hAMA
Per EFE
Publicat el 06 de desembre 2024

Els insurgents islamistes han assegurat aquest divendres que continuen avançant cap a la ciutat d'Homs, al centre de Síria, després que prenguessin ahir Hama, en un nou avanç de la seva ofensiva cap a l'estratègica urbs controlada pel govern sirià del president BaShar Al-Assad.

"Les nostres forces continuen avançant cap a la ciutat d'Homs amb pas ferm, gràcies a Déu, després de l'arribada de combois que transporten centenars de desplaçats d'Homs per dissuadir l'agressió d'Al-Assad contra la seva ciutat", ha informat el Comandament d'Operacions Militars de la coalició insurgent que lidera el grup Organisme d'Alliberament del Llevant, que es va escindir de la que era la filial siriana d'Al Qaeda.

Els insurgents islamistes van anunciar ahir que han dominat "per complet" la ciutat de Hama, tan sols unes hores després que entressin en la quarta urbs més gran del país. Ahir, el ministre de Defensa sirià, Ali Mahmud Abbas, va assegurar que la captura de Hama és "una mesura tàctica temporal", i va demanar paciència i confiança al poble sirià.

Si arriben els insurgents a Homs, situada a l'autopista M5 —columna vertebral del país atès que connecta Síria de sud a nord— i la controlen, aïllarien més a Damasc i els impediria connectar-se de manera terrestre amb la província costanera de Tartús, feu de la família Al-Assad.

La pèrdua de Hama suposa la segona capital provincial que cau en mans dels insurgents recolzats per Turquia en poc més d'una setmana d'ofensiva, després que divendres passat controlessin la ciutat d'Alep, la segona més gran de Síria.

Reunió trilateral

Els ministres d'Exteriors de Rússia, l'Iran i Turquia celebraran demà a Catar una reunió sobre la situació. Serà en el marc de Format d'Astanà, en el qual participen els tres països garants de l'alto-el-foc al país àrab -Rússia, l'Iran i Turquia, segons ha informat María Zajárova, portaveu d'Exteriors russa.

Erdogan dona suport als rebels

El president de Turquia, l'islamista Recep Tayyip Erdogan, ha expressat avui el suport a l'avenç de les milícies rebels, després de diversos dies de mantenir una postura neutral.

"Idlib, Hama, Homs... i, per descomptat, la meta és Damasc. L'avanç de l'oposició continua. Estem fent un seguiment. Esperem que aquesta marxa a Síria continuï sense accidents ni desgràcies", ha dit Erdogan a la premsa després de la pregària del divendres a Istanbul.

Fins ara, Turquia havia mantingut una postura de neutralitat davant l'ofensiva llançada la setmana passada per milícies rebels, encapçalades pel grup islamista Tahrir Sham (*HTS), demanant al règim de Bashar Al-Assad que iniciés un procés de "reconciliació amb l'oposició".

"Recordem que hem fet una crida a Assad, convidant-lo a trobar-nos per a determinar junts el futur de Síria. Però desafortunadament no rebem una resposta positiva d'Assad", ha dit Erdogan avui.

"Idlib val, però ara Homs està en mans de l'oposició i l'avanç segueix cap a Damasc. Aquest avanç de la tensió en tota la regió no és el que desitjàvem, no el volíem, però a la regió hi ha lamentablement molts problemes, a Líban hi ha molts problemes", ha afegit el mandatari.

Erdogan apuntava que probablement s'entrevistarà aviat amb el primer ministre libanès, Najib Mikati, i ha recordat que ahir va parlar per telèfon amb el secretari general de Nacions Unides, António Guterres. "La qüestió és ara com mantenir un alto-el-foc a la regió. Nacions Unides és l'únic camí viable", conclou el president turc.

Israel i el grup xiïta libanès Hizbulà, secundat per l'Iran i considerat terrorista pels EUA i la Unió Europea, mantenen un fràgil alto-el-foc des del passat 27 de novembre.

— El més vist —
— Hi té a veure —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —