Nova frenada a les obres del tram central de l'L9: l'arribada a Lesseps, l'estiu del 2026 - Diari de Barcelona
NO S'ACABARÀ FINS AL 2030
Nova frenada a les obres del tram central de l'L9: l'arribada a Lesseps, l'estiu del 2026
La perforació s'aturarà un any pel canvi de la roda de tall de la tuneladora, molt desgastada
El Departament de Territori ha tornat a posposar la culminació del tram central de l'L9 del metro de Barcelona, entre les estacions de Mandri i Lesseps, i ha previst que quedin enllaçades l'estiu de 2026.
Segons ha informat Territori, el motiu és el canvi de la roda de tall de la tuneladora, que s'allargarà un any, i aquest fet farà que les previsions inicials es modifiquin i calculen que l'estiu vinent, si no hi ha contratemps, torni a posar-se en marxa. Aquesta alteració, a la vegada, ha canviat la posada en funcionament de tota la línia que ara s'ha allargat per al 2030. El que sí que es manté en el calendari és la inauguració de les estacions de la Sagrera-TAV, la Sagrera, Plaça Maragall i Guinardó Hospital de Sant Pau per al 2027.
A la tuneladora li falten 1,6 quilòmetres per perforar i arribar a Lesseps, cosa que suposa el 4% restant de l'obra del túnel. Precisament, la feina feta fins ara (2,6 quilòmetres excavats entre Manuel Girona i Mandri) ha erosionat la maquinària i, segons Territori, "el més convenient" és canviar la roda de tall, perquè a partir d'ara necessitarà "més pressió" per treballar sota terra. Des del departament es concreta que durant aquests més de dos anys de feines s'han trobat un 80% de granit i un 20% de pissarres, un material que ha estat "més abrasiu del previst".
En el tram que queda per perforar també s'espera trobar granit, però amb menor grau, així com, pissarres, gresos i conglomerats i la nova màquina està "més preparada per tunelar", alhora que garanteix que en un any s'hagi completat el tram central de l'L9 del metro. Aquesta nova roda de tall, sumat a la incorporació d'altres materials, costarà uns 12 milions d'euros, han xifrat des del departament.
La consellera de Territori en funcions, Ester Capella, ha dit, aquest divendres en una visita al pou de la futura estació de Mandri, que l'arribada aquest punt "culmina una part que és cabdal" en les tasques per finalitzar l'L9. "Una infraestructura que és estratègica per a la xarxa ferroviària de l'àrea metropolitana de Barcelona i per al conjunt de Catalunya", ha remarcat Capella.
Dues aturades
Des que la tuneladora va reprendre la marxa (fa més de dos anys), després de gairebé una dècada aturada, s'ha hagut d'interrompre dues vegades. Una primera el 2023 per "canviar un cargol que retira terres" i una segona, al febrer d'enguany, pel desgast de la roda de tall durant l'excavació. Aquests entrebancs han provocat diversos canvis de dates per culminar l'enllaç amb Lesseps, que inicialment era a finals de 2024.
En paral·lel a la feina de la tuneladora, s'està avançant en l'obra civil de les estacions. A més de l'inici del servei el 2027 de les quatre estacions en un tram de 3,6 quilòmetres de l'L9 nord, ja hi ha diverses en marxa com la de Lesseps, que està executada un 92%, la del Camp Nou un 75%, la de Mandri un 65%, la de Sarrià un 50%, la de Sanllehy un 42% i la del Putxet un 18%. En canvi, d'altres com la del Campus Nord ho està un 6% i la de Manuel Girona encara no s'han iniciat els treballs.
Tot i això, segons ha concretat fonts de Territori, n'hi ha algunes que fins que no es tregui la tuneladora no es podrà treballar com, per exemple, la del Camp Nou. En aquest sentit, des del departament s'han marcat com a "prioritàries" començar per les estacions que són intercanviadors com la de Sarrià, Lesseps i Camp Nou.
Quan es completi l'obra, l'L9 tindrà 48 quilòmetres de xarxa ferroviària, 50 estacions i 17 intercanviadors. Juntament amb l'L10 s'estima multiplicar per cinc els usuaris, amb una demanda anual de 113 milions.