[#if caratula??]
    [#if caratula?is_hash]
        [#if caratula.alt??]
            ${caratula.alt}
        [/#if]
    [/#if]
[/#if]
Per Mar Grau
Publicat el 08 de setembre 2020
Temps de lectura 5 minuts

Veure productes que t'agradin en una pel·lícula o una sèrie i poder comprar-los just al moment serà possible aviat amb Waital, una aplicació mòbil que està desenvolupada per José Antonio García Pamplona, és enginyer de Telecomunicacions i llicenciat en Comunicació Audiovisual, i actualment estudia un Executive MBA en Negocis Digitals a la UOC. El projecte és un dels finalistes de l'SpinUOC i avui tenim el plaer de parlar-ne amb el seu creador.

Què és Waital? 
Waital és una aplicació que et permetrà quan miris una pel·lícula o una sèrie veure informació sobre els productes que hi ha en la pantalla i tenir l'opció de comprar-los o reservar-los. Quan tu ho sincronitzis, et detectarà el film que estàs veient i el moment concret, i llavors t'ho anirà mostrant tot. Per exemple, la roba dels actors, el lloc on succeeixen els fets,  un restaurant, o un hotel. 

Llavors, tu ho pots comprar des del sofà amb només un clic?
Sí, tu pots: o bé afegir-ho com a favorit i comprar-ho després; o clicar directament l'enllaç que et porta a comprar-ho o reservar-ho. També ho podràs fer sense la necessitat d'estar veient la pel·lícula o sèrie just al moment, en aquest cas hauries de seleccionar la sèrie i mirar els productes que hi ha disponibles.

Com entreu tots aquests productes a l'aplicació?
De moment ho estem fent manualment, més endavant volem fer una barreja entre manual i intel·ligència artificial. Nosaltres detectem els productes i els posem a la base de dades i a línia del temps. El que volem fer és que la intel·ligència artificial ens digui automàticament en quins minuts surt cada producte. Això ens trauria molta feina i ens permetria ampliar el catàleg molt més ràpidament.


"Quan miris una pel·lícula o una sèrie podràs comprar o reservar els productes que vegis"


El seu funcionament és amb el so, no? En lloc d'amb la imatge. 
El funcionament principal és com Shazam on tu obres i li dónes per sincronitzar i escolta el que veus. Amb la nostra base de dades busca el film just en aquell moment concret i llavors comença la sincronització i et surten els productes de cada escena. Ara, ja som capaços de determinar amb vuit segons com a màxim el 80% del que estàs veient. D'altra banda, si ho poses en un moment que hi ha silenci a la pel·lícula trigarà una mica més.

Has de fer alguna mena d'acord amb les productores de cinema o plataformes com Netflix, HBO? Ho estem estudiant, a veure com ho hem de fer.... Però vam formar l'equip al maig i encara és molt recent, tot i que queden moltes coses per fer. És una cosa que estem mirant però ens preocupa relativament poc perquè és un fet que ja està resolt, ja que hi ha moltes aplicacions al mercat que fan servir aquest mecanisme de l'àudio, per tant no haurem de pensar com resoldre-ho. A més a més, una cosa important és que nosaltres no reproduirem els àudios, no som un nou servei de streaming, i no emmagatzemem originals sinó que els entrarem per consultar-ho.

Quins productes hi haurà?
Gairebé tots. Començarem amb moda i tecnologia perquè són els més demanats. També hi haurà mobiliari, restaurants, viatges, hotels... Qualsevol cosa que vegis a la pel·lícula i ho puguis tenir al moment.


"Si aconseguim arribar a milions d'usuaris, és una manera molt ràpida i molt fàcil d'anunciar el producte que vols vendre"


Quin és l'embrió de l'aplicació?
La idea la vaig tenir fa un temps, fa quinze o vint anys. Va ser quan vaig acabar la carrera d'Enginyeria i Telecomunicacions i volia fer un doctorat en Enginyeria Multimèdia però vaig arribar tard a matricular-me. La meva proposta era inserir publicitat en les pel·lícules, tot i que per manca de temps no ho vaig tirar endavant. Llavors, fa poc em vaig matricular al màster Executive MBA en Negocis Digitals de la UOC, havia de fer el projecte final de màster i tenia clar que el volia portar a la realitat, fes el que fes. Donant-hi voltes... vaig reprendre la idea que havia tingut feia anys i la vaig adaptar una mica al dia d'avui, com inserir publicitat amb aplicacions, vídeo streaming... Anar molt més ràpid. Aquesta és la idea, veure una cosa en una pel·lícula i l'endemà tenir-la. I així, poder-te sentir com el protagonista de la teva pel·lícula, vestir-te com el teu ídol, portar el seu rellotge, dinar al seu restaurant, etc. 

D'on surt el nom 'Waital'?
Volia buscar un nom que tingués alguna similitud amb el català, com WhatsApp vol dir 'que passa' en anglès. Quan tu veus alguna cosa maca o que et crida l'atenció molts cops dius: guaita'l! M'agradava el so i té sentit en dir-ho quan et fascina alguna cosa d'una pel·lícula o una sèrie. Llavors ho vaig traduir i vaig mirar com ho podia escriure perquè pronunciant-ho en qualsevol idioma sonés com a 'guaita'l', i d'aquí va sortir.

A quines pel·lícules teniu pensat estar presents?
Ara estem començant amb les sèries o pel·lícules més vistes últimament i a mesura que ampliem la base de dades anirem retrocedint amb el temps.

Clar, els productes de les pel·lícules antigues poden estar descatalogats. 
Exacte, és molt més fàcil que els productes existeixin encara amb els films més recents, tot i que també en podríem ficar de similars si estiguessin descatalogats.

Ho encareu amb algun target concret?
El que hem pensat és gent entre 20 i 40 anys, que són els que més consumeixen productes d'audiovisual i compra en línia, però ambdós sectors estan creixent moltíssim. Per exemple, l'any passat a Espanya més de 20 milions de persones van fer compres en línia amb una despesa mitjana de 2.100 euros i això continua en creixement, és moltíssim.


"Ja som capaços de determinar amb vuit segons com a màxim el 80% del que estàs veient"


Moltes empreses estaran interessades en sortir a la vostra aplicació.
Totalment. Si aconseguim arribar a milions d'usuaris, és una manera molt ràpida i molt fàcil d'anunciar el producte que vols vendre. Pensa que Netflix té al món més de 180 milions d'usuaris, també hi ha HBO o Amazon Prime que en té més de 150 milions. Tindrem la capacitat d'arribar a tot aquest públic. Llavors, una empresa que vengui sabates sabrà que si posa les sabates a la pel·lícula després aquestes sortiran a Waital. És una manera d'arribar i de fer publicitat no invasiva perquè la gent veurà les sabates i sabrà que les pot comprar, però no serà aquell tipus de publicitat que surt la marca de la vamba o la beguda en primer pla, sinó que es veurà com les porta el personatge. Canviem la manera de veure una pel·lícula i això pels retailers és una oportunitat molt gran, és bestial.

L'aplicació seria de pagament o gratuïta?
Gratuïta, la idea inicial és que sigui per a tothom. 

El negoci d'on surt?
Principalment, obtindríem un percentatge de les compres.

En quin moment es troba el desenvolupament de l'aplicació?
Actualment estem acabant el prototip i ara farem les proves d'usuaris per tenir uns resultats sobre com continuar treballant l'aplicació i millorar-la. Al desembre farem el primer llançament i, amb això, volem trobar finançament per ampliar l'equip, millorar la tecnologia i el catàleg, adquirir nous usuaris i poder fer el llançament a l'estat espanyol, i després ampliar-ho a altres països.

La pel·lícula és la mateixa, només caldria canviar l'idioma. 
Sí, és així de senzill i també canviarà que en comptes de comprar-ho a un retailer d'aquí a Catalunya serà d'aquell lloc. Això és el que s'hauria d'adaptar però és molt més fàcil.


"És una manera d'arribar i de fer publicitat no invasiva perquè la gent veurà les sabates i sabrà que les pot comprar, però no serà aquell tipus de publicitat que surt la marca de la vamba o la beguda en primer pla"


N'estàs convençut?
Sí, molt. Quan ho vaig pensar per primera vegada tenia dubtes de si era potent però ho vaig comentar a companys i el tutor del màster i em van dir que era fantàstic i que tenia molt potencial. De moment, tothom sembla entusiasmat. En les enquestes que hem fet a més de 4.400 persones tan sols hi havia un 2 % que no se la baixarien, de la resta, un 80% sí i un 18 % no ho sabien. Jo crec que funcionarà i em recolzo tant amb el projecte, que crec que és molt bo, com amb l'equip, que és el més important i és molt potent perquè són els millors en el seu camp. Ho aconseguirem.

Cap on creus que evolucionarà el món de les aplicacions?
Penso que evolucionarà cap a aplicacions predictives amb el que tu vols, és a dir, sistemes que s'avancin a allò que voldràs, un fet que potser toca amb el límit de què és ètic i el que no, el respecte a la intimitat o no. Però penso que tot anirà cap aquí.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —