[#if caratula??]
    [#if caratula?is_hash]
        [#if caratula.alt??]
            ${caratula.alt}
        [/#if]
    [/#if]
[/#if]
Per Maria Rovira Mompart i Júlia Mezquida
Publicat el 14 de maig 2020

Amb cinemes tancats, concerts anul·lats i espectacles suspesos, l’oci i la cultura s’han hagut de reinventar. En aquest context d'aïllament social, els canals de contingut audiovisual de streaming han pres una posició capdavantera. Grans plataformes internacionals com Home Box Office (HBO), Netflix o Amazon Prime han aprofitat les condicions excepcionals que estem vivint per atreure nous consumidors com mai ho havien fet i convertir-se en els millors aliats d’aquest confinament. 

El consum de plataformes de streaming a Espanya ha augmentat un 108% des que es va decretar l’estat d’alarma, segons Statista, el portal estadístic especialitzat en dades de mercat. Aquesta dada contrasta amb la d’Alemanya, on el consum només ha augmentat un 19 %.  L’estatunidenca HBO és la plataforma que ha experimentat un major creixement i la segona a augmentar el seu tràfic ha estat la plataforma espanyola Filmin. Tot i que Netflix queda en quarta posició, després de Movistar+, és la que acumula una quota de pantalla més alta, en bona part gràcies a les estrenes recents.

Les cinc sèries amb més popularitat que estan triomfant aquests dies a HBO són La conjura contra América, Chernobyl, Westworld, El visitante i Succession. Són una barreja d’estrenes de noves temporades, d’una minisèrie que va tenir molt d'èxit l’any passat i de sèries revelació.

A Netflix estan triomfant les estrenes de les noves temporades d’Élite i La casa de papel, la qual ha tingut èxit internacionalment, fins al punt de col·locar-se en primera posició al rànquing de pel·lícules i sèries més vistes arreu del món. La sèrie Unhortodox també està tenint molt de ressò.

 

La plataforma espanyola Filmin s’ha decantat pel cinema continental i nacional. Durant aquests dies han adaptat la plataforma a la situació de la COVID-19, oferint un canal anomenat Cuarentena, que combina diferents gèneres i els classifica en temes d’actualitat, com per exemple les categories “Homenaje a los sanitarios” o  “Atrapados”.

Movistar Plus va ser la primera plataforma que va obrir els seus continguts de manera gratuïta als inicis del confinament. Noves estrenes com La línea invisible de Mariano Barrosso o la incorporació de Dinsey Plus han estat molt ben rebudes per part de l’audiència. La plataforma ha generat gran ressò i estima per permetre reviure els clàssics de Disney aquests dies, així com les pel·lícules de High School Musical o la sèrie Hannah Montana.

Amazon Prime ha impulsat la iniciativa "Cine de balcón", juntament amb l’Ajuntament de Madrid, que consisteix a posar pantalles itinerants en diferents racons de la ciutat perquè els ciutadans puguin veure sèries i pel·lícules des dels balcons i les finestres de casa. La plataforma ofereix nous títols de cinema, com la comèdia Superempollonas.

Ofertes

 

Les grans plataformes audiovisuals també han aprofitat l’avinentesa per oferir contingut de franc, motiu pel qual se n'ha incrementat el consum. Per exemple, Movistar Plus ha facilitat tota mena de contingut sense la necessitat de registrar-se o subscrire’s. Altres plataformes com HBO, Prime Video, DAZN o Disney Plus també han posat a disposició aquesta possibilitat, però en aquests casos l’oferta dura un temps limitat: un cop acaba el termini de gratuïtat és necessari registrar-se per tal de continuar sent subscriptor.
 

Les plataformes també han dut a terme estratègies per obtenir més visibilitat. Com l’aliança entre Netflix i Instgram que fins ahir van oferir les “Wanna Talk About It”, sessions de preguntes i respostes en directe amb els joves actors de les pel·lícules més populars de la plataforma, les quals consistien en consells per afrontar la pandèmia.

Altres canals, com Movistar Plus han ofert promocions de fusió amb Netflix, per exemple, tenint en compte que molta gent s’ha donat de baixa de la tarifa de futbol.

 

Si les plataformes de streaming ja ocupaven bona part del nostre consum audiovisual, la crisi de la COVID-19 ha accentuat encara més l'ús que en fem.  En aquest sentit, la televisió convencional podria veure’s amenaçada o fins i tot quedar obsoleta, però tal com diu Carlos Scolari, expert en llenguatges de la comunicació, “la televisió no és només broadcasting”. El terme hipertelevisió defineix molt bé aquesta doble visió, on no es parla d'una nova fase, sinó de noves configuracions que l’envolten i enforteixen el mitjà televisiu.

El que està clar és que en temps de confinament, les plataformes de streaming han permès de connectar-nos més que mai amb la ficció i allunyar-nos d’una realitat que sembla de pel·lícula. 

Sinopsis

La conjura contra América (HBO): adaptació del llibre de Philip Roth on es parla de què hauria passat a Estats Units si Franklin D. Roosvelt hagués perdut les eleccions davant Charles Lindbergh al 1940.


Unorthodox (Netflix): sèrie basada en la història d'una jueva jasídica de Brooklyn que fuig a Berlín per escapar d’un matrimoni concertat i és acollida per un grup de músics, malgrat que el seu passat li recorda qui és.

 

 


La candidata perfecta (Filmin): una dona decideix lluitar contra les normes masclistes que imperen a l'Aràbia Saudita: el comportament social discriminatori i la influència familiar en les decisions.

 

 


La línea invisible (Movistar Plus): Una història basada en fets reals, que ens parla sobre els orígens d’ETA, explorant i responent preguntes sobre l’època més sagnant de la història de l’Espanya contemporània.

 


Superempollonas (Prime Video):  dues estudiants i grans amigues s’adonen que podrien haver-se esforçat menys a classe i haver-se divertit més. Decideixen recuperar els anys perduts en una nit boja.

 

 

 

 

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —