El fotògraf Joan Fontcuberta omple Can Framis amb els seus “Monstres”
El fotògraf Joan Fontcuberta omple Can Framis amb els seus “Monstres”
Per Màrius Sin i Georgina Largo
Publicat el 05 d’octubre 2021

L'obra de Joan Fontcuberta, l'únic fotògraf espanyol guardonat amb el Premi Internacional Hasselblad, s'apodera de Can Framis des d'aquest dilluns 4 d’octubre fins al 23 de gener gràcies a Monstres. L’exposició compta amb diversos projectes en els quals l’artista rastreja els clarobscurs per assenyalar les “monstruositats emergents del llenguatge, de la tecnologia i de la política”.

Es tracta de la primera gran exposició que l’autor presenta a Barcelona des del 2008, i ofereix una obra fidel a la seva trajectòria, que posa en relleu el conflicte entre la realitat i la ficció. L’exposició ve encapçalada per la cita: "El vell món està morint. El nou li costa créixer. I en el clarobscur emergeixen els monstres”. Per a l’autor, el vell món és “la fotografia que ens prometia la veritat i la memòria” i el contraposa al nou món que sorgeix amb la intel·ligència artificial i els algoritmes. 



“Entre aquestes fotos que estan morint i les que estan naixent, apareixen tota una sèrie de monstruositats que si, sabem domar-les, són capaces de traduir moltes de les problemàtiques de la nostra societat contemporània”, ha explicat l’autor en l'acte d'inauguració d'aquest dilluns.

La mirada Fontcuberta

L’exposició rep al visitant amb una crítica directa al “tripijoc i les corrupteles” que envolten la política espanyola amb la peça Botswana Safari. Es tracta d’un mosaic de la famosa fotografia en què apareix el rei Joan Carles I posant davant d’un elefant que acabava de caçar. La peculiaritat de l’obra recau en la presència del 'petit Nicolás' a un extrem del quadre, una clara al·lusió al fenomen que va fer guanyar popularitat a aquest personatge. 



La primera sala també inclou el projecte Fahrenheit 451, que al·ludeix a la crema dels llibres empresa pels nazis a Alemanya poc després d’arribar al poder. Incendiar la memòria escrita és una xacra repetida al llarg de la història amb l’objectiu d’esborrar la identitat d’una cultura. Aquest projecte en qüestió consisteix en l’acció simbòlica de cremar 451 exemplars d’aquesta novel·la, amb la diferència que, en aquest cas, els llibres no són destruïts pel foc, sinó que són salvats in extremis abans de convertir-se en cendres.



Seguint el camí, el visitant es troba amb una altra de les obres més destacades: “Trauma I” i “Trauma II”. L’autor explora la possibilitat que les imatges, en contra de la concepció de vencedores del temps, perden el seu vincle amb la realitat. I si la fotografia esdevingués amnèsica i oblidés el seu propòsit?, és la línia que el fotògraf planteja amb aquestes obres. 



El recorregut conclou amb Beautiful Agony, un collage que Fontcoberta ha elaborat en col·laboració amb Pilar Rosado, doctora en Belles Arts. L’obra combina diversos rostres que experimenten un orgasme en una caricatura.

Alhora, els autors han fet ús de la tecnologia per mostrar a Donald Trump, Silvio Berlusconi, Joan Carles I i Dominique Strauss-Kahn amb expressions orgàsmiques mentre fan discursos, una representació de les “personalitats poderoses de l'esfera política que s'han vist involucrades en casos mediatitzats d'escàndols sexuals, episodis d'assetjament sexual o de relacions il·lícites".

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —