[#if caratula??]
    [#if caratula?is_hash]
        [#if caratula.alt??]
            ${caratula.alt}
        [/#if]
    [/#if]
[/#if]
Per EFE
Publicat el 02 de gener 2021

Els patinets elèctrics no podran circular per voreres i zones per als vianants ni superar els 25 quilòmetres per hora de velocitat a partir d'avui i, a més, hauran de complir les normes de circulació com la resta de vehicles. Mentrestant, caldrà esperar al 12 de maig perquè entrin en vigor les modificacions a la velocitat a les ciutats: 50 quilòmetres per hora en vies de dues o més carrils, 30 quilòmetres per hora en les d'un únic carril per sentit de circulació, i 20 quilòmetres per hora en les quals disposin de plataforma única de calçada.

Perquè encara que aquesta modificació dels límits ja ha estat publicada en forma de reial decret en el Boletín Oficial del Estado (BOE), el Ministeri de l'Interior ha volgut donar un temps als ajuntaments perquè adaptin la seva senyalització i les seves vies als canvis.

També hauran d'adaptar les seves ordenances a la irrupció en les calçades urbanes dels vehicles de mobilitat personal (VMP) i habilitar, si així ho estimen oportú, zones d'aparcament per a aquests mitjans de transport (patinets i segway).


A partir d'avui tothom que circuli en patinet elèctric haurà de complir les normes de trànsit com qualsevol altre conductor


Tothom que circuli en patinet elèctric haurà de complir les normes de trànsit com qualsevol altre conductor i, fins i tot, podrà ser sotmès a la prova d'alcoholèmia. No obstant això, queda pendent d'acordar la necessitat o no d'una assegurança obligatòria per a aquests vehicles de mobilitat personal (VMP).

"Obrirem una segona fase de debat amb els ajuntaments en la qual, a partir de tota l'experiència acumulada, avançarem en una regulació molt més detallada. Està previst parlar de tot", fins i tot d'aquesta assegurança, va dir recentment el director general de trànsit, Pere Navarro.

En qualsevol cas, seran les policies municipals les que s'encarreguin de la vigilància i control i les que, amb els seus ajuntaments, estableixin les prioritats a l'hora de sancionar unes conductes o unes altres, com va recordar el màxim responsable de la Direcció General de Trànsit (DGT).

Motoristes, ciclistes i vianants, al centre

La regulació del patinet forma part d'un paquet de reformes legals, aprovat pel govern espanyol el passat 10 de novembre, l'objectiu del qual és generar un nou model de seguretat viària que permeti rebaixar en un 50 per cent els morts i els ferits greus durant la dècada vinent.

Sota el mandat de Pere Navarro, la DGT ha dissenyat també aquest paquet de mesures per a donar resposta a les noves formes de mobilitat, sobretot urbana, i per a frenar la sinistralitat que està creixent entre els usuaris més vulnerables -motoristes, ciclistes i vianants-, que representen ja gairebé el 50 per cent de tots els morts de trànsit.

Encara que si es té en compte la sinistralitat viària només en l'àmbit urbà, aquest percentatge aconsegueix el 80 per cent, com bé recorda el reial decret que modifica els reglaments generals de Circulació i de Vehicles.


El risc de morir per un atropellament es redueix cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 km/h enlloc de 50 km/h


Per això, el ministeri de l'Interior ha decidit rebaixar els límits de la velocitat als carrers de les ciutats. Una modificació que, segons ressalta el reial decret, "garanteix al mateix temps la fluïdesa dels desplaçaments realitzats en les grans avingudes de la ciutat, així com la reducció de l'impacte negatiu en la qualitat de l'aire".

A més, segons diversos estudis, el risc de morir com a conseqüència d'un atropellament es redueix com a mínim cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 quilòmetres per hora respecte a un que circuli a 50 quilòmetres per hora.

"La velocitat del vehicle té una relació directa amb les probabilitats de supervivència del vianant atropellat", ressalta el text de la nova normativa.

Enduriment del carnet per punts

Conscient que el carnet per punts, vigent des de 2006, ha complert més que de sobres els objectius pels quals va ser aprovat, Trànsit creu que ha arribat el moment de la seva reforma, encara que aquesta modificació, ja anunciada i dissenyada, no ha entrat encara a les Corts.

Probablement arribarà al Congrés en el nou període de sessions perquè pugui aprovar-se com més aviat millor, com és el desig de la DGT. Trànsit proposa que s'augmenti de 3 a 6 els punts a treure per conduir subjectant el mòbil amb la mà, encara que vol que la multa es mantingui en 200 euros.

Pretén a més elevar de 3 a 4 els punts que es resten per no utilitzar el cinturó de seguretat, els sistemes de retenció infantil, el casc i altres elements de protecció, així com sancionar el mal ús d'aquests elements, com portar mal posat el casc o el cinturó sense cordar.


Portar al vehicle mecanismes de detecció de radars o cinemòmetres encara que es desactivin serà considerat una infracció greu multada amb 500 euros


I si prospera la proposta, portar al vehicle mecanismes de detecció de radars o cinemòmetres encara que es desactivin serà considerat una infracció greu multada amb 500 euros i la pèrdua de 3 punts.
Una altra de les mesures previstes és que els turismes i motocicletes no podran depassar en 20 quilòmetres per hora els límits de velocitat en les carreteres convencionals quan avancin a altres vehicles.

Respecte a la recuperació de punts, Trànsit planteja recuperar-ne dos per la realització de cursos de conducció segura certificats per la DGT, a més d'unificar en dos anys el termini sense cometre infraccions per a recuperar el saldo inicial, independentment de la gravetat de la infracció comesa.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —