Studi Moto: un taller amb molt rodatge - Diari de Barcelona
Resistents
Studi Moto: un taller amb molt rodatge
Durant més de quatre dècades han pintat els cascs de pilots importants com Dani Pedrosa o Max Biaggi
A tocar de Travessera de les Corts trobem Studi Moto. El que per fora sembla un taller de pintura de motos normal i corrent, per dins amaga una gran història familiar, amb una enorme vinculació al món del motor. Pilots històrics com Ángel Nieto, Sito Pons o Àlex Crivillé, entre altres, han visitat la família Costa per fer els dissenys de cara als campionats de MotoGP, Fórmula 1, World Series... El seu lema és: “Pintem tot el que càpiga a la porta”.
El taller el porta principalment Lluis Costa (fill) gerent, i Luis Costa (pare), propietari d'Studi Moto, i un altre empleat, en Gabi. Treballen al negoci obert ara ja farà 43 anys, però Luis Costa Rey porta 48 anys pintant les motos pel seu compte.
Luis Costa i la seva relació amb el motor
Luis Costa és el primer impulsor de la passió pel motor dins de la família, que va contagiar més tard als seus dos fills, en Lluís i l’Albert. Quan era jove treballava pintant cases i al restaurant Mirador del peu, a Vallvidrera. Aquell restaurant es va convertir en un punt de trobada entre els moters dels anys 60 i 70, els quals tots coneixien en Luis. Aquí s’inicia la passió d'en Luis pel motociclisme. “Vallvidrera era el seu banc de proves, i allà era imparable”, explica al Diari de Barcelona el seu fill Lluis.
A partir d'aquell moment, va començar a córrer i a guanyar curses: fins a un total de 21 tant en velocitat com en resistència, vespes i pujades en costa. De fet, l’any 1978 es va proclamar Campió d'Espanya de motociclisme en la modalitat de resistència 250cc, al costat de Jorge Navarrete. En aquesta dinàmica de competició, Luis va començar a pintar-se els seus cascs i motos. “Els pilots em preguntaven qui els pintava i els deia que era jo mateix”, explica el mateix Luis pare.
Els petits favors van passar a ser grans encàrrecs, factor que va impulsar-lo a combinar les seves dues grans passions —la pintura i el motor— fins a obrir el seu propi taller amb 22 anys, l’any 1981.
Entrevista con los vampiros!
— Studi Moto Pintura (@studimoto) July 13, 2023
Hoy han venido los chicos del @diaridebcn a realizarnos una entrevista, básicamente contar la experiencia de ser una empresa familiar con más de 40 años en el sector, cómo ha llegado mi padre hasta aquí, por qué recalé yo en dicho taller una vez pic.twitter.com/NQmgt83X6y
Fundació Studi Moto
El lloc on Studi Moto va donar les seves primeres passes ja gaudia d’història entorn de la família Costa; el taller és a l’edifici familiar des de fa 100 anys. Tal com explica Luis, “això abans era una lleteria”. L'espai que ara està ple de peces de motos, anys enrere havia estat ocupat per cabres, gallines, conills i l'ase. De fet, fora del taller ens recorden que encara es pot veure una anella on s'hi deixaven els cavalls.
L’edifici pertanyia al besavi d'en Luis, que va edificar-lo i va transportar les seves 300 cabres des de Saldes (Berguedà) ; viatge a peu que van trigar tres dies en realitzar. El pare de Luis era conegut com “el cabrer de les Corts”, perquè feien llet i iogurts. Aquest edifici ha passat de generació en generació fins a arribar a Luis Costa, el qual va canviar l’ofici familiar.
Luis assegura que quan va començar no pensava en els diners: "simplement em divertia treballant”. Reafirma que en cap moment va pensar: “Munto aquest taller per guanyar diners”, sinó que ho feia per passió, perquè era el que li agradava.
“Gaudia. No m’importava que fos dissabte o diumenge, estava pintant, com que la casa era i és nostra i no hi ha veïns feia el que volia. I els meus pares no em deien res, em deixaven”. A més, en Luis destaca que és autodidacta: tot el que sap no ho ha après a cap lloc, ho va aconseguir sol.
Lluís Costa, de pilot a successor d’Studi Moto
Actualment, el Lluís fill és qui gestiona principalment el negoci, rellevant en tot el que pot al seu pare. Tot i això, la seva vida professional va començar amb ell pujat en una moto i no al taller. Feia curses de motocròs, i quan va tenir 14 anys es va treure la llicència d'escúter: “Jo feia el boig pel poble, per on teníem la segona residència, a Corbera del Llobregat”, recorda l’expilot.
El primer gran salt en la seva carrera com a pilot va venir de la mà d’Alberto Puig: “Va parlar amb el senyor Burillo i en Sito Pons, i em van fitxar per córrer en 2 i mig amb Motorola”, explica Costa. A més, va fer el Campionat del món i d’Espanya de Velocitat (CEV) de 250cc en 2001 gràcies a Yamaha Antena 3 d'Antin.
“La primera cursa a Mugello va anar molt bé”, però també confessa que “la moto era de les pitjors del campionat i a la recta li treien 40 kph”. En el 2002 li van oferir una Aprilia amb kit, però costava 580.000€, i abans que demanar crèdits i vendre propietats de la família, ja que amb els seus patrocinadors no arribaven al pressupost, va decidir deixar de córrer. “El meu pare em va dir: tens 21 anyets, o continues estudiant o treballes al taller”, indica el Lluís.
Ja amb 14 anys el seu pare el posava a escombrar i a lijar al juny i al juliol, ja que treia males notes. Amb 21 va tocar-li implicar-se de fons en el negoci familiar, i ho va assolir: porta 22 anys fix en la plantilla. “Gairebé mitja vida, perquè tinc 43 anys”, comenta.
La seva feina inicial ha quedat enrere i actualment porta tot el negoci: les comandes, les factures, les xarxes socials… “El meu pare té 70 anys i cada cop està més cansat, sobretot psicològicament perquè porta tota una vida. És un treball que no és de despatx, és molt físic, molt mental. I per la meva joventut i la meva xerrera (tinc do de gents), ens funciona molt bé . Acostumo a parlar amb els clients per explicar-los tot el que farem”, explica el Lluís.
“Sempre hem fet treballs de qualitat, acabats prèmium". Així mateix, exposa: "Abans hi havia molt pocs pintors, Ara ja n'hi ha uns quants, però pocs que t’ofereixin un servei i tan puntual com el nostre".
Un taller per als millors pilots del món
Studi moto va agafar repercussió gràcies al fet que Luis Costa era pilot de motos i coneixia els competidors, inclòs el 12+1 vegades campió del món de motos Ángel Nieto. “Van començar a portar motos des de Madrid, totes les motos del museu de l’Ángel Nieto s’han fet en aquesta casa, la majoria d’elles. Aquí venia l’Ángel, amb qui teníem una gran relació”.
L’època daurada d’Studi Moto va ser als anys 90. Els pilots més importants del campionat del món de motociclisme anaven al taller perquè pintessin els seus cascos i motos. “Les motos de Sito Pons, del Joan Garriga o las Yamaha Marlboro de Team Roberts… Tots els pilots d’elit de l’època venien aquí, i després ja van venir els actuals” explica el pare Costa.
A banda de les motos, també va fer cascos per als pilots de Fórmula 1 com ara Marc Gené, actualment retirat i treballant en l'assessorament de pilots de Ferrari; i Pedro Martínez de La Rosa, expilot d’escuderies de McLaren, Sauber i Arrows. En l'actualitat, pinta per a pilots com l'Aleix Espargaró o Toni Elias.
Les xarxes socials mantenen el prestigi d’Studi Moto
La repercussió ha anat en augment gràcies a la capacitat de Lluís Costa d’adaptar-se a la digitalització d’Studi Moto mitjançant les xarxes socials. “El meu pare pensa que estic al mòbil per perdre temps, però avui dia els clients no venen al taller sinó que et parlen per WhatsApp i jo els faig el pressupost corresponent i m’envien el material”, comenta en Lluís.
Això ha fet que clients d’altres parts del món demanin reparar els cascs i la xapa de les motos. “Sí que és cert que el boca a boca ha ajudat molt, però tota l’era de les xarxes socials ens ha fet créixer exponencialment. Ara fem feines per a gent de tot el món: Austràlia, Estats Units i Qatar… Tot això sorgeix gràcies a les xarxes socials”, conclou.