Quin és el futur de les xarxes socials?
Publicat el 19 de març 2021

Clubhouse, Discord, Slack, Twitch, Dispo, TikTok, Instagram, Twitter, Facebook, YouTube, Snapchat, WhatsApp... són aplicacions que conformen el complex i divers ecosistema de les xarxes socials. Cada certs anys, n'apareix una que revoluciona el panorama: es disposa a marcar l'actualitat i també a revelar les tendències i comportaments que experimenta la societat. Clubhouse, l'aplicació més recent, ha obert nous debats: l'auge de l'àudio i del directe per sobre del vídeo, el creixement dels continguts senzills i més espontanis, i les ganes fervents d'aturar-nos en allò que realment val la pena i deixar enrere la rapidesa que tant ens caracteritza. És possible que anem cap aquí?

El boom de l'àudio s'ha produït amb els podcasts. És evident que si aquests no haguessin triomfat, Clubhouse no tindria el mateix èxit, i possiblement no hauria ni sortit. "De fet, en el fons Clubhouse és una plataforma de podcasts. El podcast ara s'està explotant perquè les grans multinacionals hi estan apostant, com Audible d'Amazon, Spotify, i d'altres", explica al Diari de Barcelona Mariola Dinarès, periodista i presentadora del Popap a Catalunya Ràdio. Per a Dinarès, la importància que grans empreses inverteixin en l'àudio i fitxin a persones mediàtiques per donar-li més visibilitat ha provocat que en poc temps tothom sàpiga què és un podcast.

Aquesta tendència que aquí ha arribat fa relativament poc temps, als Estats Units ja feia anys que es treballava i s'hi apostava. "Fa uns 5 o 6 anys hi va haver una trobada de social media a EUA i un company meu la va anar a cobrir. Em va explicar que allà la prioritat era l'àudio, i que acabaria arribant, encara que aquí estiguéssim bojos pel vídeo", explica Dinarès. Aquesta obsessió per l'àudio, doncs, no és cap novetat. La periodista assegura que una de les raons per les quals deien que l'àudio triomfaria per sobre del vídeo era per la seva agilitat a l'hora de compartir-lo: "No pesa tant i és molt més senzill en l'àmbit tecnològic".


Mariola Dinarès: "Jo en dic la prova de la iaia. Si una aplicació la pot utilitzar fàcilment una àvia, és que és senzilla, i en conseqüència, que pot triomfar més"


En aquesta societat la senzillesa prima. "Jo en dic la prova de la iaia: si una aplicació la pot utilitzar fàcilment una àvia, és que és senzilla, i en conseqüència, que pot triomfar més", explica Dinarès. I a Clubhouse ara mateix hi despunta aquesta qualitat: "Clubhouse té moltes amenaces, però també té un gran avantatge i és que està molt focalitzada en l'àudio", assegura Janira Planes, experta en xarxes socials.

"Aquesta senzillesa els va a favor, perquè la gent té clar que entra a l'aplicació a escoltar reunions o xerrades en directe", continua. D'altra banda, també exposa que la pandèmia és un punt que els juga molt a favor, ja que és impossible assistir presencialment a les grans conferències d'arreu del món. "Encara que sembli una paradoxa, la clau de Clubhouse serà veure si sobreviu després de la pandèmia".

D'altra banda, l'èxit d'aquesta nova xarxa social i de l'auge de l'àudio s'explica pel fet que moltes altres aplicacions intenten adaptar-se per tirar cap aquí. Instagram va anunciar que permetria fer directes de quatre persones, i Twitter ja ha posat en marxa els Spaces, unes sales de conversa en directe de l'estil de Clubhouse. En aquest sentit, Mariola Dinarès creu que Twitter Spaces s'acabarà menjant amb patates Clubhouse: "Twitter és una xarxa social amb un volum molt gran de gent, i segurament han desenvolupat Spaces de manera més senzilla. Això, sumat al fet que la gent no haurà d'entrar de zero a una nova aplicació, fa moure la balança positivament cap a Twitter", assegura.

La societat baixa de revolucions

"Les xarxes socials estan canviant perquè els nostres hàbits també ho estan fent", explica la presentadora del Popap. La gent vol anar més a poc a poc, vol aturar-se una hora i concentrar-se en un tema concret que l'interessi. "Venim d'un moment de molta ansietat, rapidesa i titulars fugaços. Ara estem baixant de revolucions, una cosa bona que ens ha donat la pandèmia, i tenim ganes de profunditzar més i seguir els creadors de continguts que ens aportin valor. Volem deixar de banda el poti-poti al qual ja ningú arribava", afegeix Dinarès.

En aquest sentit, dins el món de les xarxes socials, podem trobar-hi dues tendències: "L'economia del flux, la qual indica una actualització constant, amb continguts efímers i ràpids, com serien els stories o les fotografies d'Instagram. I l'economia de l'stock, tots aquells continguts que s'apilen i es conserven, i per tant, poden ser consumits de manera més reposada, com serien els àudios, els vídeos ben elaborats o els podcasts", explica Miguel Carvajal, professor i director del màster en Innovación en Periodismo de la Universitat Miguel Hernández. Aquesta última tendència és la que produeix una connexió duradora entre una comunitat i un creador de continguts.

Clubhouse i Twitch són xarxes socials que aporten aquesta pausa que ara va tan buscada i que ara es troba també en els podcasts. Proporcionen converses relaxades, de més estona, "i ens allunyen de la rapidesa d'Instagram o Twitter, on el refresh és continu", explica Dinarès. Amb aquestes plataformes, les noves generacions estan descobrint el directe. "No han passat per la ràdio, sinó que han anat directament al podcast i ara a Clubhouse".

Per a ella, Twitch ha triomfat per la seva senzillesa, que atrapa els creadors de continguts i també els espectadors: "Fer un directe és molt més fàcil que un vídeo de YouTube, no calen hores d'edició". D'altra banda, també ha triomfat gràcies a la migració d'usuaris de YouTube cap a la nova plataforma. "YouTube estava maltractant els seus creadors de continguts pel que fa a la monetització. Canvia l'algoritme com vol i això els afecta molt. Cada vegada guanyaven menys diners i hi dedicaven més i més hores, creant uns vídeos molt elaborats, però que tampoc no aconseguien visualitzacions", explica la periodista.

El creixement de la cultura de pagament

El problema de la monetització: cada xarxa social l'enfoca com vol, però un pas en fals pot fer enfadar la seva comunitat i perdre rellevància. Si YouTube és qui paga directament als creadors de continguts, a més de rebre ingressos publicitaris, a Twitch són les mateixes comunitats de fans les que subvencionen els seus creadors.

"El més important, però, és cuidar els creadors i tenir-los al centre del model de negoci, perquè si ningú crea continguts, la xarxa social mor", assegura Janira Planes. A part de YouTube, Instagram i Twitter també tenen el mateix problema. "Si no els posen al centre, faran que les empreses o usuaris que vulguin crear-se un perfil nou es decantin per altres aplicacions com TikTok, on tindran més seguidors i una resposta molt més ràpida, i potser fins i tot guanyaran més diners", explica l'experta en xarxes socials.

@zachking

Something magical showed up in the mail from @mercedesbenz ##Cclass ##ad

♬ original sound - Zach King

Amb tot, és interessant veure com a poc a poc les plataformes es mouen en aquesta direcció. Recentment, Twitter va anunciar que trauria una nova iniciativa, el Super Follow, que permetrà als usuaris generar ingressos a partir de la seva base de seguidors. "La xarxa social habilitarà una forma de seguiment premium que oferirà avantatges a aquells que s'hi subscriguin. Per exemple, llegir tweets ocults dels tuitaires que més els agradin", explica Miguel Carvajal. Aquesta iniciativa, permetria als creadors de continguts de Twitter rebre un sobresou o uns ingressos per tots aquells continguts de qualitat que publiquen.


Miguel Carvajal: "Abans la tendència aquí era de tenir-ho tot gratis, però la mentalitat ha canviat i ja no ens fa res pagar per continguts que ens agraden o valen la pena"


El Super Follow de Twitter obre de nou el debat sobre el pagament de continguts. "Abans la tendència aquí era de tenir-ho tot gratis, però la mentalitat ha canviat i ja no ens fa res pagar per continguts que ens agraden o valen la pena", assegura Carvajal. Hi ha aplicacions, com Patreon, que permeten sostenir i potenciar el pagament als creadors de continguts. Ara Twitter ho integrarà dins la seva plataforma. "Potser el futur és aquest, el micromecenatge", explica Mariola Dinarès. "Que tu produeixis uns continguts i la gent que vulgui i li agradi, et doni suport monetari: com uns mecenes", assegura.

Ara bé, aconseguir aquest suport econòmic no és fàcil, sobretot si s'acaba de començar. El més important és crear marca, un nom i aconseguir una comunitat que doni suport. "Al principi, nosaltres ho fèiem tot de la nostra butxaca, vam estar un any pagant l'estudi. Era com si tinguéssim un hobby molt car", assegura Ofèlia Carbonell, música, escriptora, youtuber al Canal Malaia i podcaster a Gent de Merda. Inicialment, les quatre integrants de Gent de Merda no volien demanar diners directament als seus oients perquè encara no tenien un gran públic. "Vam intentar contactar amb marques catalanes perquè ens esponsoritzessin, però no es decidien perquè acabàvem de començar", explica.

"Per a la gent que no són macrocreadors és molt complicat fer el salt de no tenir res a començar a tenir alguna cosa", assegura Carbonell. Ara, però, han aconseguit monetitzar el podcast. Gent de Merda forma part de Ràdio Primavera Sound, i aquesta, al seu torn, té un tracte amb Spotify per oferir suport econòmic i visibilitat als continguts en català.

Clubhouse: que se'n parli no vol dir triomfar

TikTok és, indiscutiblement, la xarxa social del moment. Els números no enganyen: 800 milions d'usuaris actius a tot el món i dos mil milions de descàrregues a finals de febrer del 2020. Així ha aconseguit l'aplicació xinesa de ByteDance desbancar WhatsApp com l'app més descarregada. Però això ja se sap, oi?

Janira Planes, experta en xarxes socials, hi està d'acord: "TikTok és la gran xarxa social del moment, i si ho segueix fent bé, ho seguirà essent durant els mesos vinents, ja que no m'atreveixo a dir els pròxims anys. Amb un petit error, les xarxes socials poden morir molt ràpidament", explica. I assegura que "la gent no té miraments en desinstal·lar-se una aplicació i descarregar-se'n una altra".

@zachking

I’m so thankful to be working with an incredible team of magic makers who continue to push the limits of my videos. ##Christmas2020 ##behindthescenes

♬ original sound - Zach King

Però, a part dels números, què fa que una xarxa social triomfi i les altres quedin estancades? "Una aplicació té èxit quan veus que els seus continguts es comencen a escampar en altres plataformes, i això és el que li ha passat a TikTok", explica Planes. Molts dels seus vídeos es troben a YouTube en recopilacions o bé als reels d'Instagram, i fins i tot a Twitter. "Instagram, enfadat, va deixar veure que donaria menys visibilitat als reels amb marca d'aigua de Tiktok", assegura l'experta en xarxes socials. Tiktok és una amenaça per a diverses plataformes, encara que la seva major competidora és Instagram.

"Aquesta popularitat que ha adquirit Tiktok es nota quan la resta de xarxes socials intenten copiar-la o assemblar-s'hi", recorda Planes. Amb tot, ella assegura que "hi ha qui et dirà que una app ha triomfat si Beyoncé la menciona en una cançó seva". TikTok és una plataforma que cuida els seus creadors de continguts i té un algoritme que facilita el discover hability: la possibilitat de descobrir nous usuaris i que ells et descobreixin a tu. "En canvi Instagram fa tot el contrari, t'obliga a pagar si vols tenir visibilitat dins la xarxa i no et posa les coses fàcils. Per això molta gent diu que s'està morint", explica Planes.

Què passarà amb Instagram?

"A Tiktok molts usuaris se'n riuen de la gent que té Instagram i que no té Tiktok. A tots ells, les bromes virals els arriben un mes més tard. I se'n foten una mica d'això", explica Ofèlia Carbonell. Instagram ha perdut rellevància i els usuaris més joves ho tenen clar. "A mi em passa que ja no em surt de dins penjar-hi fotos, com a molt instastories. I això passa perquè la plataforma ha obert tota una secció que sembla un catàleg de roba, i ho fa molt poc natural", es queixa Carbonell. "La gent se n'ha cansat una mica. Jo li donaria un parell d'anys, però mai se sap, potser es renova".

"Des del meu punt de vista, Instagram encara està molt integrat a la nostra cultura. Per tant, la gent que pensa que la plataforma morirà és una mica catastrofista", assegura Janira Planes. Ella considera que aquesta última actualització d'Instagram respecte a les compres en línia l'han fet per ajudar els influenciadors i creadors de continguts.

D'altra banda, Ofèlia Carbonell creu que l'app ha tocat tant l'algoritme que ja ni surten les fotografies dels amics i familiars, i només es veuen les dels macrocreadors. "Tot i això, jo crec que sempre hi haurà gent que la farà servir, com ha passat amb Facebook. La gent que ha crescut amb una plataforma i l'ha integrat a la seva vida, és difícil que l'abandoni", sentencia Carbonell.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— Hi té a veure —
— El més vist —