[#if caratula??]
    [#if caratula?is_hash]
        [#if caratula.alt??]
            ${caratula.alt}
        [/#if]
    [/#if]
[/#if]
Publicat el 02 de novembre 2020

El vegetarianisme i el veganisme són cada vegada més presents a la nostra societat. Formen part d'una revolució alimentària vinculada també a la reducció del consum d'ultraprocessats. Però, per tal que aquests canvis en les dinàmiques alimentàries de la població puguin donar-se i, qui sap si expandir-se encara més, calen productes que siguin saludables i que ajudin a mantenir els costums alimentaris sense canvis dràstics. En aquest escenari és on entra en joc el projecte d'Heüra Foods: dos joves que veuen necessari un suport empresarial a la revolució contra el maltractament animal i la defensa dels seus drets, emprenen un repte que, avui, és ja un habitual en la compra de moltes persones.

Bernat Añaños és un dels fundadors i parla amb molta transparència dels seus punts forts, febles, reptes i aspiracions de futur.

Què és Heüra Foods?
Heüra Foods vol ser una peça clau en el canvi de la transició proteica.

Transi... què?
La transició proteica vol dir treure els animals del centre de l’equació de la producció de carn.

I això, com es fa?
​​​​​Ho fem de dues maneres. Una és des de la conscienciació i la informació del cost real d’allò que mengem. I en segon lloc, des de les solucions.

Solucions...
La carn, a la nostra societat, és al centre de la nostra cultura i de tot allò que ens agrada, però no ens agraden les conseqüències que això té. Per tant, el que posem a l’abast són productes que s'assimilin molt a la carn i a allò que tant ens agrada, però sense les conseqüències negatives: pel planeta, els animals, la sostenibilitat, la nostra salut, etc.

Per què no som conscients de totes aquestes conseqüències negatives?
La indústria ha posat molts esforços per què ens desconnectem d'allò que tenim al plat, perquè quan hi connectes i veus què hi ha al darrere, des de l’ètica animal fins a la sostenibilitat i el per on passa, és impossible que no canviem els hàbits.

Com aconsegueix Heüra que els consumidors connectin amb els seus productes?
Hem posat molts esforços en ser una solució holística. No una solució que perpetuï els problemes de la carn. I no només solucions pel que fa a l’ètica animal i a la sostenibilitat. Hem posat la salut al centre, per això donem molt valor a la nostra mediterraneïtat. Hem creat productes que puguis menjar al dia a dia i, que quan miris l’etiqueta diguis: "Ah! Doncs, ho entenc tot". Que quan miris els valors nutricionals diguis: "Ostres! Només un 1% de grasses saturades". Això és el 85% menys que la carn d’origen animal. Són productes win-win en tots els aspectes i que quan els proves s’assemblen molt a la carn. No és una renúncia, és un producte que ve a succeir. 

Tant s’assimila, realment?
Mira, sabem que gairebé la meitat de la població vol reduir el consum de carn, el problema és que troba productes que estan molt allunyats de tot allò a què estem acostumats a menjar, es cuinen d’una forma molt diferent i tenen un gust molt diferent al qual estem acostumats a posar-nos a la boca. Tot això calia tenir-ho present. No som una alternativa, sinó un successor. Per tant, hem treballat per aconseguir productes que no suposin cap canvi dràstic per a qui el consumeix. A través de les plantes podem aconseguir ser molt millors.

Com poden projectes com el d’Heüra fer front a la indústria càrnica?
La indústria càrnica és la que més contamina, molt més que res, el 18% de tots els gasos CO2 del món vénen de la indústria de la carn i el 14% vénen de tots els transports del món, tots. Ja que sabem això, hem de posar esforços en explicar que és la que més contamina i això no vol dir canviar d’un dia per l’altre. Sóc molt pragmàtic. Hem de pensar en una transició proteica que no deixi els ramaders enrere, sinó que els estengui la mà i canviem els animals per camps de proteïna vegetal. Hem de generar un sistema, un projecte, si realment ens importa l’agenda 2030. Les mesures que estan prenent els polítics són molt poc atrevides i no posen al centre la carn. Si és el problema més gran, no entenc com és que no s’hi posa.


"Les mesures que estan prenent els polítics són molt poc atrevides i no posen al centre la carn, que és el problema més gran"


És possible aquesta transició més enllà de la teoria?
Ho hem vist anteriorment en altres transicions. Per exemple, les bosses de plàstic es feien servir sempre i ara, ja la majoria de gent no les utilitza i, per què ha passat? Perquè les institucions van decidir que calia fer-hi front. Espero que, d'aquí a poc temps, comencem a posar la carn com el problema que és, un molt més gran que el de les bosses de plàstic. 

Parlant de plàstic, fa poc heu canviat l’envàs per reduir el plàstic.
Sí, hem aconseguit reduir el 80% del plàstic, amb un material que és reciclat i reciclable i que només porta el plàstic de la part superior, perquè aquest sí que ara mateix no hi ha ningú en la indústria que hagi aconseguit treure’l. Hem de continuar aprofitant les opcions que tenim, les oportunitats i anar millorant. La millora contínua ha d’estar al nostre ADN. 

I quines millores contempleu de cara al futur?
​​​​​​​Les nostres millores van en la línia d’aconseguir utilitzar tecnologia que no sigui animal perquè, ara mateix, la indústria càrnica està utilitzant els animals com una tecnologia i és evident que és insostenible, a més d'ineficient. Per tant, nosaltres ens movem amb aquesta idea, des de com pensem les oficines, com pensem el packaging, el food waste, tot. Esperem ser cada vegada millors, perquè som conscients que segurament algunes coses no les fem 100% bé, per això sempre posem en dubte tot allò que fem. Per exemple, pel que fa al producte, tenim intenció d’ampliar molt més la gamma i volem millorar els nutricionals. Estem posant molt d’esforç en millorar les grasses, en reduir els ingredients i utilitzar sempre com a principal grassa l’oli d’oliva o l’oli d’oliva verge extra.


"No hem creat aquest producte perquè sigui d’elit, volem que sigui per a tothom, democràtic"


Però tots aquests canvis tenen un cost...
​​​​​​​Aquest és un gran repte que estem decidits a assolir: que Heüra sigui un producte molt més democràtic. El repte que posa Heüra sobre la taula és molt gran i requereix recursos, d’un equip que té uns sous, d’una campanya de màrqueting i comunicació que també té costos, i necessita millorar la cadena productiva, fet que té encara uns altres costos. És per tot això que el preu d’Heura està, per exemple, tres cops més car que el del pollastre, perquè és el preu que sustenta que puguem seguir endavant. Però no hem creat aquest producte perquè sigui d’elit, volem que sigui per a tothom, democràtic. Som conscients que hi ha molts consumidors que han d’escollir per preu i que no poden fer una elecció lliure.

I com ho fareu?
Estem pensant com podem aconseguir entendre molt millor la cadena de valor i veure on hi ha millores que generin més volum i canvis que puguin veure’s reflectits en el preu. Tant de bo d'aquí a uns anys el nostre producte es pugui equiparar en preu al quilo de tots els productes als quals intentem succeir.

Viatgem al passat. Com neix Heüra Food?
​​​​​​​Va néixer d'“estem frustrats, necessitem solucions dels supermercats i restaurants que ajudin la gent a reduir el consum de carn”. En Marc i jo som els cofundadors i ens vam creuar l’any 2015. Tots dos veníem molt de l’activisme social pels drets dels animals i parlàvem molt de conscienciar la població. Però teníem aquesta sensació que necessitàvem un canvi i que no estava passant. Si miràvem els supermercats i els restaurants, les opcions a base de plantes eren avorrides: blocs de tofu de color blanc. I, siguem sincers, no tothom farà el canvi tal com el vam fer nosaltres. Si ens importa aquesta evolució i transició proteica hem de crear productes que ajudin a accelerar-lo, perquè és urgent. Vam començar a parlar amb universitats, centres tecnològics, nutricionistes, etc. Vam passar dos anys desenvolupant la via de producte, però també la via de missió que, al final, és una part súper important de tot el que fem. I l’any 2017 vam llençar el primer producte al mercat en format congelat.

Bernat i Marc, els fundadors d'Heüra Foods

Quina és la missió d’Heüra?
Dediquem molts esforços a explicar el problema, a posar sobre la taula altaveus que permetin que més gent el conegui. També volem crear una comunitat, un moviment que abraça el canvi. No només som frustrats negativistes, sinó que abracem el canvi i anem endavant des de la informació en positiu, des d'una comunitat que vingui canviant les coses. Això es reflecteix en el somriure del logo de la marca.

Cert, el somriure és a la lletra U d’Heüra. Per què vau escollir aquest nom?
​​​​​​​Per dues raons. La primera és que volíem un nom que sonés mediterrani. La segona, que l’Heüra és una planta súper rebel, ni un jardiner pot controlar-la. Se’n va per les parets i és capaç de transformar, quan la deixes lliure, zones grises i súper fosques en verdes, i en poc temps. És la metàfora perfecta per a un moviment incontrolable que tant de bo en algun moment ens passi per sobre i ens forci a millorar.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

[Cada decisión es una pequeña revolución] El poder de las elecciones y la necesidad de conocer el impacto de estas 💛 Cada vez que escogemos carne vegetal delante de carne de origen animal estamos reduciendo de forma instantánea: - 99% gases de efecto invernadero - 97% legumbres - 94% área - 94% agua - 0 animales - Impacto en salud cardiovascular - ... Queremos poner el “Coste Real” de lo que comemos en el centro del debate. Es importante, la información es poder. Así que, cuáles son las principales preguntas a las que os gustaría que respondiéramos acerca del coste de lo que comemos y ponemos en nuestros platos? 🤔 Fuentes: menos es más, Greenpeace, 2019 // OMS, 2015 // EAT, 2020 // Livestock long shadow, 2016 // FAO, 2020

Una publicación compartida de Heura® Foods (@heurafoods) el

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —