[#if caratula??]
    [#if caratula?is_hash]
        [#if caratula.alt??]
            ${caratula.alt}
        [/#if]
    [/#if]
[/#if]
Per EFE
Publicat el 13 de novembre 2020

Els robots són una possible solució posada a prova al Japó per desenvolupar, durant la pandèmia, funcions de cambrer o carter, entre altres professions d'alta exposició a la Covid-19 i per a les quals escasseja la mà d'obra.

Pepper Parlor és una de les moltes cafeteries sofisticades del districte de Shibuya, Tòquio, encara que es diferencia de la resta en el fet que gairebé tot el seu personal són robots. L'establiment serveix com a aparador per al gegant tecnològic Softbank que produeix autòmats per negocis com bars i restaurants.

Els robots del popular model anomenat Pepper, reben als clients, mesuren la seva temperatura corporal, els recorda que han de portar mascareta i desinfectar-se les mans i pren nota de la comanda; mentrestant, un nou tipus d'autòmat, de nom Servi, serveix el menjar i les begudes.

Divisió del treball

La branca de robòtica de Softbank va optar, en un principi, per models com el de Pepper, llançat l'any 2015 i dissenyat per a l'entreteniment i la comunicació, però arran de la pandèmia ha decidit centrar-se en aquells que cobreixin la demanda creixent que hi ha per "operar sense contacte", explica Dai Sataka, director de negocis de l'empresa.

"Les reaccions dels usuaris són positives perquè els sembla que redueix el risc de contagi per Covid-19", afirma Sataka. També explica que abans de la pandèmia la companyia era poc partidària de tirar endavant el seu prototip de cambrer-robot per por a una mala acollida al Japó, on es té molta cura de l'atenció al client.

Servi, que sortirà a la venda el pròxim mes de gener, és capaç de transportar safates amb menjar i beguda des de la cuina fins on correspongui, esquivant obstacles mòbils i fixes al seu pas, i per operar-lo només és necessari introduir el número de taula

Sataja, que assegura que han rebut moltes comandes d'empreses interessades en "reduir els seus costos de personal i descarregar de feina als seus empleats", afirma a més, que segons els tests realitzats per l'empresa, el robot permet al personal humà "atendre millor als clients".

Segons la seva opinió, la tecnologia actual de robòtica està encara a "diverses dècades" de poder substituir totalment als humans en aquestes tasques, per això l'estratègia actual de la seva empresa és "promoure la divisió del treball" entre màquines i treballadors de carn i ossos.

Solució de futur?

La companyia de correus Japan Post també ha començat a provar durant la pandèmia un prototip de robot dissenyat per a transportar correu i paquets de forma autònoma, un autòmat que es desplaça pel carrer i que gràcies a les seves càmeres i sensors pot creuar passos de vianants i aturar-se quan un vianant s'aproxima massa.

Aquest projecte va començar l'any passat i es va accelerar per "les peticions creixents dels clients de rebre cartes i paquets sense tenir contacte físic" amb els repartidors, explica Takashi Ueda, director general d'operacions i innovació de Japan Post.

El robot DeliRo, desenvolupat per la companyia ZMP i capaç de transportar fins a 35 quilos de pes, recórrer per ara un únic trajecte d'uns 700 meteres entre una oficina de correus i un hospital de Tòquio, que triga uns 25 minuts a completar.

Aquestes proves serviran perquè els autòmats elaborin una normativa viral específica per al funcionament de robots de repartiment urbà, sobre els quals existeix actualment un buit legal, senyala Ueda, qui confia que l'empresa pugui desplegar una flota d'autòmats d'aquest tipus en els pròxims 3 anys.

Japan Post considera que l'aparell té potencial sobretot en zones rurals del país, on la companyia postal compte amb insuficient mà d'obra i en les quals també està provant drons per a repartir paquets i cartes.

Són moltes les empreses que testen actualment robots en diferents funcions i cada vegada més avançades, entre elles "avatars" operats a distància per fer tasques de cara al públic, i l'autòmat Model T utilitzat en diferents botigues 24 hores de Tòquio, on aquest humanoide és teledirigit per treballadors humans per reomplir els prestatges.

El sector dels serveis és un dels més afectats per la manca de mà d'obra al Japó, un problema agreujat en els últims anys a causa de la baixa natalitat i continu envelliment demogràfic.

Al Japó hi ha 103 llocs de feina per cada 100 persones que busquen feina, segons les últimes dades disponibles de setembre, mentre la taxa d'atur es va mantenir aquest mes en un 3%.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —