El fotoperiodista Kim Manresa serà guardonat amb el Premi Miravisions d’Honor 2026 - Diari de Barcelona
El fotoperiodista Kim Manresa serà guardonat amb el Premi Miravisions d'Honor 2026 en el marc de la setena edició de les jornades Miravisions de fotoperiodisme. El certamen, organitzat per la publicació La Mira, tindrà lloc del 23 al 25 d'octubre a Juneda (Garrigues), i premiarà la trajectòria d'un autor que centra la seva obra en la denúncia d'injustícies i la visibilització de comunitats oblidades.
Entre aquests reportatges destaquen els dedicats a la infància vulnerada, sobretot aquells dedicats a l'esclavitud infantil i a l'ablació genital femenina. Segons l'organització, aquests haurien situat Manresa, capaç de captar imatges "amb molta força narrativa", entre "els grans referents del fotoperiodisme de denúncia social a escala internacional"
En edicions anteriors, el reconeixement ha distingit professionals com Ricard Garcia Vilanova, Tino Soriano, Roser Vilallonga, Jordi Bartolí o Pilar Aymerich.
Mirada internacional
Les jornades Miravisions 2026 comptaran amb una exposició de Kim Manresa feta per a l'ocasió, amb motiu del guardó, que mostrarà una selecció del seu treball fotoperiodístic. Es podrà veure al Centre de les Arts i la Memòria de Ponent de Juneda a partir del 23 d'octubre.
D'altra banda, les jornades comptaran aquest any amb la col·laboració del fotògraf italoamericà Alessandro Cosmelli. Serà la segona edició amb participació d'un professional internacional, després que l'any passat encetés la iniciativa el francès Gilles Favier.
Cosmelli, que ha treballat en més de 50 països arreu del món, és un dels noms "consolidats" del fotoperiodisme documental contemporani. Al llarg de la seva trajectòria, l'autor s'ha centrat en qüestions relacionades amb els drets humans i les conseqüències dels conflictes i la identitat. En aquesta ocasió, protagonitzarà la sessió inaugural de Miravisions i serà també l'encarregat de conduir la revisió de portafolis prevista per al diumenge 25 d'octubre.
Fotografia, ètica i intel·ligència artificial
La programació d'aquest any, que s'ha fet pública aquest dijous, combinarà converses, debats, tallers, revisió de portafolis i activitats per fer xarxa entre els participants. Entre les activitats destacades hi haurà una conversa entre Kim Manresa i la periodista Neus Bonet, així com una taula rodona dedicada a la gestió dels arxius fotogràfics en l'era digital, que abordarà els reptes de conservar i preservar el patrimoni visual en un context de producció massiva d'imatges. Hi participaran Tino Soriano, Ricard Marco i Joan Boadas, amb la moderació de Teresa Ferré.
Les jornades inclouran també un debat generacional sobre l'evolució de l'ètica en el fotoperiodisme, amb la participació de professionals del sector com Joan Mateu Parra, Anna Surinyach, Ana Jiménez i Sandra Balsells, moderats pel cap de fotografia de La Mira, Jordi Borràs. La sessió analitzarà qüestions com la irrupció de la intel·ligència artificial, la immediatesa de les xarxes socials, els límits de la representació visual i la confiança pública en la fotografia.
Una de les novetats de l'edició serà la xerrada Fotografiar l'horitzó, el cel i més enllà, dedicada a la fotografia de llarga distància i a l'astrofotografia. La sessió explorarà la combinació de fotografia, observació científica, meteorologia i tecnologia necessària per captar paisatges remots i fenòmens astronòmics en un any marcat per l'eclipsi d'aquest mes d'agost. Hi participaran especialistes com Robert Ramos, Marc Bret i Josep Massalles, així com representants d'agrupacions astronòmiques.






