Per ACN
Publicat el 04 de setembre 2026

Seat admet que el futur de la marca més enllà del cicle de producció actual “es continua analitzant” i que totes les “opcions estan obertes”. En un comunicat, l’automobilística reconeix que en el context actual amb “una regulació cada cop més exigent”, el “cost de l’electrificació" i la "inversió necessària per desenvolupar una nova generació de vehicles elèctrics fan que l’anàlisi per segur invertint en la marca SEAT sigui cada cop més complex”.

Alhora, apunten que “no hi ha cap decisió presa” i asseguren que el futur de la planta de Martorell és “sòlid”. “És important distingir entre l’evolució futura de la marca Seat i el futur de SEAT.S.A com a companyia darrere de SEAT i Cupra”, relaten.

L’empresa –integrada dins de Volkswagen– assegura que la marca Seat continua sent important a curt termini amb un full de ruta clar per als pròxims anys, però matisa que "totes les opcions estan obertes" a partir del 2030 en funció, diuen, de com evolucionin la regulació, la demanda dels clients i les condicions del mercat.

Tanmateix, l'empresa diu que Volkswagen vol reforçar internament el paper de planta de Martorell amb un futur "sòlid", garantint-ne la continuïtat, amb el "creixement imparable" de la marca Cupra.

L’automobilística ha emès un comunicat l’endemà de la filtració d’un document intern de Volkswagen en un mitjà alemany especialitzat que apuntava a l’eliminació de la marca amb 76 anys d’història “com a molt tard el 2029” i també un dia després que la junta de supervisió del consorci aprovés el pla de reestructuració del grup per unanimitat. Aquesta proposta no feia referència explícita a Seat i apuntava que la reestructuració de les plantes europees s’hauria de definir abans de mitjans del 2027.

Volkswagen aprova el pla de reestructuració fins al 2030 amb 50.000 acomiadaments

Precisament, consell de supervisió de Volkswagen ha aprovat per unanimitat el pla de reestructuració del grup automobilístic fins al 2030, segons ha informat el mateix consorci en un comunicat aquest dijous. Els ajustos inclouen la simplificació de l’estructura del grup i la retallada d’aproximadament 50.000 llocs de treball a tot el grup.

El comunicat difós cita explícitament les plantes alemanyes d’Emden, Zwickau, Hannover i Neckarsulm i assegura que “no es pot garantir una assignació futura competitiva” entre 2031 i 2034. Alhora, admet que la capacitat europea actual de producció supera la demanda en més de 500.000 unitats. En canvi, no concreta, de moment, quina afectació pot tenir la marca Seat.

El conseller delegat del Grup Volkswagen, Oliver Blume, ha celebrat l'aprovació per unanimitat de la reestructuració com un "senyal contundent" per al futur de la companyia i ha anunciat inversions milionàries durant els pròxims anys.

La irrupció del cotxe elèctric i l'aparició d'un competidor contundent com la Xina han impactat en el grup alemany, que amb aquesta reestructuració espera poder fer front al nou panorama. El comitè executiu impulsarà ara les mesures "necessàries" i afirma que ho farà "en col·laboració amb les marques, les filials i els representants dels treballadors".

Adaptació "coherent"

Així, la firma considera "essencial" adaptar "de manera coherent" la capacitat de la plantilla a la "realitat econòmica". Segons l'anàlisi en què es basa el Pla de Futur 2030, "serà necessari un ajustament de la plantilla d'aproximadament 50.000 llocs de treball a tot el grup, inclosos els càrrecs directius".

El pla estableix que el negoci automobilístic principal passa a ocupar "el centre de l'estratègia". Es preveuen unes vendes anuals de 9 milions de vehicles "a mesura que evolucionin les condicions del mercat", per bé que, ara com ara, el grup admet que la capacitat de producció excedeix en mig milió d'automòbils la demanda del mercat.

Al juliol, la multinacional automobilística ja va anunciar un pla d’ajustos que contemplava la reducció de fins al 50% de la gamma de models i una simplificació de fins al 75% de les configuracions disponibles i una reducció de la capacitat productiva a 9 milions de vehicles anuals.

El Govern aposta per preservar la indústria automobilística

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha promès aquest divendres que el Govern farà "tot el que faci falta" per preservar la indústria catalana i els llocs de feina davant la possible desaparició de la marca Seat. En una atenció des de Kíiv (Ucraïna), Illa ha assegurat estar en "contacte permanent" amb els màxims responsables de Volkswagen i Seat a Catalunya.

D'altra banda, el conseller d'Empresa i Treball de la Generalitat, Miquel Sàmper, ha expressat el "compromís" del Govern "amb la indústria de l’automoció, amb els seus treballadors i amb tot l’ecosistema industrial que l’envolta" davant la possible supressió de la marca Seat. En un missatge a la xarxa social 'X', Sàmper ha assegurat que Seat representa "molt més que una marca" i que és una "part essencial de la històrica econòmica" de Catalunya: "És indústria, ocupació, innovació", ha afirmat.

— El més vist —
— Hi té a veure —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —