múrria
Per Elena Steiger Salvador
Publicat el 13 d’abril 2022

La gent no passa per la botiga modernista Queviures Múrria com si res, s'atura i admira la façana única de la botiga, les imatges publicitàries d'una altra època i els nombrosos productes alimentaris que s'exhibeixen a l'aparador.

És dimecres, 30 de març. Mitja hora abans de l'obertura de la botiga, arriba una dona i pregunta a Joan Múrria, el propietari, si pot comprar ràpidament alguna cosa. El propietari diu que no hi ha cap problema, la deixa entrar i li ven el producte. Es pot veure clarament que Joan Múrria sap el que està fent. La botiga de 1898, especialitzada en productes gourmet catalans i internacionals, ofereix una gran varietat de formatges artesans, pernils ibèrics, embotits, foie gras, caviar, olis, cafè, conserves, vins, caves i molts més productes acuradament seleccionats pel personal de l'establiment.


El propietari, Joan Múrria, davant de la seva botiga

Joan Múrria és el propietari des de l'any 1969: “El meu pare hi era a l’establiment des de l’any 1943 i després de morir, el vaig agafar jo.", explica al Diari de Barcelona. Fa cinquanta-tres anys que Joan Múrria atén els seus clients, té records de tota mena. El propietari es va dedicar a investigar i viatjar molt per tot arreu per veure què és el que podria millorar al seu establiment. Tenia molt clar que volia  especialitzar-se i diferenciar-se clarament dels supermercats i de les botigues tradicionals. "Sobretot vaig fer cursos de tot el que fos, de vinícoles, de formatges, vam ser mestres formatgers, un no parar.


L'interior mostra l'assortiment de productes gourmet

Quan li pregunto per fotografies històriques, em mostra el camí darrere del taulell: sobre una prestatgeria, veig una imatge de la botiga de 1943, emmarcada en fusta. Va ser l’any en què el seu pare es va fer càrrec de la botiga. Comprovo que l'exterior de la botiga tenia el mateix encant, com quasi vuitanta anys després.


La botiga en l'any 1943

Clients de tota mena

Els clients sí que han anat canviant. "Amb tants anys hem tingut clients de tota mena. Els de tota la vida encara els tenim, el que passa és que s'han mort molts. Llavors venen els fills i els nets i la majoria ja no resideixen a l'Eixample." Múrria recorda que abans només eren clients de l'Eixample. Avui els clients venen de tota Barcelona i, a més, de fora de la ciutat i també de l'estranger.


El pernill ibèric no pot faltar en l'assortiment de Queviures Múrria

Els turistes també troben el seu camí a la botiga, alguns per comprar productes seleccionats, altres per fer una foto de la impressionant façana exterior i de l’interior de l’establiment. Durant els caps de setmana passen algunes visites culturals que fan una parada en les rutes gastronòmiques. "És una botiga emblemàtica, patrimonial de la ciutat", comenta Múrria.


Joan Múrria mostrant els seus productes acuradament seleccionats

És evident que existeix una tendència creixent a comprar a supermercats i no a botigues especialitzades, com la del Múrria, sobretot amb les crisis que hem experimentat en les darreres dècades que fa que molta gent necessiti estalviar. "Això no vol dir que nosaltres tinguem un client ric ni milionari, evidentment també n'hi ha, però per nosaltres la qualitat del producte és allò bàsic.”. Una forma de mantenir la qualitat ha estat reduint la quantitat de productes. “Si abans hi havia 500 o mil productes, ara en tenim menys, però mantenim la qualitat."

També destaca que el seu client sap valorar aquesta qualitat i, en general, és molt exigent. “Hi ha un binomi de relació professional i client comerciant”, explica Múrria i és aquest client comerciant que “ens manté ferms, ens manté desperts. El fet que siguin exigents no vol dir que siguin esnobs, només que els hi interessa la qualitat del producte.”


La secció de formatges artesans 

“Comparant Barcelona amb capitals petites com Milà, Lió, Munic”

Després d'estar un any al capdavant de la botiga, Joan Múrria va decidir incloure productes de tot el món en el seu assortiment. En els seus viatges es va informar, va llegir molt i va començar a comparar Barcelona amb capitals petites d'Europa com Milà, Lió, o Munic. "Però mai comparant-se amb París ni Nova York perquè amb aquestes no et pots comparar, són macrocapitals”.

Per Múrria Barcelona és una capital molt petita, molt limitada, hi ha una afluència diària que no té res a veure amb Madrid per exemple. “Però al mateix temps és molt dinàmica i necessita canvis constantment, vull dir, és molt cosmopolita, per això també és més exigent.


Placa de reconeixement de l' Ajuntament de Barcelona a Queviures Múrria 

El secret de l'èxit

Durant les crisis, els Queviures Múrria les ha superat continuant amb la seva filosofia d'atendre professionalment, cercant productes locals amb pocs additius i protegint els petits productors. Durant el confinament, el seu equip i ell també van servir a domicili. 

D'aquí a deu anys, Joan Múrria veu la seva botiga igual que ara però millorada: "Igual s’incorporaran dinàmiques diferents que milloraran la botiga, milloraran l'Eixample, milloraran Barcelona, que és el que ens interessa."

— El més vist —
— Hi té a veure —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —