- vídeos -
ff
Per Tere Cànovas
Publicat el 29 de novembre 2024

Demà la militància d’ERC està cridada a decidir el seu nou rumb i triar la nova direcció nacional. Adrià Guevara, membre de la llista Militància Decidim, encapçalada per Oriol Junqueras, ha parlat amb el Diari de Barcelona sobre el camí a seguir per ERC i les oportunitats per fer-ho a partir de desembre. 

Guevara assegura que ERC es troba davant una “oportunitat” i defensa la idea de “mirar cap al futur, fer cohesió i recosir” al cantó del president del partit des del 2011. Tot i això, destaca que fan costat a Junqueras perquè presenten “la candidatura amb un lideratge molt clar”. Un lideratge definit per la figura de l’exvicepresident de la Generalitat, que Guevara avança que “segueix sent avui en dia el polític més ben valorat, també al nostre país”. Sosté que és clau per ERC perquè és “la millor eina per al partit”. Aquesta direcció, però, també inclou “dones potentíssimes”, afirma, com ara Elisenda Alamany o Diana Riba. 

Però allò que afavoreix la llista presentada per Militància Decidim és el municipalisme: “És un projecte en el qual 27 dels 30 que formem part de la candidatura venim del món municipal. Quina renovació més gran que aquella que ve de les bases més pures i dures?”. 


Precisament ahir, i en el marc dels Vermuts del Diari de Barcelona, Ernest Maragall, exmilitant d’ERC i que va compartir àmpliament la seva trajectòria amb el partit republicà, va expressar que les esquerres han de fer front a (re)definir conceptes com Catalunya, república i què implica ser d’esquerres. Preguntat per la qüestió, Guevara accepta que el debat ha de ser-hi, sobretot per poder “fer front a l’extrema dreta, que sí que està siguent capaç de parlar dels problemes reals a la ciutadania”. 

En aquesta línia, mostra que l’enfocament també anirà dirigit al “treball, l’habitatge i els salaris”. Guevara té clar que parlaran d’independència, perquè és la manera “de fer un país millor”, però això implica per a ERC “reflectir i donar solucions a aquestes dificultats que té la majoria de gent que viu al nostre país”. 

Pel que fa als seus rivals del Congrés de dissabte, Guevara reforça la idea que Junqueras va donar al debat: tornar a trobar-se tot i que divergeixin en qui ha de liderar la nova etapa a ERC: “El primer que farem quan guanyem dissabte és trucar a la resta de candidatures i proposar-los una reunió per començar a establir línies conjuntes”. 



Veus a favor i en contra de la postura d’ERC davant la investidura del president Salvador Illa han estat presents en tot moment a Militància Decidim. Guevara vol explicar que és positiu “que es permetés a la militància decidir”, però també accepta que han de ser crítics amb els pactes amb el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC): “Si no es compleixen els acords amb els quals s’ha arribat per a la investidura, no cal que comencem a parlar de pressupostos”. El militant creu que és “imprescindible” que els acords es compleixin, també perquè no vol que els vots confiats a ERC “siguin gratuïts”. 

Tot i això, el passat dimarts al debat previ al Congrés de dissabte, les dues altres candidatures que es presenten van criticar, precisament, la manca de claredat d’Oriol Junqueras quant al seu vot per la investidura d’Illa. Guevara ha defensat l’exvicepresident, recordant la importància en el compliment de paraula del PSC i no només en la votació: “Oriol Junqueras sempre és clar. Va ser-ho en el moment de la investidura i ho va ser sobretot en el que ha de venir, que per nosaltres és el més important”. 

En aquesta línia, Guevara ha defensat l’“autonomia municipal” davant una possible entrada al govern de Jaume Collboni a l’Ajuntament de Barcelona. Elisenda Alamany, la proposta a la secretària general del partit per Militància Decidim i actual número 1 de Barcelona per ERC, s’ha mostrat obertament a favor de l’entrada. Guevara no ha dubtat a recordar que és un escenari que ara mateix no tenen “clar sobre la taula”. Però assegura que “serà la militància de Barcelona qui decidirà si el valida o no el valida”.



Respecte a la independència de Catalunya, Guevara reconeix que “el suport social i les majories no són les que eren fa uns anys, però cal treballar per recuperar-les”. Però, tot i que han “treballat sempre per la independència”, la polarització actual dels partits que van liderar el procés independentista no ha fet més que augmentar en els darrers anys. Des de Militància Decidim, el fil que se segueix és el de recuperació de les bases i “ser més i ser més útils a la gent”. 

No s’amaga per reconèixer que potser s’hauria de parlar més de la qüestió independentista que va definir a ERC durant anys i encara ara: “No hem abandonat [la independència] en el discurs i en parlem sovint. Segurament no prou i n’haurem de parlar més. Al cap i a la fi, la independència és el nostre màxim objectiu no per si, sinó perquè és l’eina per fer el país millor per a tots”. 

Finalment, davant la recta final de la campanya, Militància Decidim es presenta al Congrés com la candidatura amb més avals i Guevara s’avança, però sembla presentar un full de ruta marcat per la llista de Junqueras: “Ens agrada estar on hem d’estar, que és als carrers. No ens agrada estar tancats en uns despatxos i, per tant, també recuperarem aquesta essència del partit un cop tornem a liderar-lo i a governar-lo aquest 30 de novembre”. 
 

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
- vídeos -
— El més vist —