De monstres quotidians al flamenc català: set propostes culturals per aquesta setmana - Diari de Barcelona
Hi ha setmanes en què la cultura sembla voler ocupar tots els racons de la ciutat. Aquesta n’és una: podem començar preguntant-nos si som monstres, perdre’ns entre llibres que esperen un nou lector, dibuixar una ciutat que encara no existeix o acabar el dia amb una guitarra flamenca. Entremig, Marina Herlop ens proposa travessar les nostres pròpies cavernes, el cinema independent converteix Barcelona en punt de trobada internacional i una dissenyadora francesa ens fa preguntar quant pesen realment totes les coses que acumulem. Set propostes, set maneres diferents de mirar.
I si el monstre el portéssim a dins?
A l’Antic Teatre, Artefacte mata el monstre converteix el públic en còmplice d’una experiència immersiva al voltant de la monstruositat quotidiana. La proposta de Clytemnestra & Assoc., creada per Miquel Àngel F.G., parteix d’una pregunta incòmoda: què fa que una persona es converteixi en un monstre? La feina, la família, les relacions properes o les circumstàncies poden ser espais on aquesta transformació es faci possible.
L’experiència comença abans d’entrar a la sala. Els dies 15 i 16 d’octubre, els espectadors hi accediran individualment cada deu minuts, des de les 10.30 h fins a les 20.40 h, amb pauses al mig del dia. Cada participant tindrà una primera trobada cara a cara amb l’artista abans d’incorporar-se a una instal·lació que es transforma contínuament amb l’arribada de nous participants. No hi ha espectadors, sinó còmplices.
El flamenc que es fa a Catalunya
El Ciutat Flamenco arriba a la seva 33a edició amb una aposta clara pel talent flamenc creat a Catalunya. Del 16 al 25 d’octubre, el festival ocuparà diferents espais de Barcelona amb propostes que van de la dansa d’avantguarda a la guitarra, passant per la recerca i les noves formes d’entendre el flamenc.
La programació arrenca el 16 d’octubre a les 20 h amb Guacamayo, de la companyia José Maldonado, al SAT! (Sant Andreu Teatre), i continua durant deu dies amb noms com Ana Morales, Yoel Vargas o Los Aurora. També hi haurà espai per al debat, amb les jornades Dimarts a Compàs, i per al talent emergent, amb la final del certamen Ciutat Batalla el 23 d’octubre a les 21.30 h a l’Ateneu Popular 9 Barris.
Marina Herlop s’endinsa en les seves pròpies cavernes
Marina Herlop porta a L’Auditori Dja Dja, un projecte monumental que l’artista de Piera ha construït durant dos anys i que presenta com un viatge de l’heroïna a través de les seves pròpies pors, obstacles i transformacions. Inspirada en el monomite o viatge de l’heroi, la proposta recorre les “cavernes del jo” fins a arribar a una culminació artística alliberadora.
Pianista, cantant i compositora, Herlop ha construït una trajectòria marcada per la barreja entre el classicisme, l’avantguarda i l’experimentació vocal. Ara porta aquesta recerca a l’escenari amb una posada en escena concebuda específicament per a l’ocasió. Una oportunitat per descobrir en directe un dels projectes més ambiciosos de la seva trajectòria.
Un passeig entre llibres que busquen nou lector
El 16 d’octubre torna la Fira del Llibre d’Ocasió, Antic i Modern, que aquest any arriba a la seva 75a edició. El Passeig de Gràcia es convertirà fins a l’1 de novembre en una gran llibreria a cel obert, amb les parades de 29 llibreries especialitzades i milers d’exemplars entre llibres antics, primeres edicions, gravats i peces de col·lecció.
Les casetes obriran de 10 a 20.30 h de dilluns a dissabte i d’11 a 20.30 h els diumenges i festius, amb entrada gratuïta. Una cita per als lectors que gaudeixen tant de llegir com de remenar, buscar i trobar aquell exemplar inesperat que sembla que estava esperant precisament aquell lector.
El cinema independent mira cap a Barcelona
Més de 250 cineastes de tot el món es reuniran a Barcelona amb motiu de la setena edició del Love & Hope International Film Festival. Del 14 al 17 d’octubre, el Cinema Maldà i la Sala Manu Pérez acolliran una programació dedicada al cinema independent internacional, amb els Estats Units com a país d’honor.
El festival començarà el 14 d’octubre a les 19.15 h al Cinema Maldà amb la cerimònia d’inauguració i les projeccions de Stories, de Brandon Keeton, i Màquina, de Joaquim Adrià Pujol. La nit acabarà amb una after party a les 22.30 h a la Sala Manu Pérez. Entre les activitats de l’edició també destaca el reconeixement a l’actriu Lisa Pelikan, que rebrà el Premi LLUM a tota una trajectòria.
Dibuixar per imaginar una altra ciutat
Barcelona tornarà a convertir-se en una gran ciutat del dibuix els dies 17 i 18 d’octubre. Barcelona Dibuixa arriba amb 48 equipaments, 48 artistes i 46 activitats que proposen entendre el dibuix no només com una pràctica artística, sinó com una manera de pensar, mirar i relacionar-se amb l’entorn.
Entre les propostes hi ha L’arbre que volia viure dins una parada d’autobús, un taller d’Aleix Font Arroyo a l’Hivernacle de la Ciutadella. El dissabte 17 d’octubre, de 16 a 20 h, i el diumenge 18, de 10 a 14 h, els participants podran entrar i sortir lliurement de l’activitat per imaginar, a partir de les estratègies de les plantes, una ciutat més flexible, porosa i viva.
Quant pesen les coses que acumulem?
L’Institut Français de Barcelona presenta El pes de les coses, de la dissenyadora i investigadora francesa Mathilde Pellé, en el marc de la Barcelona Design Week. La seva obra qüestiona la manera com produïm, acumulem i utilitzem els objectes quotidians i posa el focus en la relació entre les persones i els materials que les envolten.
La proposta s’inaugura el 13 d’octubre a les 19 h amb una visita guiada de la mateixa artista. A través del seu projecte de recerca Maison Soustraire, Pellé explora des de fa una dècada la idea de fer servir menys material com una manera de plantar cara a la sobreproducció. Una exposició que situa el disseny entre la recerca, l’art contemporani i la crítica als models de consum.






