Sahrauís protesten contra la iniciativa estatunidenca per al Consell de Seguretat de l'ONU que proposaria una autonomia al Marroc per al Sàhara Occidental al novembre de 2025
Sahrauís protesten contra la iniciativa estatunidenca per al Consell de Seguretat de l'ONU que proposaria una autonomia al Marroc per al Sàhara Occidental al novembre de 2025
Sahrauís protesten contra la iniciativa estatunidenca per al Consell de Seguretat de l'ONU que proposaria una autonomia al Marroc per al Sàhara Occidental al novembre de 2025
Publicat el 18 de juny 2026

Les vulneracions de drets humans al Sàhara Occidental registrades l’any 2025 van superar els 170 casos, un 70% més que l’any anterior, segons un informe presentat aquest dijous davant el Consell de Drets Humans de les Nacions Unides. L’informe 'Veus des de la resistència', elaborat pel Grup de Treball sobre Drets Humans en els Territoris Ocupats del Sàhara Occidental, xarxa coordinada per l’institut NOVACT de no-violència i l’Associació Catalana d’Amics del Poble Sahrauí (ACAPS), alerta sobre l’augment més gran de vulneracions registrades en quatre anys de documentació. 

La carta documenta també que el Marroc ha expulsat almenys a 329 observadors internacionals des de l’any 2014, i a més de 20 periodistes i activistes només l’any 2025. Denuncien no només les vulneracions de drets humans als territoris ocupats, sinó també el bloqueig informatiu i l’apropiació dels recursos naturals sahrauís. 

Represalies contra defensors dels drets humans

L’informe registra tots els incidents contra els drets humans documentats al llarg de 2025 succeits als territoris ocupats sahrauís i el patró de persecució del Marroc contra aquells que denuncien l’ocupació. Entre els casos documentats figuren el periodista Hassan Zerouali, objecte de múltiples episodis de fustigació i violència policial; el bloguer Breika Bahi, sotmès a desaparició forçada breu i agressió física; i Kamal Laroussi, estudiant de 16 anys retingut i amenaçat amb una arma de foc. 

Aquests incidents no són cap novetat, ja que el març de 2025, vuit relators de Nacions Unides van emetre un comunicat expressant preocupació per atacs sistemàtics contra 79 defensors, periodistes i activistes sahrauís. A aquestes vulneracions també s’afegeix l’augment del bloqueig informatiu, amb l’expulsió de més de 20 periodistes, parlamentaris, activistes i observadors internacionals.

"El que documentem no són incidents aïllats: són les peces d'una estratègia calculada per a fer insostenible la vida del poble sahrauí en el seu propi territori. I mentre això ocorre, empreses europees signen contractes sobre aquestes mateixes terres", afirma Ghalia Djimi, defensora sahrauí dels drets humans i membre del Grup de Treball.

Apropiació de terres sahrauís i expoli de recursos

El document també denuncia una acceleració de "l'apropiació de terres i l'expoli del recursos" per part del govern marroquí, a través del pla de l'hidrogen verd, que facilita l'assignació de terres en territoris ocupats a empreses com Acciona, ACWA Power, TotalEnergies i Engie. A banda,  recull un recent acord entre el Marroc i els Estats Units per a l'explotació de minerals en el llit marí enfront de les costes sahrauís i el pla de consolidació econòmica de l'ocupació amb la promoció de Dajla com a destí turístic.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —