La UPF llança un estudi sobre l'impacte social de les aplicacions de cites - Diari de Barcelona
RECERCA
Investigació sobre l'impacte social de les aplicacions de cites
Membres del Grup de Recerca Critical Communication (CRITICC) del Departament de Comunicació de la UPF estan treballant en un projecte per examinar el fenomen 'mobile dating' a Espanya
"La comunicación mobile dating en España y la transformación de las relaciones afectivo-sexuales" (MODACOM) és una investigació realitzada per membres del grup Critic Communication (CRITICC) de la UPF i finançada pel projecte estatal R+D+I, que té l'objectiu d'ampliar el coneixement científic sobre com l'ús de les aplicacions de cites està transformant la societat espanyola.
"Sabem que la gent a Espanya està utilitzant cada vegada més les aplicacions de cites, però fa falta més investigació acadèmica sobre la incidència d'aquest fenomen en el context espanyol", afirma Rafael Ventura, investigador del projecte. I afegeix que "gairebé tota la producció científica que podem trobar és de l'àmbit anglosaxó, pel que ens serveix per fer-nos una idea, però no ens explica de manera precisa què està succeint en el context espanyol concretament."
Per això, el projecte explorarà els usos, les pràctiques i les motivacions dels usuaris a Espanya, examinaran les formes de presentació dels usuaris a través de les seves fotos, biografies i descripcions personals, i s'avaluarà l'impacte que tenen el disseny i les funcions de les apps en els usos del mobile dating.
La investigació es farà mitjançant entrevistes amb ciutadans que siguin o hagin estat usuaris del mobile dating, observacions virtuals de com els usuaris es presenten a les apps Tinder i Grindr, i l'anàlisi de la conversa.
L'ús d'aquestes apps ha augmentat durant el confinament (cosa que s'estudiarà en estudi) però fa anys està creixent. Ventura afirma que el creixement del fenomen de "online dating" no és una cosa que s'hagi produït pel confinament i que "tot apunta que la gent seguirà utilitzant les apps més enllà de la situació puntual de confinament".
El grup vol comprendre què revelen els usos, la interacció entre usuaris i les motivacions que informen les activitats de mobile dating sobre la naturalesa de les relacions afectives i/o sexuals a l'era de la cultura digital. Com indica Rafael Ventura, investigador del projecte, "l'online dating no només modifica les formes en què les persones coneixen les seves parelles, sinó que també suposa un enorme canvi cultural en la societat".
Aquest canvi social es veu en com les persones estan trobant a les seves parelles però Ventura diu que també està transformant les maneres en què les persones es relacionen, les formes en què s'entenen la seva sexualitat i les possibilitats de generar parelles que abans no s'haguessin pogut conèixer. "Les dating apps han vingut per quedar-se" declara l'investigador.
El "mobile dating" està trencant la dinàmica dels mecanismes tradicionals de conèixer parelles. "Alguns investigadors apunten que aquests nous mètodes de lligar estan afavorint la creació de més parelles interracials, de diferents religions i de diferents nivells d'educació, ja que l'ús de les aplicacions de cites facilita trobades entre persones que d'una altra manera mai haguessin tingut l'oportunitat de conèixer" afegeix Ventura.
Com que a Espanya encara no hi ha dades sobre aquest fenomen, el grup d'investigació demana la participació ciutadana a través d'un breu qüestionari en línia: https://forms.gle/YcpPCseqLUcJfHba8
De moment han participat al voltant de 800 persones. El grup de MODACOM busca tenir el nombre més gran de participants possible per tenir números més sòlids.