'Too good to give away' - Diari de Barcelona
'Too good to give away'
"Demanar-ho és de pobres, comprar-ho no. Si abans a molts locals es negaven a lliurar tot aquest menjar per una qüestió sanitària, per què ara la comercialitzen?"
Tots hem sentit parlar de TooGoodToGo o Phenix, aplicacions que ens permeten comprar menjar considerablement més barat perquè és pròxim al venciment. Més enllà que per a nosaltres sigui una oportunitat, estem fent un favor a algú evitant que aquests productes es llencin, tal com expliquen els espots de la plataforma? És cert que aquest menjar es tirarà en cas de no ser venut a través d’aquesta app?
La manera de presentar-nos el servei frega el xantatge: diuen que es tracta d’una “solució win-win” que permet a les empreses guanyar diners amb els aliments que d’altra manera es malgastarien. I als consumidors, accedir als aliments a preus assequibles per reduir els residus d’aliments. Segons les plataformes, en genera un impacte positiu en el medi ambient. Realment, només estem fent un favor a la botiga comprant uns productes que, si no fos per aquesta plataforma, no tindrien cap rèdit econòmic per a l’empresa. Encara que sí que en tingui a nivell humà.
Des de fa temps molta gent “va al recicle”, o el que és el mateix, acostar-se a restaurants o cadenes de menjar per a demanar els excedents alimentaris i així evitar que no es malbaratin. En molts casos, és l’única manera d’emportar-se alguna cosa a la boca. Es reuneixen a les portes d’algunes cadenes de menjar i es reparteixen els excedents. Però quan algú demana el TooGoodToGo o el Phenix a aquest mateix comerç, se’ls nega l’accés al menjar. Una vegada més, se’ls nega el pa. I és que ja no els queda ni les “escombraries”.
És possible que hi hagi una mica d’aporofòbia que ens impedeix veure això com a legítim. Demanar-ho és de pobres, comprar-ho no. Si abans en molts locals es negaven a lliurar tot aquest menjar per una qüestió sanitària, per què ara la comercialitzen? Comerços que abans de regalar-los, els fan inservibles: des de ruixar amb lleixiu el contenidor en el qual es dipositen a esberlar totes les bosses i productes.“Uneixte als 9.211 negocis que lluiten contra el desaprofitament” diuen aquestes aplicacions a les empreses, entre les quals ja es troben cadenes com Carrefour, Alcampo o Hotels Meliá.
El seu eslògan diu que "El menjar no es llença", però bé podria dir “el menjar no es regala”, encara que estiguis passant gana.