-
Per Ariadna Mata Ordi i Joan Gual
Publicat el 20 de gener 2023

“Esteu en un gran moment per a la dramatúrgia”. Això és el que ha dit el dramaturg, guionista i director Guillem Clua als alumnes del Taller de Dramatúrgia i Guió, del grau de Comunicació Audiovisual de la UPF. A la xerrada s’ha parlat de la professió, de la construcció de personatges i de com conviuen el teatre amb l’audiovisual. Sempre amb to optimista, Clua ha animat a l'alumnat a treballar en projectes personals i no esperar a “rebre una trucada”.

Durant aquesta trobada, també ha fet un incís en la importància d'endinsar-se “en terrenys els quals no s’hi està acostumat”, i ha dit que cal "parlar de manera honesta per tal d’arribar a la gent”. Aquesta xerrada ha servit a l'alumnat de Comunicació Audiovisual per veure que és possible fer-se un lloc al sector.

Clua (Barcelona, 1973), tot i ser reconegut per la seva última obra a la plataforma Netflix, Smiley (publicada el passat desembre), ha tingut una llarga trajectòria en el món literari i sobretot en l’audiovisual. Començant pel llibre teatral Invisibles i sèries catalanes com El Cor de la Ciutat i La Riera, ha seguit amb l’obra de teatre Smiley, que ha transformat la seva carrera arribant a països com els Estats Units, Veneçuela, Xile i Austràlia.



Guillem Clua i el professor del Taller de Dramatúrgia i Guió durant la trobada amb l'alumnat.

L’últim repte que ha tingut des del gener de l’any passat, ha estat el de transformar l’obra de teatre d’hora i mitja de dos actors, a una sèrie de televisió de vuit capítols de mitja hora cada un. Ha explicat que el que va voler traslladar a l’adaptació per a Netflix és la “simultaneïtat”; aquesta idea que els personatges parlin d’un mateix tema però sense necessitat de compartir espai. També va apostar per incloure monòlegs.

“La pantalla dividida de les converses telefòniques és un homenatge a les comèdies clàssiques d’abans”. Aquesta ha estat l’explicació de l’escena d’Smiley on els protagonistes parlen per primer cop. Clua va mantenir la trucada ben bé com passava a l’obra teatral, ja que aconseguia l’objectiu de presentar els personatges amb característiques contraposades.

Segons el dramaturg, la construcció dels personatges és essencial: “Per més eficaç que sigui una trama, si els personatges són tous, la història no pot avançar”. Amb Smiley ha volgut presentar dos tòpics de gais contraris, però sense portar-los a l’extrem, simplement per aconseguir que siguin personatges "sòlids i creïbles". Ha admès que, malgrat això, és una comèdia romàntica i hi ha una “idealització de l’amor”.

 

 

Dins l'ampolla

Clua és partidari de la fusió de gèneres i no té por a l’hora de transformar les seves creacions. “Qualsevol història es pot explicar des de qualsevol format o forma”, però és interessant quan la “intoxicació” entre gèneres no és “arbitrària”, subratlla. De fet, aquesta introducció d’idees teatrals a la pantalla es va començar a fer amb els anomenats bottle episodes, que fan referència als capítols on els personatges es queden atrapats en un espai i des d’allà es construeix tota la narració. Tot i ser una conseqüència per falta de pressupost en una sèrie, aquesta tècnica teatral es va aplaudir per ser revolucionària.

El guionista ha preguntat als alumnes quin era el camí que tenen previst seguir. Entre una majoria de futures cineastes, algunes persones volien dedicar-se a la televisió, només una al teatre i una altra als videoclips. En qualsevol cas, per Clua “la indústria té una gran necessitat d’històries noves”, i ha animat l'alumnat a no “acomodar-se” mai.  

La primera feina de Clua va ser en una sèrie diària, on va sentir-se com “una peça en un engranatge al servei de la història”. En aquest tipus de feina, on es fan cinc o sis capítols diaris i només passen dos mesos des de la primera paraula escrita a la gravació, “has d’adaptar el teu talent a aquell producte”. I sembla que les mateixes necessitats creatives “es dilueixen”. Segons Clua, fer això dona “altes dosis d’humilitat” i permet créixer com a guionista. 

Tot i haver triomfat mundialment gràcies a haver fet un salt del teatre a la pantalla, admet que troba a faltar la resposta del públic al teatre: “És meravellós sentir la gent riure amb la teva pròpia obra”.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —