ptazeta: Bzrp Music Sessions, Vol. 45 - Bizarrap & Ptazeta
Hi va haver molt rebuig per part de la comunitat de la dansa cap a TikTok perquè s'hi barrejava molt la gent que era ballarina i la gent que no ho era, però que es feia dir així…
Com gestiones el teu temps entre les xarxes socials i la dansa?
Hi ha vegades que és difícil perquè, realment, la vida d’un ballarí professional és molt flexible i molt inestable. Hi ha setmanes que estàs al màxim de feina i d’altres que no. Ser ballarí implica que estàs treballant amb el cos, i posar-te a gravar un vídeo de TikTok quan arribes a casa no és el que més et ve de gust. Realment, si no em ve de gust, no ho faig. Hi ha cops que penjo quinze vídeos a la setmana, i hi ha cops que no en penjo cap, mai ho faig si no tinc ganes.
Quina importància tenen les xarxes sobre la teva salut mental?
En aquest punt, s’ha calmat una mica, però va haver-hi una temporada en la qual sentia la necessitat constant de crear contingut perquè creia que devia alguna cosa als meus seguidors, o que necessitava la seva validació. Ara mateix estic en un punt en que si funciona, bé, i si no, també: jo realment soc ballarí. Òbviament, les campanyes publicitàries que faig a les xarxes socials són molt importants, però si el meu contingut no interessa tant als meus seguidors, ara mateix no és res que em porti a deprimir-me.
Si el meu contingut no interessa tant als meus seguidors, ara mateix no és res que em porti a deprimir-me
Quin paper creus que juga la imatge a les xarxes socials en el teu cas?
Les xarxes socials tendeixen a afavorir perfils que són diferents perquè és el que més curiositat genera a la gent. El que m’ha fet conegut a mi ha estat el meu moviment i el meu cap a l’hora de crear coreos, perquè jo em considero bastant normal. Saps el personatge estàndard de la Wii? Aquest soc jo, soc un noi normal, d’alçada normal, amb els cabells normals… Per això vaig decidir tenyir-me els cabells, perquè soc molt normal. Això m’ha ajudat, però un cop ja havia fet el boom.
Prioritzes la teva feina com a ballarí abans que les xarxes socials?
Molts cops he de parar a pensar la diferència que hi ha entre les tarifes que hi ha com a ballarí o una tarifa que et pugui pagar una marca per publicitar els seus productes, però el que sempre tinc clar és que soc ballarí. No deixaré de fer una feina que a mi em motiva o em pugui aportar alguna cosa perquè no estigui a l’altura del que podria pagar una campanya publicitària. Es podria dir que prioritzo la dansa, perquè realment és pel que m’he format i tinc molt clar què vull en l'àmbit de la dansa: vull ser-hi.
No deixaré de fer una feina que a mi em motiva o em pugui aportar alguna cosa perquè no estigui a l’altura del que podria pagar una campanya publicitària
Què t’ha permès fer l’èxit a les xarxes que no t’haguessis imaginat mai?
TikTok és una plataforma que et connecta amb moltíssimes persones. La gent que publiquem vídeos a TikTok mai no sabem qui ha vist els nostres vídeos, i realment seria una bogeria si ens n’adonessim. És probable que en algun moment, durant aquests anys, algú com Nicki Minaj hagi vist un vídeo meu, o Justin Bieber. Crear trends m’ha permès posar-me en contacte amb artistes, com per exemple J Quiles o Tinashe, i ens hem seguit, fins i tot hem parlat. Hi ha molta gent que sempre he admirat i que he conegut arran de TikTok, i ara tenim algun tipus de relació i contacte, i em sembla totalment boig que hagi anat així.
@marsh.xll #duet with @rauwalejandro LO HA HECHO (dc: @_brunettteee_ @ainetaladiva ♬ Cúrame - Rauw Alejandro
Ara que has estat el ballarí de la gira d’Aitana, consideres que el teu èxit a les xarxes ha estat imprescindible per aconseguir-ho?
No, en cap cas. De fet, del team d’Aitana, soc l’únic que té rellevància a les xarxes socials, no se’ns va escollir en base a qui tenia més seguidors. S'ha donat la casualitat que l’Adrián Manzano, el coreògraf, considerava que jo hi encaixava pel meu tipus de dansa. El meu moviment encaixa molt amb el seu i ell sabia que jo podia fer les seves coreografies, tal com les volia ell. No va haver-hi cap càsting, va ser ell qui va escollir els ballarins del tour, i ho va fer d’una manera molt intel·ligent, perquè s’ha creat un team molt guai, però no ha tingut res a veure amb les xarxes socials.
@marsh.xll otro fail de @Laura Gogeaskoetxea ♬ Quieres Marshall Trend - Marshall👽
Què és el que més t’agrada de crear contingut?
El que m’agrada és que la dansa, que és allò en què jo estic especialitzat, pugui tenir aquest tipus de visibilitat. Una cosa que he fet sempre ha donat la casualitat que està molt de moda i que agrada a la gent. M’agrada crear contingut perquè ho visc, perquè no he d’esforçar-m'hi ni passar una mala estona. Simplement poso el mòbil a gravar, gaudeixo fent el que m’agrada i ho publico.