VÍDEO | Galvesport: una botiga amb pedigrí ciclista i una comunitat de devots - Diari de Barcelona


RESISTENTS
Galvesport: una botiga amb pedigrí ciclista i una comunitat de devots
Avui, però, per sort o per desgràcia, Barcelona també és això. D’aquí ve que molts petits comerços de tota la vida hagin hagut de tancar i que només en quedin un grapat. Aquests, lluiten per resistir pujades de lloguer, pèrdues de clients i pressions externes, per continuar sent un trosset de Barcelona. Són els resistents.
Per a Salvador Gálvez i Àlex Gálvez la jornada comença cada dia a les 10 h. Pare i fill són els propietaris de Galvesport, una botiga de bicicletes al 69 del carrer Diputació de Barcelona. En Salvador ocupa el seu espai davant del taulell i espera pacient que arribin els clients. De tant en tant se’n va cap al fons de l’establiment, on es troba el taller, per fer-la petar amb el seu fill i per donar-li un cop de mà amb les reparacions.
A l'aparador, un retall de diari plastificat rememora el dia de la inauguració. En un plafó ple de fotografies, en destaca una —visiblement desgastada pel pas del temps— que captura l’instant en què Eddy Merckx, el mític ciclista belga, va visitar la botiga coincidint amb la seva obertura. Al cantó esquerre, ocults darrere d’una filera de bicicletes exposades per a la venda, hi ha exposats uns mallots que actuen de museu personal, recordant les competicions ciclistes on pare i fill han deixat empremta. Un testimoni de la passió compartida que defineix l’esperit de Galvesport.
Salvador Gálvez va començar en el món del ciclisme amb tan sols nou anys. De mica en mica, va ascendir de les categories amateurs fins a posicions professionals, i el 1978 es va unir a l’Esport Ciclista Barcelona, una de les entitats més prometedores del panorama juvenil. Aquell mateix any, Gálvez va viure la seva millor temporada, convertint-se en campió d’Espanya en ruta juvenil, un èxit que el va catapultar a participar en competicions professionals.
Malgrat aquest inici prometedor, el barceloní no va acabar d’adaptar-se a la nova categoria. Després de diverses experiències breus en diferents equips ciclistes, va decidir posar fi a la seva carrera esportiva. “En acabar la temporada, no em van renovar. Em vaig quedar sense equip i vaig haver de buscar-me la vida”, explica el gran dels Gálvez en el transcurs del documental. “D’estudis no en tenia cap i no em va quedar cap altra opció que muntar una botiga de bicicletes”, afegeix amb sinceritat.
L’esperit de Galvesport va molt més enllà de la compra i venda de bicicletes. El negoci s’ha convertit en un punt de trobada per als amants del ciclisme, un espai on poden compartir històries, intercanviar consells i, fins i tot, participar en rutes col·lectives organitzades per la fidel comunitat que s’ha format al seu voltant. Cada dia, a les 14:00 h, pare, fill i la seva grupeta ciclista organitzen una ruta fins a les carreteres del Garraf, d’anada i tornada.
Després de 45 anys, Galvesport ha viscut molts alts i baixos, però en l’actualitat la perspectiva és optimista. En Salvador ja ha començat el relleu cap al seu fill, l’Àlex, que es farà càrrec de les regnes del negoci. Ell és qui passa la jornada reparant i posant a punt les bicicletes dels clients. “Que el meu fill no portarà un Ferrari, segur. Però que no li faltarà res per poder viure dignament, també”, sentencia el seu pare.



Presidenta De Futpro
Amanda Gutiérrez: "En pocs anys espero un futbol femení que tingui de debò les mateixes condicions que els homes"
12 de febrer de 2025