-
Per EFE
Publicat el 28 d’agost 2022

Encara que les fites amb pedres senyalitzaven antigament camins i senderes i en algunes cultures són símbols religiosos, la moda de fer escultures fent piletes de pedres desafiant l'equilibri s'ha fet tan extensa que els ecòlegs han sortit al pas per advertir que no es tracta d'una activitat innocent.

El doctor en Ecologia per la UAB i investigador del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) Carles Castell Puig ha advertit en el seu blog que "les pedres en el sòl tenen múltiples funcions que resulten essencials per al funcionament de molts ecosistemes" i lamenta que, en els últims anys, "amb les modes absurdes i l'increment de turistes, els monticles de pedres han envaït valls i serres, platges i ribes, costes i cims".

Per tractar de posar fre a aquesta activitat, Castell recorda que les pedres en el sòl són "essencials", especialment en ecosistemes subjectes a condicions extremes, com a sequera, salinitat, vent, escassetat de sòl, erosió, on la vegetació sol ser escassa i dispersa.

"En aquests llocs, les pedres retenen la humitat del sòl, afavoreixen la germinació de les llavors i l'arrelament de les plantes, aporten petits espais d'ombra i constitueixen un refugi i recer imprescindibles, especialment durant el dia, per a moltes espècies d'invertebrats", explica l'ecòleg.

De fet, en alguns llocs ja han començat a col·locar-se rètols informatius per demanar al visitants que no facin piles de pedres, peruqè pot afectar fins i tot a espècies rares i amenaçades. "Quan arribem nosaltres i tenim l'ocurrència d'apilar les pedres artísticament, transformem totalment l'hàbitat natural. Si em permeteu la broma, és com si obliguéssim a les pobres plantes i animalons, acostumats a viure en un poblet de plantes baixes, a adaptar-se a un entorn bastant més semblat a Manhattan", afegeix.

L'ecòleg anima a totes les persones "a passar pels llocs deixant el mínim rastre possible, amb calma, respirant profund, sentint la brisa i les aromes, coneixent, respectant i gaudint dels paisatges i els costums propis de cada lloc".

"De debò que no hi ha cap necessitat de deixar el nostre toc personal allí per on passem. Un toc, d'altra banda, que de personal no sol tenir res, ja que normalment ho hem vist en un post de l'instagramer influencer de torn", conclou l'ecòleg, que també anima a "tirar a palades les piles de pedres que anem trobant i a intentar deixar després les pedretes ben distribuïdes pel sòl".

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —