Clariana de Glòries, Barcelona - Llicències Creative Commons
Clariana de Glòries, Barcelona - Llicències Creative Commons
Per EFE
Publicat el 15 de juliol 2022

Els entorns urbans amb més espais verds, amb menor densitat de població i que no estan travessats per carreteres importants s'associen a millors comportaments de salut en la infància, segons un estudi liderat per l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) fet amb més de 1.500 nens de sis països europeus. Segons l'estudi, que publica la revista Environment International, els menors que viuen en ciutats amb més verd es mostren menys sedentaris, van més al col·legi a peu o amb bicicleta i dormen més.

Aquestes són algunes de les conclusions de l'estudi, que fa un pas endavant respecte al gruix de l'evidència científica disponible fins al moment, ja que els estudis anteriors s'havien centrat sobretot en l'efecte de l'entorn ambiental urbà en persones adultes i tenien en compte l'exposició a un únic factor, sense relacionar-ho amb la resta de factors. En canvi, aquest estudi de l'ISGlobal, centre impulsat per la Fundació La Caixa, ha avaluat l'associació entre una àmplia gamma de característiques de l'entorn urbà i els hàbits saludables de 1.581 nens de 6 a 11 anys de Regne Unit, França, Espanya, Lituània, Noruega i Grècia.

El treball, segons els seus autors, respon a la necessitat de saber si un canvi en el disseny urbà pot ser beneficiós per promoure un estil de vida més saludable. Per fer-ho, els investigadors van estimar l'exposició a 32 aspectes de l'entorn dels domicilis particulars i les escoles, com la densitat de trànsit en la carretera més propera o la presència d'espais verds o blaus (platges, rius, llacs…). 

Van recollir informació sobre els hàbits saludables de la població infantil estudiada, que incloïen la quantitat d'activitat física general de moderada a vigorosa que duien a terme els nens, l'activitat física fora de l'horari escolar, el transport actiu (caminar, anar amb bicicleta…), les conductes sedentàries i les hores de somni. L'estudi va trobar que allà on els nens disposaven de més espais verds, també creixia el transport actiu, mentre que les hores de sedentarisme es reduïen. Va revelar també que la presència d'una carretera principal s'associava amb una menor durada del somni (4,80 minuts menys de mitjana al dia).

"Els nostres resultats tenen implicacions en les polítiques de planificació urbana", ha destacat la cap del programa d'Infància i Medi ambient de l'ISGlobal, Martine Vrijheid. Segons la investigadora, "les intervencions de salut pública tendeixen a centrar-se a influir en els comportaments individuals en lloc d'abordar determinants més amplis del sistema que impulsen aquests comportaments i amplien les desigualtats en matèria de salut". "Les nostres dades reforcen la necessitat de donar prioritat al disseny urbà per millorar els comportaments que promouen la salut de nens i nenes i prevenir la mala salut dels adults", ha remarcat Vrijheid, que insta l'administració a augmentar la vegetació als carrers i els espais verds.

Segons Vrijheid, una alta proporció de nens inclosos en aquest estudi (63,6%) no complia la recomanació actual de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) de fer almenys 60 minuts al dia d'activitat física moderada o vigorosa, i el 58,6% passava més de dues hores al dia veient la televisió o jugant a l'ordinador o a videojocs. A més, el transport actiu registrat va ser baix, ja que el temps mitjà diari dedicat a anar de casa al col·legi era de 6,9 minuts.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —