[#if caratula??]
    [#if caratula?is_hash]
        [#if caratula.alt??]
            ${caratula.alt}
        [/#if]
    [/#if]
[/#if]
Publicat el 22 de maig 2020

La Conselleria d’Educació ha proposat d'obrir les escoles a partir de juny en aquells territoris que siguin a la fase 2 de desconfinament, per donar suport a l’alumnat. La proposta (pla íntegre del govern) estableix que el personal docent porti mascareta quirúrgica, que es respectin les distàncies de seguretat i que es facin classes amb grups reduïts d’entre 12 i 15 alumnes. A més, la Conselleria ha detallat que l’assistència a classe serà voluntària i que els centres educatius han de seguir amb la docència telemàtica a la vegada que donen classes presencials. Aquesta proposta ha aixecat crítiques en el sector educatiu, que considera inviable la proposta. A més, cinc sindicats educatius han demanat la dimissió del conseller Josep Bargalló, entre ells la Unió Sindical dels Treballadors d’Ensenyament de Catalunya (USTEC), sindicat majoritari (llegiu aquí el comunicat). El Diari de Barcelona ha entrevistat el seu portaveu, Ramon Font, per parlar de la situació de crisi actual i del futur pròxim que s'albira.

Fa pocs dies coneixíem el pla de retorn a les escoles a partir de juny en els territoris que estiguin a la fase 2. Què en pensa?
Ens sembla que ens estan enviant a l'escorxador perquè no s'han establert les mesures de protecció adequades i des de la Conselleria d'Educació s'està dient que es pot fer una cosa que no es pot fer. No se'ns ha dotat de més recursos i ens diuen que hem d'obrir els centres i, a la vegada, continuar fent teletreball. O una cosa o l'altra, però les dues a la vegada són inviables

S'ha comptat amb el sector educatiu per elaborar aquest pla?
No. No s'ha parlat ni amb els delegats de Salut d'una qüestió tan important.

Què li sembla aquesta rectificació del conseller de Bargalló, que ha obert la porta a modificar alguna cosa del pla per tornar a obrir escoles i instituts?
Forma part de la teatralitat d'aquesta conselleria, fer veure que dialoga i fer veure el que li sembla bé.

Des d'USTEC han demanat la dimissió del conseller Bargalló, quin és el motiu?
Creiem que és gairebé com si ja hagués dimitit. Tot i tenir les competències intactes, ha aplicat el que li recomanava la ministra Celaà, que va dir que volia obrir centres educatius a les etapes finals de la desescalada. El conseller s'ha rentat les mans cap a dalt i ha fet el que li han dit. També es renta les mans cap a baix perquè dóna la responsabilitat a les direccions dels centres, que no poden garantir la seguretat dels treballadors ni de l'alumnat i famílies.

Pel que fa a les mesures de seguretat, les escoles estan preparades per garantir el distanciament i els grups reduïts d'alumnes?
No. De fet se'ns demana fer unes tasques impossibles, com mantenir el distanciament social en centres educatius. No és viable. A més, s'ha establert que el professorat ha d'utilitzar la mascareta quirúrgica, però aquesta no és un EPI acceptable. Se'ns hauria de dotar de FFP2 o FFP3. Ens estan dient que aquestes últimes són pel personal sanitari, perquè, per exemple a un hospital s'han d'atendre pacients i no es poden mantenir les distàncies. Però, de fet, a les llars d'infants es canvien bolquers i, fins i tot, a escoles d'infantil i primària. Llavors, com es pot canviar un bolquer a 2 metres o consolar a un infant que plora mantenint la distància? És una gran irresponsabilitat i ara el que s'hauria de fer és preparar el curs vinent i no contribuir a la propagació del coronavirus.

Està d'acord en el fet que l'assistència dels infants sigui voluntària?
És una altra irresponsabilitat. Si voluntàriament vol venir tothom, què farem?

Els sanitaris, per exemple, van entomar la crisi a la primera, duent a terme mesures urgents en molt males condicions i posteriorment, un cop ha passat tot, han posat damunt de la taula el que no funcionava. Algunes veus dins la comunitat educativa, que també és essencial, diuen que s'hauria de fer el mateix, i aplicar les mesures urgents que es proposen i ja hi haurà temps per debatre-les. Què n'opina?
Hem vist que, sobretot en el primer moment, els sanitaris i les sanitàries eren el col·lectiu més contagiat i tenien molt males condicions sense els EPIs, cosa que van denunciar els sindicats. Però el personal sanitari era i és imprescindible per pal·liar els efectes més immediats i acabar amb la propagació del coronavirus. Aquest no és el cas del personal educatiu, tenim unes funcions relacionades amb el futur i no amb el present. És una irresponsabilitat posar-nos a primera fila amb alumnes, posar vides en perill i donar més feina al personal sanitari. Perquè el virus s'estendrà tan de pressa com crema la pólvora, tenint en compte que els asimptomàtics poden encomanar el virus. No es preveu que l'alumnat vingui amb mascaretes i, d'altra banda, el professorat no en té de les que protegeixen.

Com valora l'actuació de les autoritats amb relació a la gestió de l'educació en aquest període de crisi sanitària?
>Com la valoràvem abans de la crisi sanitària: no es prenen l'educació seriosament, ara no hi ha una dotació per cobrir el setembre amb condicions, ni en EPIs ni en professionals ni en espais. S'estan dedicant a començar la fase 2, com si fos un assaig general. Si això és un assaig general, els garantim que l'òpera sortirà molt malament.

Quina és la millor solució per garantir l'accés a l'educació?
Com a molt proposaríem que es fessin les proves extraordinàries amb les mesures de seguretat per poder recuperar les titulacions que es donaran a final de curs. Aquesta mesura aniria dirigida a aquell alumnat que el primer i segon trimestre no hagués reeixit, per exemple cicles de grau mitjà i superior. I per l'examen de selectivitat, que no es podrà fer a les facultats per les aglomeracions de cada any. Pel que fa a la resta, el millor és preparar el curs vinent amb més garanties.

Quines conseqüències pot tenir això per l'alumnat, sobretot tenint en compte la docència telemàtica i les dificultats que se'n deriven?
Evidentment hi ha moltes dificultats, no han arribat tots els equips pels alumnes i no s'ha fet tot el seguiment als que realment ho necessiten. El que s'hauria de fer és començar a equipar l'alumnat i els docents per si hi ha un rebrot a la tardor i un altre tancament de centres, però nosaltres apostem per la presencialitat de l'educació. És el més equitatiu i el que aporta més qualitat.

Com preveuen el futur dels centres educatius, tenint en compte que podríem estar un any, com a mínim, fins que no es trobi una vacuna per la Covid-19?
El que s’hauria de fer és doblar els recursos humans i els espais, a més de dotar a tots els professionals d'EPIs. Si no es pot fer, s’hauria de dividir el temps lectiu de l’alumnat a la meitat. De totes maneres, seria totalment inviable si no se'ns dota d’equips de protecció adients.

— El més vist —
— El més vist —