-
Per EFE
Publicat el 28 de setembre 2022

La guerra cultural es lliura també als col·legis dels EUA. Durant l'últim any, més de 1.600 llibres han estat prohibits en milers d'escoles, degut, en part, a l'obstinació d'organitzacions vinculades a grups conservadors. La Biblioteca Pública d'Arlington (Virgínia) ha dit prou.

"Per descomptat respecto el dret d'un pare a dir 'Per al meu fill, això no'. El que no respecto és el dret d'un pare a venir i dir 'Això no, per a ningú'", explica a Efe Diane Kresh, la directora de biblioteques del comtat d'Arlington, un petit enclavament urbà separat de Washington per les aigües del riu Potomac.

Kresh atén a Efe amb motiu de la Setmana dels Llibres Prohibits, una celebració anual que enguany serveix com a resposta a la recent onada de censura parental al país, dirigida, sobretot, cap a històries de temàtica racial o amb personatges LGTB.

Com a part del festeig, la Biblioteca d'Arlington anima als seus lectors a treure algun llibre prohibit o desafiat a les escoles estatunidenques. Textos com The bluest eye, de la Premi Nobel de Literatura Toni Morrison, o Gender Queer: A Memoir, de Maia Kobabe.

El missatge sembla que ha calat: aquesta setmana, tots els llibres prohibits de la biblioteca estan prestats.

Context social

En molts casos, les prohibicions de llibres en col·legis són encoratjades, promogudes o executades per polítics conservadors, com el governador de Florida, Ron DeSantis, o el de Texas, Greg Abbott.

Malgrat que s'ha intensificat en els últims anys, la censura lligada a la defensa de la moral ha estat sempre font de controvèrsia en un país on les paraules "Confiem en Déu" adornen els bitllets de dòlar, els edificis públics, i fins i tot, les escoles.

Segons dades de PEN Amèrica, una ONG que lluita contra les prohibicions de llibres, el 40% dels més de 1.600 toms censurats en escoles estatunidenques durant l'últim curs tenen protagonistes o personatges secundaris que no són blancs.

Revisió històrica

Per a Nikole Hannah-Jones, periodista de The New York Times i autora de The 1619 Project, un projecte literari sobre la història de l'esclavitud i els seus ressons contemporanis, vetar llibres és una pràctica que sempre apareix associada a alguna mena de repressió.

"Llegir és alliberador. Llegir obre el teu món i la teva perspectiva, i et porta a qüestionar les jerarquies existents en una societat", explica l'escriptora a Efe, minuts abans de participar en un esdeveniment a la Biblioteca d'Arlington.

El projecte de Hannah-Jones ha estat desafiat pràcticament des que va néixer.

Va començar a publicar-se el 2019 en les pàgines de The New York Times, i de seguida va atreure les crítiques del llavors president, Donald Trump, que va arribar a ordenar una comissió educativa que desenvolupés un "currículum patriòtic" en reacció a les escoles que començaven a usar el treball de la periodista per a ensenyar història estatunidenca.

Alguns estats, com Florida o Texas, han arribat a aprovar lleis que prohibeixen que el text sigui ensenyat als col·legis públics.

La història dels desafiaments a la lectura als Estats Units està inevitablement lligada a l'esclavitud i al racisme. Els estats del sud no sols van prohibir als esclaus llegir, sinó que van evitar que es pogués publicar literatura abolicionista, impedint als blancs exposar-se a idees contràries a l'esclavitud.

'La teoria crítica de la raça'

Al centre de la controvèrsia: la teoria crítica de la raça, una espècie d'etiqueta-comodí que s'aplica gairebé automàticament a qualsevol treball històric que examina el rol de l'esclavitud i el racisme en el naixement de les institucions del país.

"Hauria pensat algú fa dos anys que la 'teoria crítica de la raça' era alguna cosa?", es pregunta Kresh, mig incrèdula i mig de broma.

El terme, que poca gent sap definir amb exactitud, s'ha convertit en una constant en els debats sobre educació i adoctrinament, i és usada contínuament per mitjans i grups de pressió conservadors per a assenyalar a professors que tracten el tema del racisme a les seves aules.

"El professorat als Estats Units és en un 80% dones blanques. Desafia la lògica pensar que les dones blanques estan ensenyant als nens blancs que són uns opressors", assegura Hannah-Jones.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —