El festival In-Edit desplega 70 documentals entre el rock, el flamenc i la música catalana - Diari de Barcelona
L’In-Edit ja ha posat nom a les pel·lícules de la seva 24a edició. Del 29 d’octubre al 8 de novembre, els cinemes Mooby Aribau acolliran 70 documentals musicals, 64 dels quals s’estrenaran en algun àmbit territorial. La programació, presentada aquest dimarts, combina grans figures internacionals amb històries arrelades a Catalunya. Marianne Faithfull protagonitzarà el film inaugural, mentre que Carla Simón i Albert Serra signen dos dels treballs més destacats d’una edició que també reserva un lloc important al flamenc.
A Flamenco, Carla Simón filma la bailaora i coreògrafa Rocío Molina i s’endinsa per primera vegada en el cinema musical. El curtmetratge observa el flamenc des de la creació actual i forma part d’una programació que s’interessa tant pels artistes que n’han construït la història com pels que avui el barregen amb altres sons.
Albert Serra arribarà a l’In-Edit amb Seize moments de ma vie, que es podrà veure per primera vegada a Catalunya. La pel·lícula parteix d’una actuació d’Ingrid Caven en què la cantant i actriu alemanya recorre episodis de la seva vida amb l’acompanyament dels banyolins Molforts. Els dos cineastes encapçalen una presència catalana que s’estén a una vintena de films, entre produccions locals i obres de directors del país.
Aquestes pel·lícules permetran passar d’artistes consagrats a noms de l’escena actual. Tempus Fugit segueix el músic Jordi Savall, que als 84 anys manté una intensa activitat creativa. Però abans d’això hi haurà set entra en l’univers de Remei de Ca la Fresca, mentre que Faves Tendres s’acosta a Baya Baye, el raper de Montgat que ha fet de l’humor i la provocació part de la seva identitat artística. El festival també recuperarà la història de Los Watts, grup de rock nascut a Sabadell durant la dictadura.
Faithfull obre el festival; el rock dels noranta el tanca
La primera sessió, el 29 d’octubre, serà Broken English. Dirigit per Iain Forsyth i Jane Pollard, el documental s’acosta a Marianne Faithfull a través dels seus records i compta amb les intervencions de Tilda Swinton i Nick Cave. La música britànica tindrà continuïtat amb Bowie: The Final Act, sobre l’última etapa de David Bowie, i amb un film que combina el retorn de Pulp als escenaris amb imatges de tota la seva trajectòria i la narració de Jarvis Cocker.
Altres documentals seguiran Fermín Muguruza durant la gira amb què repassa quaranta anys de carrera o revisaran el recorregut del grup punk NOFX. La programació també donarà espai al jazz de Sun Ra, al duet malià Amadou & Mariam i a la pianista Yuja Wang.
A l’altre extrem del calendari, The Best Summer tancarà el festival el 7 de novembre. La pel·lícula de Tamra Davis recupera material d’una gira australiana dels noranta en què van coincidir bandes com Beastie Boys, Sonic Youth, Foo Fighters i Bikini Kill.
Un recorregut pel flamenc d’ahir i d’avui
La presència de Flamenco, de Simón, és només una part de l’atenció que el festival dedica a aquest gènere. Fernando Trueba presentarà Bajañí, centrat en el guitarrista Niño Josele i en les seves trobades musicals amb artistes com Caetano Veloso, Rubén Blades o Marisa Monte. Acuérdate de mí reconstruirà la figura de La Niña de la Puebla a partir de la memòria familiar, mentre que Rito acompanyarà Perrate en la decisió de deixar la perruqueria per dedicar-se a la música.
La selecció també revisarà la petjada de Triana en el rock andalús i arribarà fins a Califato ¾, que combina el flamenc amb l’electrònica i el hip-hop. A més, l’In-Edit recuperarà Omega, el documental sobre el disc que Enrique Morente va enregistrar amb Lagartija Nick, trenta anys després de la publicació de l’àlbum.
Barcelona també té banda sonora
La secció Sons de Barcelona x Moritz tornarà a buscar històries musicals a la ciutat i al seu entorn. 23 Robadors s’endinsa en la sala barcelonina de jazz i flamenc, i Els concerts de la Transició torna a les actuacions de Raimon, Lluís Llach i Pi de la Serra en aquell període de canvi polític. La mirada metropolitana arribarà també a Castelldefels amb un documental sobre el col·lectiu punk Chusma Lokal.
Una altra part de la memòria musical catalana passa per les pistes de ball. Flying Free: Història d’un himne explicarà el fenomen Pont Aeri i l’impacte que va tenir la cultura màkina als noranta. Amb aquestes propostes, el festival dona pantalla tant a artistes reconeguts com a escenes que sovint han quedat fora dels relats més habituals sobre la música del país.
De l’Amèrica Llatina a Nigèria
Fora de l’àmbit europeu, la programació inclou un film sobre els últims anys de Pablo Milanés i un altre que segueix els alumnes d’una acadèmia de bachata a la República Dominicana. També hi haurà una aproximació al hip-hop xilè i un homenatge al músic uruguaià Rubén Rada amb la participació de la seva filla, Julieta Rada.
Una jornada dedicada a Nigèria posarà en relació dues èpoques de la seva música. D’una banda, el festival recuperarà Konkombe, un documental de 1979 amb artistes com Fela Kuti i les Lijadu Sisters. De l’altra, projectarà un film sobre Wizkid i l’abast internacional de l’afrobeats.
L’In-Edit espera reunir prop de 170 convidats entre músics i cineastes. A les projeccions s’hi afegiran les activitats gratuïtes de l’In-Edit Lab, dedicades a la creació i la producció audiovisual. Quinze títols de la programació es podran veure també a CaixaForum+ del 7 al 22 de novembre.






