Art
Per Redacció
Publicat el 12 de novembre 2021

Sis museus de Barcelona han organitzat una desena de propostes perquè les escoles puguin treballar les seves col·leccions en relació amb la Capitalitat Mundial de l'Alimentació Sostenible. Els participants són la Fundació Miró, la Fundació Antoni Tàpies, el Museu del Disseny, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, el Museu Picasso, i el Museu de Ciències Naturals. Es tracta de propostes ben diferents, a què s'han inscrit fins al moment més de 60 centres, que equivalen a uns 3.000 alumnes d'escoles, públiques i concertades, i instituts de la ciutat. L'objectiu és partir de les propostes del museu per aprofundir en el debat sobre l'alimentació sostenible i el sistema alimentari.

En concret, la Fundació Miró ha dissenyat tres activitats diferents. La primera és Aquí carxofes, allà patates!, pensada per a alumnes de primer, segon i tercer de primària. La segona Els arbres em parlen, enfocada als de quart, cinquè i sisè de primària, i Treballo com un jardiner, dissenyada per als de segon cicle d’infantil (P3, P4 i P5). Totes tres activitats enllacen els processos artístics de Joan Miró amb l’alimentació, partint de la idea que l’artista passejava pels horts de Mont-roig del Camp observant les fruites, les verdures i els arbres fruiters per després pintar-ne els paisatges.

La Fundació Antoni Tàpies ofereix, sota el títol Parem taula! El ritual quotidià de menjar, una visita dinamitzada per endinsar-se en la part de l’obra de l’artista, que té una vinculació directa amb el ritual social de menjar. Per la seva banda, el Museu del Disseny de Barcelona ha dissenyat dues activitats diferents. La primera, Envàs, on vas?, està adreçada a l’alumnat de cicle superior de primària, i pretén fer reflexionar els estudiants sobre la sostenibilitat dels envasos alimentaris. La segona, que rep el nom de Pot contenir traces de..., està pensada per a alumnes d’ESO, batxillerat i cicles, i busca informar sobre la sostenibilitat dels recursos humans i la manera de consumir.

El Museu Nacional d’Art de Catalunya ha dissenyat una activitat pensada per a l’alumnat de primària, que es titula Art al rebost i que, mitjançant una visita dibuixada a les sales del museu, permet descobrir com era l’alimentació de fa més de tres-cents anys i reflexionar sobre què i com es menja actualment.

La proposta del Museu Picasso, titulada Les receptes de Picasso, s'adreça a l’alumnat tant de primària com de primer cicle d’ESO i inclou un programa de formació per al professorat previ, un seguiment per part dels professionals del museu durant el seu desenvolupament a l’escola i una visita amb l’alumnat al museu en qüestió. Es tracta d’un projecte que planteja treballar de manera transversal a partir de l’art i de referents com Picasso i altres artistes clàssics i contemporanis, els aspectes de l’alimentació centrant la reflexió en el que és una alimentació sostenible i saludable.

Finalment, per part del Museu de Ciències Naturals, el Jardí Botànic de Barcelona proposa dues activitats vinculades a l’exposició Més que abelles. Pol·linitzadors i flors, la vida en joc sobre el paper essencial que juguen els pol·linitzadors en l’alimentació humana. Aquestes activitats s’han dissenyat amb la voluntat que perdurin més enllà de la celebració de la Capitalitat de l’Alimentació Sostenible.

Iniciatives paral·leles

Cadascuna d'aquestes activitats està complementada amb 12 maletes de llibres per a la Capitalitat de l'Alimentació Sostenible, en una iniciativa impulsada per l’Associació de Mestres Rosa Sensat, la Capitalitat de l’Alimentació Sostenible, i els centres de recursos pedagògics de la ciutat, en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona.

Es tracta d’un recurs disponible als centres de recursos pedagògics i a la mateixa Biblioteca de Rosa Sensat, que es posa a disposició de docents, educadors i centres per suggerir la conversa amb els infants d’educació infantil i primària.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —