Atacs a la premsa, per RSF
Per EFE
Publicat el 06 de juliol 2021

Dirigents de països autocràtics com el príncep hereu de l'Aràbia Saudita, Mohamed bin Salman, però també d'uns altres formalment democràtics, com els presidents del Brasil, Jair Bolsonaro, o d'Hongria, Viktor Orbán, s'han convertit en "depredadors de la premsa per a Reporters Sense Fronteres (RSF).

En la llista publicada aquest dilluns, que actualitza la precedent de 2016, RSF inclou en total a 37 "tirans" de tot el món als quals retreu "una repressió massiva de la llibertat de premsa". Tanmateix, per primera vegada des de la seva creació figura el responsable d'un país de la Unió Europea, el president hongarès, Viktor Orbán. Considera que des que Orbán va tornar al poder eL 2010 " no ha desistit de la seva obstinació d'atemptar contra el "pluralisme i la independència dels mitjans".

Orbán ha transformat el servei de ràdio i televisió pública en "òrgan de propaganda" i als mitjans privats els ha convertit en serfs o els ha reduït al silenci. Això ha estat possible gràcies a maniobres politicoeconòmiques i a la compra de mitjans per part d'alguns oligarques vinculats al seu partit, Fidesz.

Amb Bolsonaro, dificultats per la premsa

L'ONG retreu a Bolsonaro els insults, humiliacions i "amenaces vulgars" que ha dirigit a la premsa des que va arribar a la presidència en 2018. Des de llavors, "el treball de la premsa brasilera s'ha tornat extremadament complex" i els principals objectius dels seus atacs han estat les dones periodistes, els especialistes polítics i el grup Globo.

Es queixa en particular de l'acció combinada de la família i l'entorn del president brasiler amb persones que li donen suport des de les xarxes socials i que, amb ajuda de robots, es dediquen a llevar credibilitat a la premsa a la qual acusen de ser "enemiga de l'Estat".

També apareixen a la llista negra els presidents de Cuba, Miguel Díaz-Canel, i de Nicaragua, Daniel Ortega, que se sumen al veneçolà, Nicolás Maduro.

Asfíxia i censura de la premsa a Nicaragua

Ortega ocasiona una "asfíxia econòmica i censura judicial" a la qual ha estat sotmetent a la premsa des que va començar el seu tercer mandat consecutiu al novembre de 2016. RSF fa notar que ha reforçat "el seu arsenal de censura" amb accions judicials "abusives" i assenyala entre les seves principals víctimes a la família Chamorro i especialment a la periodista i ara també candidata presidencial Cristiana Chamorro.

No sorprèn gens que hagi aconseguit entrar en aquest grup el saudita Bin Salman. L'organització recorda que l’Aràbia Saudita és "una de les majors presons del món per als periodistes" i alguns d'ells estan entre reixes sense saber el que se'ls retreu, o algun assassinat, com el cas de l'editorialista del Washington Post Jamal Khashoggi, esquarterat en el consolat saudita d'Istanbul el 2018.

Apareixen dones lliberticides

Per primera vegada en aquesta edició hi ha dues dones "depredadores" alhora, inclosa la cap de l'Executiu de Hong Kong, per aplicar polítiques "lliberticides contra la premsa" que van portar a la desaparició al juny de l'últim diari independent, Apple Daily, i a l'empresonament del seu fundador, Jimmy Lai. També hi és la primera ministra de Bangladesh, Sheikh Hasina, que amb una llei de 2018 sobre la seguretat digital ha propiciat procediments judicials contra més de 70 periodistes i bloguers.

Set dels dirigents de la llista negra de l'organització porten des de la primera edició del 2001, com ara el cap de la revolució iraniana, Alí Khamenei, els presidents de Síria, Baixar al-Àssad, Rússia, Vladimir Putin o Bielorússia, Alexandr Lukaixenko.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —