Escriure des dels blocs de la Florida - Diari de Barcelona

El barri més densament poblat d’Europa. Un dels més perillosos de la província de Barcelona. Barri d’immigració, de delinqüència. El barri del Morad. Amb aquestes característiques es coneix la Florida, a l'Hospitalet de Llobregat. Des del barri s’han volgut deslliurar de tots aquests estereotips negatius i mostrar tot el bo que tenen a oferir a través de la revista veïnal Des de ja.
Dilluns van presentar el seu cinquè número amb l’editora, escriptora i veïna del barri Alba G. Mora, i la periodista i també veïna Ana Vallina. A més del Gerard de Josep, professor de l’Institut Eduard Fontserè que ha col·laborat perquè sortís el primer suplement jove de Des de ja, escrit pels alumnes de 4t d’ESO de l’institut del barri.
Els coordinadors de la revista Francisco Rubio i Sole Pérez explicaven la voluntat amb què va néixer la revista: “Els mitjans convencionals sempre ofereixen una mirada del barri des de fora i estereotipada. Cal allunyar-nos del retrat habitual que es fa de nosaltres”. Un altre dels objectius de la revista és convidar els veïns i en especial als joves a participar en el barri i a reivindicar-lo.
Mora relatava la seva experiència com a jove criada a la Florida: “Quan era adolescent odiava el barri, el que més volia era anar-me’n i somiava amb Barcelona, que sembla que hagi de ser l’aspiració. Però ara m’he reconciliat amb el barri i crec que no estaria millor enlloc”.
Exemplar del cinquè número de la revista 'Des de ja', amb veïnes en portada, i del fanzine sobre el barri de l'Alba G. Mora
Mora va publicar fa uns mesos un fanzine sobre el seu barri, juntament amb Jorge de Cascante que va fer el propi amb Chamberí, a Madrid. El projecte per a ella va néixer fent fotos de la Florida per al seu Instagram, tal com detallava al Diari de Barcelona: “Vaig començar a fixar-me en coses que normalment no hi veia i vaig anar fent fotos de la gent del barri, dels carrers, dels comerços… veure’l amb una altra perspectiva em va fer reconciliar-m’hi”, afirmava l’escriptora.
Té clar que vol quedar-se a la Florida, i ho titlla de qüestió política: "Quedar-me al barri em sembla una forma de resistència contra la gentrificació, els canvis que estan patint les ciutats. No m’agrada el que hi veig a la resta de barris”.
Vallina entoma molt positivament la revista, ja que veu l’escriptura com una “eina de transformació per a la representativitat dels barris. S’han de buscar les fonts que sovint queden silenciades, totes aquelles no oficials que els mitjans no inclouen i així posar el focus en altres històries”.
Veïns del barri xerren a la sortida de la presentació de la revista
En aquest cinquè número de la revista, que intenta publicar-ne dos a l’any, han participat els alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Fontserè. El professor Gerard de Josep n’ha estat l’encarregat: “La idea del projecte era que els estudiants reflexionessin sobre qui són, quin és el seu entorn, les possibilitats que tenen i que se’ls ofereix… girava tot molt entorn de la identitat”.
El barri del Morad
Una icona del barri ara mateix és Morad. El raper s’ha fet conegut a tot l’estat espanyol i mostra orgullós els seus orígens i la seva vida a la Florida. La seva figura ajuda molts joves a sentir-se també orgullosos del seu barri i a configurar aquesta identitat de la qual parlava el professor de l’institut.
Al llarg de la presentació van parlar d’ell diversos cops, de com és un exemple d’empoderament de barri i com està fent canviar la situació dels veïns i la seva autopercepció. Al contrari del que relaten molts mitjans, sobretot aquells més dretans i propers als trets racistes i xenòfobs, que parlen d’una situació de “convivència impossible” i retraten el raper com un focus de delinqüència i baralles.
Justament dimecres, el raper ha tret un nou videoclip de la seva cançó Lo noto, gravat al barri com li agrada fer sovint i amb la participació dels que hi viuen.
Tant és l’impacte de Morad al barri que Des de ja li ha dedicat un article, escrit per la periodista Montse Santolino. Parla sobre el paper que té en la joventut del barri i en els milers de prejudicis que la gent promulga respecte de les zones marginals i poblades sobretot per immigrants.
La Florida és diversitat, és reivindicació, i això és el que volen transmetre els seus veïns i tot l’equip de Des de ja, format per gent del barri però també d’altres zones de l’Hospitalet i Barcelona.
No és només un barri obrer i humil. La Florida són els seus avis, com ho són els joves, els instituts i les escoles, les famílies que hi viuen, que han de cuidar dels nens mentre treballen tot el dia, gent sovint oblidada per les administracions i estigmatitzada per la societat, tal com reflecteix la revista.
“Hem de canviar aquesta imatge i la cultura hi juga un paper molt important”, defensava l’Alba G. Mora. “Sempre es relaciona la multiculturalitat amb la delinqüència i aquí ho relacionem amb altres coses: convivència, aprenentatge… una manera de combatre els relats hegemònics és amb petites accions que de mica en mica aniran calant en la gent. O això vull creure, tot i que potser és més un desig que una realitat”, afegia l'escriptora.

