.--
.--
Per Paula Rodríguez
Publicat el 14 de maig 2022

Fitxa tècnica
Títol: Homefront
Títol original: Thuisfront
País: Països Baixos
Cadena: NPO 3 (tercer canal de la corporació pública Nederlandse Publieke Omroep)
Any de producció: 2021
Nombre d'episodis: 4 (45min per entrega)
Gènere: Thriller psicològic

La sessió del Festival Input d'enguany "Love, Murder and Secrets: Unlocking the elements that inspire the audience to watch the next episode" girava al voltant de tres peces de ficció serial que tractaven temes de justícia social com la inexplicable desaparició de persones a Sri Lanka o la lluita contra l'estrès posttraumàtic dels militars veterans de la guerra d'Afganistan als Països Baixos.

La darrera sèrie de ficció, Homefront, segueix un grup de soldats després de la seva tornada d'una missió internacional a l'Afganistan i els esdeveniments traumàtics que els han deixat empremta. Ja de tornada a les seves vides, viuen intranquils, perseguits pels seus records i per l'eterna lluita per assolir un reconeixement digne per part del govern del país. Tots els militars del batalló es troben afectats per la guerra i les seves vivències personals i, per tant, tots i cadascun d'ells reaccionarà de forma diferent a aquest estrès posttraumàtic, fent-li front a la seva manera i intentant superar-ho com millor saben o poden. Després d'un breu temps en el qual han perdut el contacte, veiem com el suïcidi d'un dels companys els obliga a reunir-se i els ofereix un espai per retreure's les traïcions passades i els errors de la missió.

Segons va compartir el guionista Paul Jan Nielssen a la conversa posterior al visionat, la sèrie va estar inspirada en fets reals amb la intenció de posar sobre la taula un tema generalment tabú com són els veterans de la guerra, a parer seu ignorats per la societat i el sistema governamental que els neglecta. Tal com es va comentar en el col·loqui, estem acostumats a observar aquesta línia narrativa a ficcions de cadenes privades o de pagament típicament de països nord-americans o parla anglesa. Països en els quals l'exèrcit és un tema molt més present en el dia a dia i en els que, aparentment, els cossos militars estan millor vistos per la majoria de la població, a diferència del cas espanyol. No obstant la meva percepció de l'exèrcit i les guerres en general, he de coincidir amb la visió dels espectadors de la sala en què aquesta sèrie és un símptoma de com cada cop s'estan diluint més i més les fronteres entre països i s'estan oferint continguts més universals que no requereixen cap rerefons cultural local per part de l'espectador per seguir i entendre la trama.

Malgrat això, sí que vaig trobar a faltar que al col·loqui es fes justícia al nom de la sessió "Love, Murder and Secrets: Unlocking the elements that inspire the audience to watch the next episode", ja que en cap moment es va dedicar uns moments de la conversa a parlar sobre quins són aquests elements que mantenen l'audiència enganxada a la pantalla en espera del següent episodi. Aparentment, l'element primordial per dur-ho a terme és el suspens i la tensió, perquè eren les característiques que compartien les tres peces que es van projectar, però van passar totalment desapercebudes en la posada en comú.

Finalment, és digne d'admirar un nivell tan alt de qualitat en una ficció de cadena pública, perquè a vegades se'ns oblida que complir les funcions de servei públic no és incompatible amb la qualitat de l'entreteniment i amb la riquesa i complexitat de les trames.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —