L'estació de Sagrera, totalment acabada però sense que els trens hi facin parada.
L'estació de Sagrera, totalment acabada però sense que els trens hi facin parada.
Publicat el 22 de març 2024

El setembre del 2003 començaven a Badalona les obres de la línia 9 del metro de Barcelona. La previsió d'inauguració estava prevista pel 2007. El 2024, quinze anys després, la línia 9 segueix sense estar acabada, i la seva estrena definitiva encara és tota una incògnita.

Actualment, funcionen els primers i últims trams de la línia, entre Zona Universitària, l'Aeroport i la Zona Franca i entre la Sagrera, Badalona i Santa Coloma de Gramenet. 11 quilòmetres de línies de Metro que traslladen 10 milions de persones a l'any. Quan estigui completa, connectarà cinc municipis i serà la línia de metro subterrània més llarga d'Europa.

Falta d'informació i transparència

La situació actual de les obres té gran part de misteri. Les últimes informacions oficials són del passat desembre. Es van donar a conèixer perquè un usuari de la xarxa X va fer una sol·licitud d'informació pública a la Generalitat. Segons David Rodríguez, portaveu de la plataforma Volem L9, "l'única manera que té actualment el ciutadà d'assabentar-se de l'estat de les obres és contactant amb el departament de Territori, per fer una sol·licitud d'informació pública."

Volem L9 reclama que Ifercat (Infraestructures Ferroviàries de Catalunya), empresa responsable de l'execució de les obres, hauria d'informar mensualment del seu estat. El darrer informe d'Ifercat és de l'abril de 2023, des de llavors, silenci. L'ATM (Autoritat del Transport Metropolità) diu tan sols ocupar-se de la planificació i redacció del Pla Director d'Infraestructures, però no de l'execució de les obres. I fonts de la Generalitat confirmen al Diari de Barcelona que només es pot accedir a la informació amb una sol·licitud d'informació pública.

"Volem que es torni a fer una web de l'L9, com la que hi havia fins al 2012, perquè els ciutadans afectats puguin seguir el dia a dia de les obres", exigeixen des de Volem L9.

La situació actual

 

Mapa fet per l’usuari de X @martibn_ amb l’estat de les obres a desembre de 2023.

Amb la informació del passat desembre, de les tretze estacions en construcció del tram central, tan sols la de la Sagrera està completament acabada. Les obres es divideixen en dos processos: primer es fa l'obra civil (el pou on anirà l'estació) i després l'arquitectura (les escales, mecàniques, els ascensors i la cartelleria). Fins a quatre estacions encara han de començar amb l'obra civil. Les vuit restants estan en procés de foradar el pou o fent l'arquitectura.

A banda de l'obra civil i l'arquitectura, hi ha la tuneladora, que construeix el túnel per on han de passar les vies. Actualment, la tuneladora és a prop de l'estació de Mandri. Rodríguez explica que s'han d'esperar que la tuneladora arribi a Mandri, "perquè allà s'observarà si pot continuar foradant o necessita un temps d'aturada que podria arribar a ser d'un any." La part de túnel que connecta Mandri i Lesseps és l'única que falta per acabar-lo.

Les estacions amb el pou ja fet, tenen previst estar llestes entre el 2025 i el 2026, i les que tenen pendent pou i arquitectura haurien d'estar llestes per a 2028.


L'excavació del pou de l'estació de Sarrià es troba en un 60%.

El problema econòmic

Les previsions de finalització de les obres són canviants, a causa dels problemes econòmics que arrossega la línia 9. Segons Rodríguez, la gènesi del problema és que des d'un principi es va partir d'un pressupost "optimista", allunyat del cost real de les obres, "i sense tenir en compte que la Generalitat mai havia fet una obra d'aquestes característiques".

El gran imprevist va ser el 2009, quan per falta de pressupost, la Generalitat va haver de demanar unes concessions a les empreses que feien les obres per poder continuar amb el projecte. El deute de les concessions s'allarga fins al 2040, i cada any la Generalitat ha de destinar 300 milions d'euros per a aquestes empreses privades. Amb tot plegat, s'ha passat d'un cost inicial de tres mil milions d'euros, a un de setze mil milions d'euros.

A banda, actualment les obres es duen a terme amb el pressupost de la Generalitat, segons Rodríguez "progressiu i ajustat". Per tan qualsevol imprevist en les obres, podria suposar una nova aturada. El membre de la plataforma exposa les crítiques de la ciutadania: "Estem pagant per estacions que no existeixen, estacions que s'han construït i estan fora de servei, o estacions que encara s'han de construir. Tenen la cartelleria i les escales, tot acabat, però no estan obertes".


L'estació Aeroport Terminal de Càrrega està finalitzada, però els trens no hi paren.

El paradigmàtic cas de la Ribera

Un dels casos més paradigmàtics d'errors de la línia 9 és el de la parada de la Ribera. Amb la planificació de la línia 9, el 2003 es va decidir posar una parada a l'Eixample Nord del Prat. Era una zona totalment buida, però on l'Ajuntament del Prat va prometre construir 3500 habitatges per crear un nou barri. La construcció de la parada de la Ribera va tirar endavant i va inaugurar-se el 2016. Però el projecte dels 3500 habitatges va aturar-se per la crisi immobiliària.

La conseqüència és una parada de metro en un descampat, al mig del no-res. Actualment, la parada de la Ribera està tancada, no es pot accedir a l'andana i els trens no s'hi aturen. Gerard Valverde, regidor de Junts x Catalunya al Prat explica que el futur de la Ribera és preocupant. "El sector urbanístic on hi ha l'estació de la Ribera no té cap pla d'aprovació de la construcció d'habitatges, i per tant no té sentit i no en tindrà en vint anys".


L'estació de la Ribera, amb l'accés a les vies tancat.

 

El futur encara és incert

"Venim de molts anuncis que la Línia 9 estaria acabada el 2005, la línia 9 estarà acabada el 2008, el 2014, i no ha arribat res. Actualment, la Generalitat és molt prudent, i no s'atreveix a posar una data". Volem L9, tot i les previsions de la Generalitat, transmet incertesa amb la data de finalització de les obres. El finançament és delicat i sense pressupostos, tot s’enreda més. I a banda, la continuïtat de les obres també és una incògnita tenint en compte els precedents, han estat ja aturades més de deu anys.

Encara així, Rodríguez explica que el consell delegat de TMB ha demanat en les darreres setmanes que la Generalitat liciti la construcció de nous trens per la línia 9 abans de les eleccions. 

Amb tot plegat, l'objectiu ara està posat en el 2028; no per obrir totes les estacions, sinó per a enllestir el túnel. El primer pas serà que circulin trens de punta a punta sense parar a totes les estacions, però l'obertura completa de la línia 9 encara és una incògnita. Un misteri que fa ja vint-i-un anys que no es resol.

— El més vist —
— Hi té a veure —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —