"Nova fase" de les negociacions sobre Gaza després de l'alliberament dels ostatges israelians - Diari de Barcelona
El president dels Estats Units, Donald Trump, ha anunciat l'inici de la segona fase de les negociacions de l'acord de pau a Gaza després que aquest dilluns s'hagi completat l'alliberament dels vint ostatges que Hamas encara mantenia segrestats amb vida a la Franja. Així ho ha dit a la cimera de líders mundials que se celebra a Sharm al-Sheik (Egipte) i que pretén certificar la fi de les hostilitats entre Israel i Hamas després de dos anys de guerra. La trobada, presidida per Trump i el president d'Egipte, Abdel Fattah Al Sisi, no ha comptat ni amb representants del govern de Benjamin Netanyahu ni de l'organització terrorista islamista, malgrat que ambdues parts han avalat la proposta de pau promoguda pel president nord-americà.
Abans de l'inici de la cimera, Trump ha declarat a la premsa que les etapdes del pla de pau que ell mateix ha liderat estan “una mica barrejades”. El mandatari estat-unidenc, però, ha confirmat que les converses per al segon nivell han començat “cara a cara” després que s'hagi completat la primera fase de l'acord, que era l'alliberament dels ostatges israelians.
Davant dels mitjans, Trump ha elogiat el seu homòleg egipci i ha presumit de jugar “un paper molt important” en les negociacions de pau a Gaza. Així, el president dels Estats Units ha convidat Al Sisi a formar part de la denominada com a “Junta de Pau per a Gaza”, que ha de supervisar el futur govern palestí a la Franja. L'organisme estarà capitanejat pel dirigent orginari de Nova York, segons la Casa Blanca, i inclourà altres figures destacades com l'exprimer ministre del Regne Unit, Tony Blair.
Cimera de líders
Trump i una trentena de líders mundials han escenificat una trobada simbòlica que volia assentar les bases de l'acord i marcar el full de ruta a seguir un cop formalitzat l'alto el foc. Entre els punts a l'agenda de la reunió destaquen els mecanismes de reconstrucció de la Franja, el paper dels països àrabs en el procés de transició del govern de Palestina i la creació d'un fons internacional per al desenvolupament de l'enclavament palestí.
A part dels mediadors en el procés de pau —Qatar i Egipte—, a l'assemblea també hi han assistit els caps d'estat i de govern de països com Espanya (Pedro Sánchez), França (Emmanuel Macron) i el Regne Unit (Keir Starmer). En representació de la UE hi ha acudit el president del Consell Europeu, António Costa.
Per part de Palestina hi ha participat el president de l'Autoritat Palestina, Mahmud Abbas. Abans de començar la reunió, el mandatari nord-americà ha saludat un per un els líders internacionals, tot esperant-los en un atri al davant d'un cartell de grans dimensions que anunciava la cimera.
Un dels moments destacats s'ha produït amb l'encaixada de mans entre el republicà i el president del govern espanyol. Ambdós han mantingut la cordialitat diplomàtica esperable en un esdeveniment d'aquestes dimensions malgrat que la setmana passada el mateix Trump suggeria l'expulsió d'Espanya de l'OTAN per la negativa a gastar el 5% del PIB en defensa, tal com exigeix als socis de la coalició militar.
Poc després, durant la benvinguda que el líder dels Estats Units ha dedicat a cadascun dels assistents homòlegs, Trump s'ha referit de manera velada a aquesta qüestió: “Espanya. On és Espanya?”, ha preguntat tot girant-se cap als dirigents internacionals que tenia a l'esquena i buscant Pedro Sánchez. Un cop l'ha trobat s'ha girat cap al micròfon i ha dit: “Esteu treballant en ell, amb relació al PIB? Ens hi acostarem. Ens hi acostarem. Però esteu fent una feina fantàstica”.
Inici de l'alto el foc i alliberament dels ostatges
La cimera s'ha celebrat tres dies després de l'inici de l'alto el foc, que va començar divendres passat amb la retirada parcial de les tropes israelianes desplegades a la Franja. L'aturada dels enfrontaments ha anat seguida de l'alliberament dels vint ostatges israelians que Hamas encara mantenia segrestats amb vida dins de Gaza des dels atacs del 7 d'octubre de 2023. L'entrega dels captius s'ha completat aquest dilluns, tal com ha confirmat Israel.
A canvi de l'excarcelació, el govern de Netanyahu s'ha compromès a deixar en llibertat prop de dos mil presos palestins. Per ara no s'ha concretat quan es produirà el retorn d'aquests presos. Hamas també manté encara els cossos d'aproximadament una trentena de reus israelians. Al llarg de la tarda de dilluns, l'exèrcit israelià ha anunciat que la Creu Roja ha rebut quatre taüts de reclusos morts.
Una nova era “daurada” per al Pròxim Orient
Abans d'aterrar a Egipte, Trump ha passat el matí a Jerusalem, on ha intervingut davant el parlament israelià, la Knesset, i s'ha reunit amb familiars d'ostatges israelians. En el discurs, Trump ha declarat l'inici d'una “era daurada” al Pròxim Orient després de l'acord de pau entre Israel i Hamas, que ha permès l'alto el foc a Gaza i el retorn de la vintena d'ostatges israelians que l'organització terrorista mantenia segrestats amb vida a la Franja.
“Avui els cels estan en calma, les armes han callat, les sirenes s'han apagat i el sol surt sobre una Terra Santa que per fi està en pau”, ha dit davant el parlament d'Israel en un discurs de prop d'una hora. “Aquest és el despertar històric d'un nou Pròxim Orient”. El president dels Estats Units ha estat rebut amb una ovació a peu dret per part dels membres de la Knesset, alguns dels quals portaven la famosa gorra vermella del republicà amb l'eslògan: 'Trump, el president de la pau'.
El líder estatunidenc ha reivindicat així la política “de pau mitjançant la força” i s'ha vanat que ha acabat “amb vuit guerres” des del retorn a la Casa Blanca, fa vuit mesos. El president originari de Nova York ha afirmat que “el llarg malson” s'ha acabat i que les “forces del caos que han assolat la regió han estat totalment derrotades”. Segons ha dit, els atacs de Hamas el 7 d'octubre del 2023 van ser “un dels actes més malvats i cruels que el món ha vist mai”.
El president dels Estats Units ha felicitat també Netanyahu “per la bona feina” feta, però ha avisat davant tot el parlament israelià que “no és fàcil” tractar amb ell. “Això és el que el fa encara millor”, ha assegurat. Trump també ha celebrat que Netanyahu hagi tingut el “coratge” per deixar de “matar, matar i matar” i ha assegurat que el primer ministre israelià serà “recordat” per haver escollit la pau.
“Donald Trump és el millor amic que Israel ha tingut mai dins la Casa Blanca”, ha constatat Netanyahu entre els aplaudiments de tota la cambra abans que el líder republicà pronunciés el seu discurs davant la cambra israeliana. “Cap president americà ha fet mai tant per Israel”, ha insistit.
Al seu torn, Netanyahu ha agraït “en nom de tota la nació” els esforços de Trump per assolir l'alto el foc, però ha defensat que Israel “ha fet el que havia de fer” després dels atacs de Hamas del 7 d'octubre de 2023. “Senyor president, vostè està compromès amb aquesta pau. Jo estic compromès amb aquesta pau. I junts aconseguirem aquesta pau”, ha sentenciat el líder israelià.






