Docents, famílies i manifestants, al seu pas per l'avinguda Diagonal de Barcelona, durant la jornada de vaga d'aquest dimecres
Docents, famílies i manifestants, al seu pas per l'avinguda Diagonal de Barcelona, durant la jornada de vaga d'aquest dimecres
Docents, famílies i manifestants, al seu pas per l'avinguda Diagonal de Barcelona, durant la jornada de vaga d'aquest dimecres
Per Redacció , ACN i Anouk Portet
Publicat el 11 de febrer 2026

Milers de docents s’han mobilitzat aquest dimecres arreu de Catalunya en el marc de la vaga convocada per USTEC, Professors de Secundària, CCOO, CGT i UGT per reclamar millores laborals i salarials i més recursos per a l’educació pública. Les manifestacions a Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona han estat qualificades d’“històriques” pels sindicats, que asseguren que la jornada marca un punt d’inflexió i adverteixen que, si no hi ha respostes concretes per part del Departament d’Educació, intensificaran les mobilitzacions.

A Barcelona, la manifestació ha aplegat 25.000 persones segons la Guàrdia Urbana i 70.000 segons els sindicats. La marxa ha sortit dels Jardinets de Gràcia i ha culminat davant del Departament d’Educació, a la Via Augusta. Entre crits de “Niubó dimissió” i lemes com “Des del bressol fins a la universitat, educació pública i de qualitat” o “Si ens continueu maltractant aviat us faltaran docents”, milers de manifestants —molts amb samarretes grogues, símbol de la defensa de l’escola pública— han denunciat la situació “límit” que viuen als centres.

La portaveu d’USTEC, Iolanda Segura, ha advertit que el curs “no acabarà amb normalitat” si no s’arriba a un acord i ha assegurat que no hi ha “cap proposta” sobre la taula. Ha denunciat que la burocràcia “ofega” el professorat, que les ràtios són massa elevades i que no poden atendre l’alumnat de manera individualitzada. Des del sindicat Professors de Secundària, Ignasi Fernández, ha reclamat millores retributives —com doblar el complement específic, retornar el deute dels sexennis i convocar càtedres—, així com un currículum consensuat, menys ràtios i menys burocràcia. CCOO, CGT i UGT han coincidit a exigir més inversió i recursos humans i econòmics, i han criticat uns serveis mínims que consideren “abusius”.

A Tarragona, més de 5.000 persones —4.500 segons la policia— han recorregut la rambla Nova fins al Departament d’Educació en una mobilització que els sindicats xifren amb un seguiment del 80%. La protesta ha culminat amb una asseguda i una xiulada davant la seu territorial, mentre representants sindicals es reunien amb responsables del departament. “Tot han estat bones paraules, però no han concretat res”, han lamentat després de la trobada.

Els portaveus sindicals han denunciat una “privatització encoberta” del sistema i han reclamat que s’inverteixi el 6% del PIB en educació. També han insistit en la pèrdua de poder adquisitiu i en el fet que els docents catalans són “els pitjors pagats de l’Estat”. Mestres i professors han qualificat la situació d’“insostenible”, amb ràtios elevades, excés de burocràcia i manca de recursos per aplicar el decret d’inclusió. “Ens carreguen de paperassa”, han denunciat, tot lamentant que sovint han de repetir tràmits en diverses plataformes sense ampliació d’hores per a la feina personal.

A Lleida, uns 5.000 docents s’han manifestat pels carrers de la ciutat en una jornada que els sindicats han qualificat d’“inèdita” a la capital del Segrià. La protesta ha recorregut la rambla d’Aragó i les avingudes Catalunya i Blondel fins a la plaça Sant Francesc, on s’ha llegit el manifest unitari. USTEC ha situat el seguiment de la vaga a Ponent en un 70%. A més, el sindicat ha anunciat que denunciarà dos conductors per haver intentat atropellar manifestants que tallaven una rotonda a la N-II durant el matí.

A Girona, la Policia Municipal ha comptabilitzat 12.000 manifestants —18.000 segons USTEC— en una mobilització que ha arrencat amb talls puntuals des de primera hora i quatre columnes que s’han unit al pont del Dimoni abans d’avançar fins a la Delegació del Govern. Segons el sindicat, el 85% del professorat de la demarcació ha secundat la vaga. “És una vaga massiva i feia temps que no es veia”, ha afirmat la portaveu d’USTEC a Girona, Glòria Polls, que considera que les negociacions amb el Govern estan “encallades” després d’un any i mig de converses.

Les reivindicacions a Girona han coincidit amb la resta del territori: reducció de ràtios, més personal d’atenció educativa, menys burocràcia i recuperació del poder adquisitiu perdut, que quantifiquen en un 25% els darrers anys. Docents han explicat que sovint no poden atendre adequadament la diversitat a l’aula i que necessiten més suport per garantir una educació de qualitat. Durant la marxa també s’han sentit crits exigint la dimissió de la consellera d’Educació, Esther Niubó, i reclamant “més recursos i menys discursos”.

En el conjunt del país, els sindicats han coincidit a destacar el caràcter massiu de la convocatòria i han assegurat que la mobilització demostra el “malestar” generalitzat del col·lectiu. Han advertit que, si no hi ha propostes concretes i programades per millorar les condicions laborals i reforçar el sistema educatiu públic, convocaran noves accions i no descarten una nova setmana de vaga entre el 16 i el 20 de març.

“L’ideal seria no haver de convocar vagues, però si no movem fitxa als carrers, tampoc ho fan als despatxos”, han resumit des d’USTEC. El professorat reclama, en definitiva, “restablir la dignitat” de la professió i garantir una educació pública amb els recursos necessaris per respondre als reptes actuals.

Una reivindicació que ve de lluny

La convocatòria de la vaga no és un fet aïllat, sinó que és el cúmul del malestar per part del professorat. Fa més d’un any, el sindicat d’USTEC-STEs va elaborar un estudi que va posar en evidència la manca de recursos als centres educatius. Des d’aleshores, els sindicats van impulsar mobilitzacions i negociacions amb el Departament d’Educació, però “no han vingut amb cap proposta de millora”, assegura Maria de la Fuente, delegada sindical d’USTEC-STEs a la província de Barcelona.

La primera reivindicació dels docents és la millora salarial, amb l’objectiu que s'adeqüi a les funcions que exerceixen. En aquest sentit, els sindicats demanen un augment del complement específic, que depèn de la Generalitat i que fa més de 20 anys que no s’actualitza. A més, es busca revertir la pèrdua del 25% del poder adquisitiu acumulada en els últims 15 anys, en un context en què el cost de vida és cada cop més elevat.

 

A banda de l’augment salarial, els sindicats reclamen contractació de personal, tant docent, com d’orientació, psicòlegs i sanitari. La reducció de la burocràcia és una altra demanda fonamental, ja que “ens ofega” i “impedeixen fer correctament la nostra tasca”, explica de la Fuente. També es demana, la disminució del nombre d’alumnes per classe, el consens de currículums, la derogació del decret de plantilles i més democràcia a les escoles. 

Com explica Libertad Lobo, docent present a la manifestació de Barcelona, “una escola és com un monstre, sostenir-la i organitzar-la són moltes gestions i hores”. El que comporta, llavors, menys temps d’implicació amb els alumnes. 

 

Els docents i sindicats critiquen la falta de voluntat del Departament d'Educació en les negociacions. Segons expliquen, les propostes fetes han estat inexistents i el concurs de trasllats, que hauria afavorit l’estabilització del professorat, no ha estat convocat.

 

Text d'Aleix Freixas, Xavier Pi, Anna Berga, Arnau Martínez, Mar Rovira (ACN) i Anouk Portet (DdB)

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —