Una dona de 52 anys amb una crisi profunda protagonitza la pel·lícula ’Un lugar común’ - Diari de Barcelona
"Un lugar común", el debut en la direcció d'un llargmetratge de Celia Giraldo, arriba al D’A Film Festival Barcelona. El film, protagonitzat per Eva Llorach, retrata la crisi profunda d’una dona de 52 anys acomiadada inesperadament de la seva feina i la cineasta ho narra a través d’un llenguatge que transita entre el drama i la comicitat. En declaracions a l’ACN, Giraldo diu que les pel·lícules que més li han agradat són aquelles que parlen de personatges que estan travessant una crisi profunda i es fan preguntes que no s’havien fet abans. ‘Un lugar común’ es projecta aquest diumenge al Teatre del CCCB i el dia 9 a Casa Montjuïc en el marc del certamen.
Una història molt real
La Pilar és una mare de família que viu immersa en la rutina i en el moment en què l’acomiaden inesperadament de la feina es posa de manifest la crua realitat i és que té 52 anys i se sent sola, tot i els esforços que sempre ha posat en pensar i viure pels altres. Tot això farà que es pregunti sobre el seu passat i l’obligui a prendre decisions importants de cara el futur.
La base del personatge de la Pilar, ressalta la directora, és “la fugida i la no acceptació de la realitat i a partir d’aquí tot era possible”. La cinta parteix, desgrana, de llocs comuns com per exemple l’estructura familiar, que Giraldo va portant cap a un espai més surrealista.
Una directora amb una visió diferent
La cineasta confessa que veu la vida a través d’uns ulls que van d’allò més tendre a allò més irònic. “A vegades les dues coses es contraposen i m’interessava molt entrar en el drama des del punt de vista de la protagonista i que fos molt expressiu i surrealista, però també còmic”, afegeix.
Apunta que el film parla de la resistència al canvi. “De petita el meu gran trauma va ser acabar la primària i començar la secundària i canviar-me d’Institut, i sembla una cosa diferent del cas d’una dona de 52 anys que l’han fet fora de la feina, però la base és la mateixa” quan un creu que tot funciona en la seva vida i de cop li arriba un canvi per sorpresa.
Eva Llorach capitaneja el repartiment
L’actriu Eva Llorach es posa en la pell de la Pilar i assenyala que hi ha tot un sistema que s’aprofita de totes les mares que tradicionalment s’ocupen de cuidar. També en declaracions a l’ACN, Llorach admet que la pel·lícula l’ha fet connectar i empatitzar molt amb la seva mare. “No em paro de preguntar qui cuida la meva mare. Quan les mares es troben malament, qui les cuida? Els marits, no, perquè són ells els cuidats”. Indica que tots “som culpables d’aquest sistema patriarcal que obliga les dones a ser les cuidadores gratuïtes de tots nosaltres”.
Llorach considera que el principal problema del personatge és que s’ha dedicat tota la vida a cuidar els altres i mai s’ha plantejat quins són els seus propis desitjos. “Quan es queda sense feina i els seus fills ja no la necessiten, comença a córrer organitzant coses per ser la cuidadora que era i s’adona que aquesta fase de la vida ja ha passat”. En aquest punt, la Pilar es pregunta qui és i quins són els seus anhels.
Acompanyen a Llorach en el repartiment, Mia Sala-Patau, Aina Clotet, Fèlix Pons, Teo Soler, Fabio Ferrante, Marta Aguilar i Jordina Sala.
Estrena al D'A Film Festival
La directora assenyala que li fa molta il·lusió estrenar al D’A perquè és un festival que li agrada molt anar-hi com espectadora. També hi va estrenar el curtmetratge de final de carrera i considera que és un molt bon espai per a tots els creadors catalans per presentar-hi els seus treballs. “La programació m’interessa molt i és de molt bona qualitat”. ‘Un lugar común’ es projecta avui diumenge al Teatre del CCCB i el dia 9 a Casa Montjuïc en el marc del certamen.
\uD83D\uDC40 tota la programació del #DA2024 ja disponible!
— D'A Festival Cinema Barcelona 2024 (@DAFilmFestival) March 19, 2024
web actualitzada amb tot el programa, horaris i venda activada per a abonats, curtmetratges i, atenció, també clausura!
\uD83C\uDFA5 us deixem l'espot del festival: mirades inquietes del millor cinema independent i d'autor del moment! pic.twitter.com/hTAzgI4Q1h
Celia Giraldo, (1995), graduada a l’ESCAC en l’especialitat de Direcció, va estrenar també al D’A el seu curtmetratge ‘Te busco en todos’ . Giraldo forma part de l’equip de directores del llargmetratge col·lectiu ‘La filla d’algú’, Premi a la millor pel·lícula Movistar+ i Biznaga de plata a la millor actriu al Festival de Màlaga l’any 2019. Ha codirigit recentment la sèrie liderada per Aina Clotet i Mar Coll ‘Això no és Suècia’.






